Zase to není Praha. Bolt po úspěšném startu v Olomouci a Boskovicích spouští elektrokoloběžky v Pardubicích

Koloběžky od Boltu

Foto: Bolt

Když Bolt (tehdy ještě jako Taxify) v roce 2018 představil vlastní službu pro sdílení elektrických koloběžek a rovnou s ní vyrazil do Paříže, bylo velmi pravděpodobné, že s ní dorazí také na náš trh. Spoluzakladatel a šéf tohoto původem estonského přepravního startupu Markus Villig totiž zmínil, že se budou koloběžky rozšiřovat do zemí, kde má firma svou flotilu taxíků. A právě Česko mezi těmito státy je.

O dva roky později se tomu skutečně tak stalo, ale namísto toho, aby Bolt zavítal do Prahy a dalších větších tuzemských měst, zvolil odlišnou taktiku. Alespoň ve srovnání s jinými zahraničními startupy, které k nám expandují. Jako první město si vybral Olomouc, kam letos v červenci vysázel 200 modelů svých koloběžek a konečně přiblížil historickou metropoli Moravy k trendu městské mikromobility.

Zhruba měsíc na to se postaral o další poněkud překvapivý krok. Na v pořadí druhém místě měl totiž v seznamu Boskovice, malé město v Jihomoravském kraji s přibližně 12 tisíci obyvateli, které se stalo nejmenším městem světa, kde fungují elektrokoloběžky. A teď, necelé dva měsíce od posledního rozšíření, vstupuje do Pardubic, kde má 150 strojů vyskládaných na frekventovaných místech tohoto východočeského města.

„Bolt v současné chvíli nabízí možnost půjčit si elektrickou koloběžku ve čtrnácti státech po celém světě. V Česku jsou prozatím dostupné v Olomouci a Boskovicích. Jsme rádi, že Pardubice jsou dalším českým městem, kde tuto službu můžeme představit,” říká Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.

bolt-1

Koloběžky jsou z 90 % vyrobeny z hliníku, proto váží jen 17 kg

Foto: Bolt

Princip půjčování koloběžek je stejný jako kdekoliv jinde: stačí mít v telefonu nainstalovanou aplikaci, přidanou platební kartu a pak jen přistoupit k danému stroji, který lze pomocí QR kódu odemknout. Po zapípání poté můžete nastoupit a vyrazit. Cena za první minuty v rámci úvodních pěti minut jízdy je 4 Kč, po tomto úseku se sníží na 3 Kč. Pokud tedy pojedete šest minut, zaplatíte 23 korun.

V případě, kdy by se vám koloběžka hodila na celodenní jízdu, zaplatíte maximálně 625 korun. Bolt navíc standardně nenabízí poplatky za nástup, tudíž se vám odemkne zcela bezplatně. Je ovšem nutné mít na paměti, že stroje nelze parkovat kdekoliv – startup pro parkování ohraničuje konkrétní místa (zpravidla ta, kde jsou stojany na kola). Pokud toto porušíte, hrozí vám pokuta ve výši 750 korun.

„Sdílené elektrické koloběžky jsou v současné době již standardní službou v mnoha městech, bylo by jen otázkou času, kdy by se objevily také v Pardubicích. Využili jsme proto možnost spolupráce s firmou Bolt a domluvili se na podmínkách, jejichž prostřednictvím chceme provoz na území města regulovat. Věřím, že se nám díky nastaveným pravidlům podaří zajistit pro všechny zúčastněné s novou službou pouze pozitivní zkušenost,“ informuje náměstek primátora Pardubic zodpovědný za dopravu Petr Kvaš.

Počet koloběžek se může navyšovat

Jak jsme zmínili výše, Bolt do Pardubic dovezl 150 modelů, které jsou vyrobené z hliníku (a dalších lehkých materiálů), na jedno nabití dojedou zhruba 40 kilometrů a jejich maximální povolená rychlost činí 25 km/h (s tím, že ji lze snížit na 15 km/h pro začátečníky nebo v závislosti na nařízení úřadu na konkrétních místech, zpravidla náměstí a dalších „památkových“ zónách).

Tento počet však nemusí být konečný. Pokud bude zájem ze strany obyvatel velký, flotilu rozšíří. To se však zatím ještě neví, ale pokud bychom se mohli odvíjet od situace v Boskovicích a Olomouci, má Bolt dobrou pravděpodobnost, že tomu tak bude. Právě v Boskovicích se koloběžkám Boltu podle našich informací daří velmi dobře a podobná situace je i v Olomouci.

bolt-olomouc-4

První jízda náměstka primátora města Olomouc Matouše Pelikána

Foto: CzechCrunch

Protože máme možnost „koloběžkové dění“ v Olomouci dennodenně kontrolovat, můžeme říct, že se to zeleno-černými stroji v hanáckém městě jen hemží. Vzhledem k počtu 200 modelů má navíc Bolt výhodu oproti startupu Eagle Scoots, který do Olomouce dorazil dřív, ale není tak rozšířený. Ten ale výhody nabízí jinde, například na trasách, které trvají déle než 15 minut. Tam je Eagle finanční výhodnější.

V potaz se však musí brát i předplatné, které Bolt nabízí. Za celý den jízdy bez omezení (vyjma snížení rychlosti v památkových oblastech) budete v Olomouci s předplatným platit 399 korun. Tento formát by měl fungovat i v Boskovicích a nově také v Pardubicích.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.