Po konzumaci vraťte. Burger King chce zavést vratné krabičky a kelímky, aby omezil jednorázový odpad

Možná podoba znovupoužitelných krabiček a kelímků od Burger King

Foto: Burger King

Snižování produkce jednorázových obalů je důležitou misí, na níž se podílí firmy z nejrůznějších oborů. Nejvíce se ale dotýká stravovacích podniků, které v mnoha případech vyzývají zákazníky, aby si na své kafe s sebou nosili vlastní termosky a pro jídlo využívali znovupoužitelné boxy. K něčemu podobnému nyní přistoupí také fastfoodový řetězec Burger King, který chce změnit přístup lidí ke konzumaci pokrmů z jednorázových krabiček.

I tvůrci legendárního sendviče Whopper totiž vnímají, jak moc obalový odpad z rychlého občerstvení ovlivňuje životní prostředí. Všechny papírové krabičky nebo plastové uzávěry na kelímky a brčka přispívají masovému znečišťování a byť se zvyšuje podíl jejich recyklování (minimálně od největších fastfoodových řetězců na trhu), stále nejde o ideální situaci s ohledem na ochranu planety.

Stejně jako McDonald’s ohlásil, že do roku 2025 chystá mít všechny obaly recyklovatelné, nebo alespoň z recyklovaných a certifikovaných materiálů, i Burger King má smýšlení nastavené velmi podobně a do téhož roku chce udělat to stejné. Vedle toho ale plánuje zavést i znovupoužitelné boxy, na nichž nyní spolupracuje s iniciativou Loop.

burger-king-1

Vizualizace nové pobočky řetězce Burger King

Foto: Burger King

O projektu Loop jsme vás informovali vloni, když o něj projevily zájem nadnárodní značky jako Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Danone nebo Mondelēz International. V podstatě se jedná o službu, přes kterou by se zákazníkům doručovaly dané produkty v ekologičtějších, znovupoužitelných obalech. Navíc by se daly používat až stokrát v řadě, než by došlo k jejich znehodnocení.

Na podobné bázi bude fungovat i ve spojení s Burger Kingem, avšak s tím rozdílem, že budou krabičky a další obaly dostupné na jeho provozovnách. Zákazníci si tak budou moci vybrat, zda na tác chtějí dostat své oblíbené pokrmy v nových schránkách, za které zaplatí vratnou zálohu. Po konzumaci jídla je odnesou do speciálního „koše“, ze kterého je tým z Loopu vyzvedne, očistí, dezinfikuje a následně vrátí zpět do provozoven.

„Produkt je natolik odolný, aby systémem prošel několikrát, čímž výrazně snížíme negativní dopady na životní prostředí a minimalizujeme množství jednorázových obalů, které musíme produkovat,“ dodává pro magazín Fast Company Matt Banton, šéf inovací v Burger Kingu.

Vzhledem k tomu, že se teprve chystá testovací provoz, který od příštího roku proběhne na vybraných pobočkách v New Yorku, Portlandu a Tokiu, není zaručeno, jestli se tento koncept uchytí. Stále se ladí finální materiály, z nichž budou nové krabičky a kelímky vyrobeny, přičemž cílem je, aby se daly používat minimálně stokrát.

rebel-whopper

Burger King nabízí i nemasový Whopper, který se na ochraně planetě také může podílet

Foto: Burger King

Pochopitelně je také nutné ověřit, jak budou tuto změnu vítat zákazníci, respektive jestli přistoupí k tomu, že vracet věci, které dříve standardně vyhazovali do odpadkového koše, je pro ně přirozenou součástí celého stravovacího procesu. Jak ale Burger King dodává, občas je nutné riskovat, aby byla zajištěna důležitá změna vstříc lepšímu životu na naší planetě.

Burger King ovšem zdaleka není jediným fastfoodovým řetězcem, který se ekologičtějšími přístupy zabývá. Například KFC testuje nové materiály na bázi biopolymerů, papíru a dřeva a McDonald’s (jenž také zahájil spolupráci s Loop) dělá postupné kroky k tomu, aby ze svých skladů jednou provždy eliminoval plasty. Typickým příkladem je nahrazení plastových brček za papírové.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.