Těžký životní osud odvrací podnikavostí. Evě Nemčkové se daří bořit tabu a vyrábí stylové pomůcky pro handicapované

Eva Nemčková se nepřestává usmívat navzdory nepřízni osudu

Foto: Archiv EN

Eva Nemčková se stále usmívá, sype ze sebe jeden nápad za druhým a neutuchající nadšení na ní poznáte hned na při pozdravu. Snad nikdo by proto do ní na první pohled neřekl, že jí před lety potkala rodinná tragédie, která jí život převrátila naruby. Byla to ale zároveň událost, která ji postupně dovedla až k vlastnímu podnikání, v němž se jí teď daří.

Mladší dceru Evy Nemčkové budou znát hlavně příznivci kulinářství, dnes devatenáctiletá Kristína se stala minulý rok nejmladší vítězkou soutěže MasterChef. Osud ale zamával hlavně se starší dcerou, jednadvacetiletou Paulínou, které byla po porodních komplikacích diagnostikována spastická forma dětské mozkové obrny. Dnes je tak upoutána na vozík, nemůže mluvit a vyžaduje neustálou péči.

Doktoři tehdy Evě řekli, ať dá Paulínu rovnou do ústavu. Neudělala to, přestože s ní první rok musela šestkrát denně cvičit a podle svých slov ji tím téměř týrala. „Zdravotní stav Paulíny nás denně nutí řešit inkontinenci, oblékání, stravování, slintání, ale i její dopravu a zábavu. Překonávání každé takové ‚bariéry‘ stojí hodně energie a trpělivosti. Jste potom vděčný za jakoukoliv pomoc a pomůcku, která vám řešení každé situace ulehčí,“ vypráví rodačka z Bratislavy.

needo6

Eva, Paulína a Kristína Nemčkovi

Foto: Archiv EN

Na nějaký čas po narození své první dcery tak byla Eva Nemčková paralyzovaná. Jak ale dnes sama říká, lítost nic nevyřeší, a tak se rozhodla svůj osud přetvořit v něco nového. „Můžete mít v životě rakovinu, třetí nohu nebo já nevím co. Ale důležité je se z toho nezbláznit,“ popisuje s nadsázkou.

Už předtím pro ni byla typická velká energičnost a workoholismus a ani takový životní osud na tom nic nezměnil. „Vesmír mi nejspíš nadělil Paulínku, abych se zklidnila, ale to se vůbec nestalo,“ směje se s odstupem času šestačtyřicetiletá podnikatelka.

Ve své kariéře měla blízko k marketingu a e-commerce, a tak jakmile se už v útlém věku naplno projevil kuchařský talent mladší Kristíny, spustila značku Made by Kristína. Současně, jak dospívala Paulína, narazila na jinou díru na trhu – nutné pomůcky pro adolescenty a dospělé, které každý den potřebovala, prostě neexistovaly.

Z pozice matky však Eva Nemčková chtěla, aby její dcera vypadala pěkně a nemusela nosit kvůli slintání i v dospělém věku třeba infantilní bryndák s Medvídkem Pů. A tak se nejdříve snažila výrobky šít sama. V té době pracovala jako konzultantka v e-commerce a radila firmám, jak prodávat na internetu.

„Krejčové na to strašně nadávají, ale nějak to jde.“

Nakonec jí došlo, že by mohla zkušenosti využít i pro vlastní účely. A tak vznikl e-shop Needo, z anglického sousloví special needs a s misí přinést postiženým stylové speciální pomůcky. „Chtěla jsem přístup přesně obrátit, aby zákazníci ani nevěděli, který bryndák si vybrat,“ popisuje s úsměvem.

Při tvorbě sortimentu vycházela bývalá manažerka z vlastní potřeby. „Když někoho sundaváte z invalidního vozíku, vždycky mu vyhrnete triko. Takže jsme začali dělat stylové body, které jsou běžně pro děti, ale v dospělých velikostech a se zapínáním v rozkroku,“ říká Nemčková.

needo9

Needo vyrábí třeba bundu, kterou lze rozepnout na rukávech

Foto: Archiv EN

Dalším příkladem je třeba bunda, která má zipy na rukávech, aby se lépe nandávaly. „Nejjednodušší bylo prostě koupit bundu, rozpárat ji a našít zipy. Krejčové na to strašně nadávají, ale nějak to jde,“ vysvětluje opět se smíchem Nemčková. Vhod mohou přijít také vyhřívané talíře – krmení fyzicky postižených totiž může trvat i hodinu.

Sortiment produktů v e-shopu Needo se tak stále rozšiřuje a přidávají se i takové, které už sama Paulína nevyužije, ovšem jiní zákazníci ano. Textilní výrobky navíc vyrábí dvacítka mentálně postižených nebo drogově závislých z chráněné dílny v Uherském Hradišti, a to převážně z látek z Česka.

Nicméně postižených je málo a jakkoliv chladnokrevně to může znít, na zrovna dvakrát komerčním trhu Needo nepůsobí. To je ostatně důvod, proč se může pyšnit unikátními výrobky. Adaptivní kolekci vyrobila před časem například značka Tommy Hilfiger, některé výrobky vyrábí i řetězec Target, ten je ovšem nedováží do Evropy.

„V mé předchozí práci mi říkali, že jsem takový otvírač dveří.“

„O velikosti celého trhu neexistují spolehlivé statistiky. Víme pouze, jaký je přibližný počet lidí s daným stupněm postižení, ale to může být fyzické i psychické. Odhady jsou, že na celém světě je asi 15 % lidí se zdravotním postižením, jenže z těch zdaleka všichni nejsou moji potenciální zákazníci. Přibližně tři procenta z nich jsou na vozíku,“ počítá Nemčková a odhaduje, že v Česku tak může mít kolem 50 tisíc potenciálních zákazníků. Z tohoto počtu je však třeba odečíst děti, protože se orientuje na pomůcky pro dospělé.

Přes relativně malý trh letos Needo dosáhne v tržbách na milion korun. Má kolem pěti set stálých zákazníků, tedy těch, kteří se pravidelně vrací. Zatímco první objednávka je obvykle na jeden výrobek v řádu stovek korun, ve druhé už kupují opatrovníci nebo rodiče postižených věci za tři tisíce. Hitem letošního léta prý byly inkontinenční plavky. Za dva roky pak Nemčková hlásí jen 29 stornovaných objednávek.

Přestože na webu je hlavní modelkou u všech pomůcek právě Paulína, není to typický zákazník. Většinou dnes Needo dodává pro důchodce, kteří podle Nemčkové tvoří více než dvě třetiny z oněch 50 tisíc potenciálních klientů.

Jde to i bez marketingu

Přestože z Needa už je solidní malý byznys, za marketing prý Eva Nemčková zatím neutratila téměř nic, snad kromě offlinové komunikace nebo letáků ve stacionářích. „V mé předchozí práci mi říkali, že jsem takový otvírač dveří, co se nebojí někam přijít a o něco požádat nebo se zeptat,“ říká.

Takzvaný brand awareness, tedy znalost značky, buduje i díky svým přednáškám a výrobky chodí nabízet přímo do kamenných prodejen. Přestože má byznys výhradně online, doplňuje ho trochu netradičně offline marketingem.

Celé Needo buduje přes příběh své dcery, a pokud od Evy Nemčkové někdy dostanete e-mail, pravděpodobně vám ho odprezentuje. Přiznává, že bez Paulíny by Needo nejspíš nemohlo fungovalo, ale nevidí na tom nic neobvyklého. „V mém předchozím zaměstnání ve Feedo jsme také používali příběhy. Vždycky chcete vysvětlit, jak vás to napadlo,“ říká.

Během našeho rozhovoru zaznělo i slovo kalkul. Některé z aktivit tak sama nazývá, i když upozorňuje, že vždycky za svými byznysovými potřebami vidí potřebu pomoci. Podle svých slov je v tomto pohledu trochu jako literární doktor Jekyll a pan Hyde.

„Nikdy mě to v práci nebavilo více než teď. Naplňuje mě, že svými zkušenostmi a znalostmi dokážu pomáhat oběma dcerám, než abych Kristínu jen poučovala. V případě Paulíny ji zase dokážu zapojit do celého dění tím, že ji fotím. Dělám to přesto, že marketingově by mi více pomohlo fotit seniora,“ říká.

Obě dvě stránky svého byznysu se ji navíc občas podaří propojit. Když například Mixit oslovil Kristínu s nabídkou placené spolupráce, vzdala se honoráře a Needo v jeho výši vybavilo svými výrobky tři stacionáře. Právě v tomto smyslu chce Eva Nemčková s firmami spolupracovat víc – aby vybavovaly potřebná zařízení, protože rodiny s postiženými lidmi jsou často i sociálně slabí.

dalibor-farny-boxed

Přečtěte si takéPočítač ho nebavil, tak se pustil do výroby digitronek. Dalibor Farný rozžhavil výbojky a vypiplal je ve světový unikát

Kombinace Needo a Made By Kristína dnes zaměstnává celou rodinu Nemčkových. Manžel Evy řeší hlavně distribuci, Eva fotí výrobky a komunikuje. „Naše garáž vypadá tak, že na jedné straně mám látky a šicí stroje a na druhé straně jsou vyskládané kuchařky #Upgrade, které zpracovala moje druhá dcera s babičkou. Můj synovec je grafik, takže ten nám dělá grafiku,“ popisuje rodinný byznys Eva Nemčková.

Dnes už se nicméně do celého kolotoče dostávají pomalu i lidé zvenčí. Firma navíc roste nejen po personální stránce. Ze značky Needo se začíná stávat celá platforma, která má od září vedle e-shopu také vlastní podcast Needo Talks.

„Na jedné straně mám látky a šicí stroje a na druhé straně jsou vyskládané kuchařky.“

„Chci téma obsáhnout ze všech úhlů. Budeme si zvát lidi z rodin, jako je ta moje, zřizovatele stacionáře, sourozence. Máme i rodiny, kterým dítě zemřelo, nebo takové, které ho odložily do ústavu. A přestože to jsou vážná témata, chceme vlastně ukázat, že všechno je to v pořádku a skutečné,“ říká podnikatelka. Cílem je prý celou problematiku detabuizovat.

V nejbližších měsících pak přijdou na řadu nové produkty jako kalhoty s vysokým sedem, overaly nebo rukavice pro postižené. V plánu je i expanze do zahraničí a překlad webu. Needo prý vždycky Eva Nemčková zamýšlela jako globální projekt. V jednotlivých zemích jí chtějí pomoct i její známé.

Nabídky integrace jejího zboží do velkoobchodů zatím odmítá – nechce se totiž spokojit až se 40% marží, kterou velcí obchodníci vyžadují. Nikdy nepřijala ani peníze od investorů, v začátcích si na vše vydělala sama.

needo3

Kristína je vítězkou Masterchefa a Paulína je tváří značky Needo

Foto: Archiv EN

Eva Nemčková tak překonala životní i byznysové překážky a na závěr říká, že teď je pro ní největší bariérou paradoxně byrokracie. „Náš sociální systém je nastavený na to, že vám dokazuje, na co všechno nemáte nárok, místo toho, aby vám řekl, na co máte,“ říká s povzdechem.

Pomoc od státu žádá i proto, aby mohla snížit ceny. Ačkoliv jde o pomůcky pro postižené, platí na ně klasická sazba DPH ve výši 21 procent. Obrátila se proto na Ministerstvo financí. Eventuálně by se také ráda dostala do seznamu výrobků Veřejné zdravotní pojišťovny, aby její klienti měli výrobky proplacené. Plánů má zkrátka pořád více než dost.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.