Tesla překvapila a hlásí další ziskový kvartál. Cena akcií jde nahoru, i když většina zisku plyne z emisních kreditů

Nejvýkonnější Model S s názvem Plaid

Foto: Tesla

Už páté čtvrtletí po sobě Tesla nedává spát lidem, kteří dlouhodobě shortují její akcie a sází na pokles jejich hodnoty. Shortaři jsou přesvědčení, že je cena akcií Tesly nadhodnocená, což bezesporu je, a že musí jednoduše přijít do zlomu, kdy už dál neporoste a bude nějaký čas padat dolů. To se krátkodobě stalo během posledního roku několikrát, ale Tesla se vždy vrátila na původní úroveň a k tomu přidala nějaký bonus.

Podobně je to i nyní, kdy automobilka Elona Muska ohlásila výsledky za třetí kvartál letošního roku, které opět překonaly očekávání analytiků. Tesla během tříměsíčního období utržila 8,7 miliardy dolarů, což je o 400 milionů dolarů více, než očekávali analytici na Wall Street. Z podstatné části tomu mimo samotných automobilů přispěla i divize pro solární energii a její uchovávání, která vygenerovala 579 milionů, nebo služby s 581 miliony dolarů.

Během sledovaného období Tesla skončila v zisku ve výši 331 milionů dolarů, i když je nutno dodat, že na zisku neměly primární podíl prodané automobily nebo další služby, ale především prodej emisních kreditů, které Tesla nabízí dalším, převážně tradičním automobilkám, aby kompenzovaly emise vypouštěné do ovzduší svými spalovacími motory.

elonmusk3

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

Foto: NASA/Kim Shiflett

Emisní kredity činily za poslední kvartál celkem 397 milionů dolarů, což je jen o 30 milionů méně než v předcházejícím čtvrtletí. I přesto ale investoři Tesle dál věří a cena akcií po včerejším mírném propadu po uzavření trhu vzrostla o zhruba 4 procenta ze 422 na necelých 438 dolarů na akcii.

To nejzásadnější ale Teslu čeká v posledním čtvrtletí letošního roku. Aby Elon Musk dostál svého slibu a cíle doručení půl milionu vyrobených kusů vozidel, bude muset Tesla za poslední kvartál poslat do světa celkem 181 650 kusů vozidel, což je o 42 tisíc kusů více, než doručila za třetí kvartál. V tom se Tesle podařilo k zákazníkům dostat 139 300 vozidel – předcházející kvartál pak přinesl 112 tisíc kusů.

Pokud se to ale nakonec kalifornské automobilce podaří, mohlo by to i přes přemrštěnou aktuální cenu akcií znamenat další růst, protože analytici zvednou svá očekávání. Elon Musk v e-mailu z první poloviny října ubezpečil, že pokud navýší produkci o 20 procent, podaří se jim cíle dosáhnout.

Nejvíce se aktuálně Tesle daří na asijském trhu, konkrétně v Číně, kde postupně rozšiřuje svou výrobní továrnu Gigafactory. Obdobný závod chystá i u Berlína v Německu nebo v americkém Texasu. Dle Tesly má totiž jeden z největších podílů na výsledném profitu z jednoho kusu automobilu především logistika.

Bez nutnosti přepravovat díly nebo celá vozidla z jednoho kontinentu na druhý by mohla Tesla zásadním způsobem navýšit zisk z vozidel. V pondělí sice oznámila, že se chystá začít vyvážet Modely 3 vyrobené v Číně do Evropy, ale mělo by jít jen o dočasné řešení, právě než v Evropě vybuduje vlastní továrnu.

To vše je zatím hudba budoucnosti. Vedle zvyšování produkce a tlaku na zaměstnance souvisí s profitem také omezování určitých služeb. Tesla zastavila sedmidenní lhůtu pro vrácení vozidla v případě nespokojenosti, která slibovala vrácení plné částky. Stejně tak omezila záruku u ojetých Tesel ze čtyř let a 80 tisíc kilometrů na pouhý rok a 16 tisíc kilometrů.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.