Budoucnost gastronomie je online. Restauratéři podceňují sílu Google Map, říká Igor Třeslín ze Storyous

Igor Třeslín, CEO Storyous

Foto: Storyous

Gastronomie v posledních měsících nezažívá vůbec jednoduché období. Kvůli protipandemickým opatřením byly restaurace nuceny zavřít své provozy a hledat řešení, jak byznys udržet alespoň částečně v chodu. Východiskem se staly výdejní okénka, ale velká část podniků se přesunula i na internet a svěřila své jídlo primárně rozvozovým službám, v rámci kterých si oblíbené pokrmy zákazníci objednávali.

Mezi hlavní rozvozové služby, které na tuzemském trhu působí, jsou Dáme jídlo a Wolt. Právě tito hráči Čechům velmi dobře představili možnost, jak si snadno z pohodlí domova nebo kanceláře objednat jídlo přímo před práh, zatímco mohou jeho cestu proaktivně sledovat v aplikaci. Jak ovšem pandemické měsíce ukázaly (a stále ukazují), lidé se nechtějí spoléhat jen na podniky, od kterých rozváží Dáme jídlo nebo Wolt.

Nejen o tom mluvil během nedávné konference CzechCrunch Onlajn Igor Třeslín, který z pozice ředitele už pět let vede startup Storyous a vyvíjí technologie pro automatizaci celých gastronomických provozů. V červenci jsme s ním vedli velký rozhovor o tom, jak aktuální situaci na trhu vnímá a jak právě Storyous restauracím a hospodám pomáhá, a nyní se Třeslín podíval na budoucnost celého gastrosegmentu.

treslin-1

Igor Třeslín ze Storyous na konferenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch

„Když si představíte, že 90 % našich zákazníků tvoří restaurace, kavárny a bary, které musely na začátku března zavřít, stáli jsme před velkým problémem. Nevěděli jsme, jestli nám naši zákazníci budou něco platit, nebo ne,“ přiznává počáteční jarní nejistoty Třeslín. Během krizového brainstormingu, který vedl se svým týmem, ale přišel na nápad, jak jeho zákazníkům (a dalším) zvýšit šance, aby pandemii překonali s co nejmenšími možnými ztrátami.

Zjistil, že řada restaurací má na Googlu neaktuální informace o tom, jestli v době krize vůbec fungují a případně jakým způsobem, a rozhodl se to změnit. S kolegy vytvořili jednoduchý projekt #kdesenajim, kde se nacházely fungující restaurace a lidé si na něm mohli jídla objednávat. Nakonec se vše překlopilo do rozšířené služby OneMenu.cz, která poprvé vznikla na jaře a nyní se Storyous pro další rozvoj spojilo se šéfkuchařem Zdeňkem Pohlreichem a službami Liftago či Anytime.

„Jídlo si objednáte u sebe na telefonu, rovnou zaplatíte a jak přijdete k podniku, řeknete své jméno, oni vám předají tašku s jídlem a odcházíte,“ zmiňuje Třeslín a reaguje na neefektivní proces většiny restaurací a hospod, kde probíhají objednávky jídel stále telefonicky a zbytečně dlouho s vyšší mírou chybovosti. Přitom už jsou k dispozici elegantnější, a především efektivnější možnosti, jak objednávky řešit.

Google Mapy jako klíčové tržiště

Storyous nyní v rámci OneMenu.cz nabízí restauracím i vlastní widgety pro umístění na web či sociální sítě, aby si mohl zákazník odkudkoliv jednoduše objednat. Důležité jsou ale také Google Mapy, které o podnicích často řeknou více než jejich samotný web. „Google Mapy jsou jedním z nejvíce podceňovaných tržišť v Česku,“ dodává Třeslín a zmiňuje, že restauratéři o funkcích Google Map zpravidla ví, ale příliš to neřeší. Přitom právě tam lze všechny informace velmi jednoduše a rychle najít, včetně otevírací doby, kontaktu i třeba prokliknutí se na objednávkový web.

Na jakých klíčových pilířích stojí a bude stát gastronomický průmysl do budoucna a v čem tkví výhoda tzv. virtuálních restaurací? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti gastronomického sektoru mluvil Igor Třeslín ze Storyous:

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.