Práce na dálku jako nový normál. Dropbox je další firmou, která nechá své zaměstnance doma natrvalo

Drew Houston, spoluzakladatel a CEO Dropboxu

Foto: Dropbox

V posledních měsících se pojmy jako home office nebo remote work skloňují čím dál více a není se  čemu divit. V důsledku koronavirové pandemie se totiž společnosti po celém světě snaží nacházet efektivní způsoby, jak pracovat z domova (respektive na dálku) a snižovat tak pravděpodobnost, že by se zaměstnanci svou fyzickou přítomností v kancelářích nakazili od ostatních.

Vnímají to tak i české startupy, které jsme oslovovali koncem května. Ať už jde o Liftago, STRV, Twisto nebo Productboard, všichni tito hráči práci z pohodlí domova zpravidla vítají, ale že by s ní kompletně nahradili zaběhlý pracovní formát, to v plánu nemají. Jiná situace však panuje v zámoří, respektive v kalifornském Silicon Valley. Tam se v některých případech na remote work nahlíží přesně naopak.

Důkazem je nyní i Dropbox, jeden z nejznámějších poskytovatelů cloudových služeb. Společnost pod vedením spoluzakladatele Drewa Houstona oznámila, že nebude zaměstnance nutit chodit do kanceláří ani po skončení pandemie. Prakticky tak z práce na dálku udělá standardní firemní model, u kterého věří, že bude fungovat. I proto, že vše zkoumala různými interními průzkumy.

„Z Dropboxu se stává především virtuální společnost. Práce mimo kanceláře bude pro všechny zaměstnance primární a každodenní základ pro individuální činnosti,“ zní z firmy, která vše podkládá novými daty, jež si nechala vypracovat. Podle nich téměř 90 procent pracovníků Dropboxu dokáže být produktivních, i když dělají z domova, a nechtějí se vrátit do klasické týdenní rutiny.

dropbox-app

Desktopová aplikace Dropboxu

Foto: Dropbox

To dvanáctileté společnosti ze San Franciska stačilo k tomu, aby zmíněné rozhodnutí udělala, byť si je plně vědoma i negativních vlivů, které home office přináší. Především jde o neustálé videokonference, jež mohou být mnohdy psychicky náročnější než klasické osobní meetingy. O problematice tzv. Zoom Fatigue jsme ostatně debatovali s psychiatrem a psychoterapeutem Tomášem Rektorem.

Za relevantní problémy ovšem Dropbox (a nejen on) považuje také vyšší pravděpodobnost chyb a misinterpretací mezi ostatními kolegy nebo fyzickou izolaci, která se může projevit změnami nálad či „pracovními depresemi“. Na to ale chce zareagovat přes nový koncept kancelářských prostor, které nazývá Dropbox Studios.

Místa určená zejména pro kreativní spolupráce

Dropbox Studios budou vesměs fungovat jako rozšíření stávajících kanceláří plně přizpůsobené pro kreativní spolupráce mezi zaměstnanci. Ve výsledku je tak nebude možné používat pro individuální práci – podmínkou bude tým pracovníků, kteří potřebují dané úkoly a projekty řešit společně a ideálně v jedné místnosti.

První taková studia vyrostou ve čtyřech hlavních světových pobočkách firmy, tedy v domovském San Francisku, Seattlu, Austinu a také irském Dublinu pro týmy z Evropy. Do budoucna by se měla rozšiřovat i do jiných měst, kde o ně ze stran pracovníků Dropboxu bude zájem. Nejde ovšem o jedinou novinku v souvislosti s pandemií.

Ještě větší důraz bude kladen i na časová pásma, v nichž se zaměstnanci nacházejí. Spolu s tím dostanou možnost si naplánovat pracovní hodiny přesně tak, jak jim to vyhovuje, což je další potvrzení individuálního přístupu společnosti ke svým pracovníkům, kterých je globálně více než 2 800. Promění se i firemní divize – budou fungovat především „virtuálně“.

Ani první a nejspíš ani poslední

Dropbox zdaleka není první technologickou společností, která trend práce na dálku podporuje coby hlavní model pracovní činnosti svých zaměstnanců. O mediálně největší zásah se postaral především Twitter, jenž už začátkem letošního května oznámil, že nechá své lidi doma napořád. Pokud by ovšem chtěli, mohou se do kanceláří kdykoliv vracet. Myšleno po skončení těch nejkritičtějších měsíců koronavirové krize.

cole-haan-slack-1

Přečtěte si takéPro maximální pohodlí nejen na pracovišti. Slack spolu s Cole Haan uvádí limitované tenisky s vlastním logem

V podobném duchu následoval i Square, další firma pod vedením šéfa Twitteru Jacka Dorseyho. Možnost home officů začal následně výrazně podporovat i Microsoft, který má svým zaměstnancům zajišťovat větší flexibilitu, a přidal se také Facebook Marka Zuckerberga. Google pak ohlásil, že své pracovníky nechá doma až do příštího léta. A takových případů pravidelně přibývá a jistě ještě přibývat bude.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.