Proslavilo se přes snowboarding a proniká i do esportů. Oakley ukazuje nové brýle, s nimiž chce zvyšovat výkony hráčů

Nové herní brýle od Oakley, které mají filtrovat škodlivé modré světlo

Foto: Oakley

Ať už jde o profesionální snowboardisty, lyžaře nebo bikery, většina zástupců těchto disciplín nosí na svých očích Oakley, jednu z nejslavnějších značek sportovních brýlí na trhu. Její decentní logo v podobě oválu ale v poslední letech proniká i do jiného, od dobrodružných sportů zcela odlišného odvětví. Díky svým patentům a technologiím se totiž snaží přilákat také hráče videoher, kterým chce zlepšit jejich výkony v digitálním světě.

Když americký designér James Jannard v roce 1975 rozjel značku Oakley, vyrábět brýle, pro které je dnes tato firma tak známá, nejprve v plánu vůbec neměl. Ve své skromné garáži v okolí kalifornského Los Angeles navrhoval hlavně doplňky pro motokrosové jezdce. Zpočátku gripy na řídítka, následně rukavice, chrániče loktů i brady nebo dokonce poznávací značky. Postupem času se díky těmto věcem začal těšit oblibě také mezi komunitou BMX.

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ovšem Jannard vycítil, že je na trhu prostor i pro sportovní ochranné brýle. Takové, které by využívaly předností klasických slunečních brýlí a zároveň jejich využití posouvaly na novou úroveň, z níž budou benefitovat především sportovci. V roce 1980 proto navrhl první motokrosové brýle s odolnými skly a pevnou gumou pro upevnění, aby o čtyři roky později vyrobil něco podobného i pro snowboardisty.

sven-thorgren-oakley

Švédský snowboardista Sven Thorgren v brýlích Oakley

Foto: Oakley

Oakley se po jejich vydání celkem rychle etablovalo ve sportovním průmyslu a díky svému renomé si mohlo dovolit produkovat i typické sluneční brýle, u nichž veřejnost věřila, že budou stejně kvalitní jako ty ryze sportovní. Firma totiž vždy sázela na velmi detailní zpracování, které přežije horší zacházení i extrémnější podmínky. Ostatně má dnes stovky patentů týkajících se materiálů, výrobních postupů a podobně.

Roku 1995 tato kalifornská společnost vstoupila na burzu, což jí během prvního dne vyneslo 230 milionů dolarů, a mohla se více soustředit jak na produkci nových typů brýlí pro další sportovní odvětví i lifestyle, tak na důmyslnější obchodní strategie. Koupila několik retailových prodejců módních brýlí, pojala pod svá křídla skupinu Oliver Peoples, která se zaměřovala na výrobu luxusní optiky, a postupně pronikala do celého světa.

Zlom přišel v roce 2007, kdy Oakley po úvodních sporech ohledně nacenění koupilo za 2,1 miliardy dolarů italský gigant Luxottica, v jehož portfoliu se nacházejí i další slavné značky brýlí jako Ray-Ban nebo Persol a spolupracuje na zakázkových modelech pro luxusní módní domy, například Chanel, Pradu, Versace či Burberry. Oakley už tak nebylo vnímáno primárně jako značka pro elitní sportovce, nýbrž jako lifestylový brand.

buchanan-oakley

BMX závodnice Caroline Buchanan

Foto: Oakley

Ani tak ale firma Jamese Jannarda nezanevřela na své kořeny a stále se výrazně angažuje ve sportovních disciplínách. Její nabídka čítá řadu propracovaných modelů pro lyžaře, snowboardisty, bikery, surfaře i golfisty nebo hráče amerického fotbalu, pro které navrhuje helmy. Nehledě na to, že aktivně sponzorovala i olympijský tým USA. Brzy se ale Oakley může stát silným hráčem také v oblasti esportu.

Scéna s obrovským potenciálem

Nevídaně silnou pozici profesionálního gamingu lze nejlépe ilustrovat na číslech. Tak třeba 6 milionů – to je kumulovaný prize pool v dolarech všech letošních turnajů jen ve hře Dota 2. Nebo třeba 100 milionů – množství lidí, které sledovalo loňské finálové boje League of Legends během světového šampionátu Worlds. Za zmínku stojí i hodnota 1,6 miliardy dolarů, ke které se má podle některých analytiků vyšplhat globální esport v roce 2023.

Esport je zkrátka už tak obrovský, že láká firmy ze zcela jiných oborů. Loni do něj zamířil i Nike, který pro čínské profesionální hráče navrhl dresy po vzoru těch fotbalových, a také Oakley vidí v tomto segmentu velký potenciál. Zužitkovalo proto své znalosti z výroby brýlí a představilo modely speciálně upravené na míru hráčům, aby jim mohlo zajistit ještě lepší a přesvědčivější výkony za obrazovkami.

oakley-derwin-james

Hráč amerického fotbalu Derwin James s novými brýlemi během hraní Madden NFL 21

Foto: Oakley

Vzhledem k tomu, že profesionální (ale i amatérští) hráči mohou hraním her trávit i dvanáct hodin denně, logicky tím vystavují svůj zrak riziku poškození. Zpravidla za to může modré světlo, které z monitorů a televizí vyzařuje, a byť je možné si obrazovky nastavit tak, aby bylo světlo tlumenější a ne tolik náročné na oči, nestačí to. To byl jeden z hlavních důvodů, proč Oakley přišlo s technologií nazvanou Prizm Gaming.

Technologie Prizm není žádnou novinkou – Oakley na ní totiž staví některé řady svých sportovních brýlí. Vesměs se jedná o speciálně upravená skla, přes která má jít vidět více detailů s lepším kontrastem vůči okolí. Pro své nové herní brýle ji však firma upravila tak, aby lépe filtrovala škodlivé umělé světlo a chránila oči nositele až před „40 procenty modrého světla v rozsahu 380 až 500 nanometrů“. To vše s důrazem na minimalizaci nažloutlého odstínu čoček.

jakub-jankto

Přečtěte si takéPodnikat jsem začal hned v 18 letech. Hráči esportu si už dnes mohou vydělat víc než my, říká fotbalista Jankto v podcastu

U nové modelové řady má být pro hráče výhodou i to, že se pohodlně vlezou pod herní sluchátka, což u některých podobných brýlí může být problém. Navíc na první pohled vypadají vcelku jednoduše a decentně, aby se s nimi cítili komfortně všichni gameři. Ti si mohou rovnou vybírat z několika dostupných modelů pohybujících se od 150 do 300 dolarů (3 500 až 7 000 korun) přímo na oficiálním e-shopu Oakley.

oakley_1

Pohodlné zasunutí pod sluchátka

Foto: Oakley

Pro značku ovšem nejde jen o rozjetí nové řady brýlí. Primárně jde o potvrzení ještě důraznějšího vstupu na esportový trh, kde se ostatně již nějakou dobu angažuje. Nejviditelnější spoluprací je partnerství s motocyklovým seriálem MotoGP, který pomáhá dostávat do virtuálního prostoru a formuje soutěž MotoGP E-Sports. Právě tyto iniciativy se velmi silně projevily během koronavirové krize, kdy byly pozastaveny regulérní závody i zápasy a vše se překlopilo do digitálu.

„Ze vstupu do oblasti gamingu máme velkou radost. Jedná se o odvětví definované stejnou vášní pro výkon, jež naši značku pohání už po generace. Řada produktů Prizm Gaming je toho koneckonců důkazem. Je pro nás velkou výzvou a poctou, že můžeme hráčům poskytnout stylové a funkční vybavení potřebné k tomu, aby dosahovali stále lepších výkonů,“ uzavírá Ben Goss, marketingový ředitel Oakley.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.