BMW zahajuje další fázi své elektrické ofenzivy. Jeho SUV iX nabídne zcela novou architekturu i provokativní design

Elektrické BMW iX

Foto: BMW

BMW a elektřina rozhodně není nová partnerská dvojice. Tato love story se začala psát již v roce 2013, kdy BMW představilo čistě elektrický model i3. Jednalo se o přelomové auto, díky kterému můžeme německou automobilku označovat za pionýra elektromobility. Nyní však BMW odhalilo novinku, která posune mnichovský přístup k elektromobilitě na zcela novou úroveň.

Když BMW poprvé představilo svou koncepci Vision iNEXT, hned na první pohled bylo jasné, že tento model jde budoucnosti vstříc s otevřenou náručí. Nastavené filozofii zůstává věrná i produkční verze pojmenovaná iX, která novou radikální platformou určuje směr, kterým se automobilka vydá v příštích letech.

BMW sice ještě bude finální sériové verzi věnovat přibližně rok vývoje, ale již nyní odhaluje alespoň část své výkladní technologické skříně. Tu automobilka označuje za mesiáše ohlašujícího nový věk mobility se zcela novou interpretací designu, udržitelnosti, radosti z jízdy a všestranností doprovázené luxusem.

bmw_ix10-min

Masivní ledvinky a úzké světlomety se stávají klasickými symboly modelu iX

Foto: BMW

bmw_ix8-min

Zadní část BMW iX

Foto: BMW

Jak už to u produkčních verzí bývá, oproti původní koncepci chybí celá řada prvků, které dělaly Vision iNEXT až téměř nadpozemským vozem. Zadní dveře již mají standardně umístěné panty, takže se neotevírají dozadu, ale dopředu, navíc dostaly i zpětná zrcátka a celkově se tvarosloví vozu značně umírnilo. A přesto si vůz určitý nádech futurismu dokázal udržet.

Svými tvary se více blíží standardním SUV a co do velikosti se pohybuje mezi modelem X5 a X6. Srovnávána s jinými vozy z modelové palety BMW však novinka být nechce. Jejím cílem je vyšlapat si svou vlastní cestu v nově definované kategorii Sports Activity Vehicles (SAV).

bmw_ix4-min

Po designové stránce se iX oproti konceptu dost umírnil. I tak se ale jedná o odvážný automobil

Foto: BMW

BMW iX přichází v designu, kterému podobně jako u nedávno představených „emkových“ modelů vévodí obří ledvinky, které se zajisté opět stanou předmětem nekonečných debat. Další výrazná změna přichází s úzkými světlomety, které jsou pro celou značku BMW více než atypické. Podobný minimalismus se váže i k zadním lampám a vlastně celému pojetí karoserie. U tohoto vozu šlo především o minimalizaci odporu vzduchu ve jménu maximálních dojezdů.

Platforma budoucnosti

Nové elektrické BMW bude mít za úkol stát se protivníkem pro takové vozy jako Audi e-tron či Mercedes-Benz EQC, a to znamená nutnost přinést pořádnou porci výkonu a také slušné parametry spojené s elektrickým pohonem. Jeho základ tvoří dvojice elektromotorů, které budou generovat kombinovaný výkon až 500 koňských sil. Díky tomu bude iX schopné dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidového stavu za méně než 5 sekund.

Sekundantem elektromotorům bude vysokonapěťová baterie o kapacitě přesahující 100 kWh. iX by tak mělo být schopné na jediné nabití vydržet více než 600 ujetých kilometrů, což už vystačí na poměrně slušnou pouť. Baterii by přitom mělo být možné nabít na 80 % kapacity za méně než 40 minut. Během deseti minut se vůz nabije natolik, aby byl schopen ujet alespoň základních 120 kilometrů.

bmw_ix7-min

Elektrické BMW iX by mělo být možné na 80 % kapacity dobít za méně než 40 minut

Foto: BMW

Všech těchto parametrů by nebylo možné dosáhnout, kdyby nebylo nové modulární platformy, která bude s iX použita vůbec poprvé. Tato platforma kombinuje chytrá inženýrská řešení spolu s materiály, jako je karbon či hliník.

Platforma však nepřináší pouze možnosti implementovat pátou generaci motorové technologie BMW eDrive a novou baterii. Automobilka díky ní mohla do vozu nasadit i daleko výkonnější výpočetní systémy, které údajně zvládnou vyhodnotit až dvacetinásobnou porci dat oproti starším modelům.

A to vozu otevírá dveře do zcela nové éry digitalizace jízdních zážitků. Ty budou doprovázeny propracovanou konektivitou, která by měla umožňovat i 5G připojení, ale nabídnou i vyspělou autonomní technologii. Její hlavní komponenty budou ukryty právě za kontroverzními ledvinkami. Analyzovaná data budou dodávat radarové systémy, kamery a další senzory, díky kterým bude jednodušší nejen jízda po dálnicích, ale třeba i parkování.

Interiér plný minimalismu

Interiér vozu je v souznění s celým exteriérem. BMW si zde dalo zaležet především na výběru materiálů a co možná největším pohodlí. Pro něj byly speciálně navrženy sportovně působící sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Nad nimi se nachází obrovská panoramatická střecha s funkcí elektrochromatického ztmavování pomocí tekutých krystalů, která celý interiér maximálně provzdušňuje a projasňuje.

Díky použité platformě a pohonnému systému vůz pozbyl klasický středový tunel, což vytvořilo místo pro větší množství úložných prostor. Ostatně celý interiér působí spíše jako stylový byt designéra než jako tradiční interiér vozu. Vše podléhá jasnému členění a minimalistickému designu, to vše v doprovodu recyklovaných plastů, ekologické kůže a dřeva těženého udržitelným způsobem.

bmw_ix6-min

Interiér elektrického BMW iX

Foto: BMW

bmw_ix1-min

Řadicí a ovládací panel v elektrickém BMW iX

Foto: BMW

Palubní deska mimo 12,3 palce velikého displeje přístrojového štítu a na něj plynule navazujícího 14,9 palce velkého displeje infotainmentu nabízí u poměrně netradičně tvarovaný šestiúhelníkový multifunkční volant. Ten byl navržen pro pohodlné přepínání mezi autonomním a aktivním řízením vozu a snadný výhled na displeje. Mimo hrstky některých nezbytných konvenčních tlačítek a výdechů čtyřzónové klimatizace s filtry z nanovláken na palubní desce více nenajdeme.

jan-lukacevic

Přečtěte si takéVybírá miliony pro lékaře a teď je v prestižním výběru mladých lídrů. Vědec Jan Lukačevič bude radit šéfovi NATO

Ovládání celého infotainmentu může probíhat buď prostřednictvím dotykového displeje, případně pomocí panelu středové konzole kombinující dřevo s černě lakovanými a skleněnými detaily. Head-up displej a zvukový systém výrobce Bowers & Wilkins s 30 reproduktory jsou již jen příjemnými doplňky pro maximální zážitek z jízdy.

Automobil, který bude vyráběn v továrně v německém Dingolfingu, by se měl do prodeje dostat až v druhé polovině příštího roku s tím, že cenovka bude odhalena později. Na příchod budoucnosti v podání BMW si tak ještě musíme nějaký čas počkat a konkurence může začít střádat plány, jak na tuto hozenou rukavicí odpoví.

bmw_ix3-min

Svými rozměry se novinka pohybuje mezi SUV modely X5 a X6

Foto: BMW

bmw_ix2-min

Minimalistický design mají i zadní světlomety

Foto: BMW

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.