Jak dát prodanému zboží další smysl. Ve Freshlabels začínají vykupovat oblečení a otevřou second-hand

Zakladatelé Freshlabels Jakub Veselský a Jan Bouška v novém Sustainable Store v Praze

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Čtrnáctiletý prodejce módy a doplňků Freshlabels, jenž se v nabídce zaměřuje na výběrové designové a kvalitní značky, svou pozornost v posledních letech stále více věnuje také udržitelnosti. V této oblasti se chce stát lídrem nejen na poli módního průmyslu a k naplnění tohoto cíle teď představil další krok.

Freshlabels tento týden spustili službu Loop, v níž vykupují použité oblečení, pro které budou hledat další využití. Jednou z plánovaných cest je také otevření second-handu, ke kterému by mělo dojít v blízké době.

„Přemýšleli jsme, jak dát námi prodanému zboží další smysl a přispět tak ke snížení zbytečné zátěže na životní prostředí a uvědomili jsme si, že bez zapojení našich zákazníků to nepůjde. Není nám jedno, jak a kde končí věci, které nabízíme, a zároveň chceme naše zákazníky vést k myšlence cirkulární ekonomiky,“ říká spoluzakladatel a CEO Freshlabels Jakub Veselský.

„Udržitelnost je součástí naší DNA, i když o ní v našich začátcích nebyla řeč, protože to před třinácti lety vůbec nebyl pojem. Ale naší mantrou bylo vždy jít pod povrch věcí a nabízet našim zákazníkům pečlivě vybrané produkty s trvalou hodnotou. Logicky jsme proto časem začali věnovat větší a větší pozornost udržitelnosti tak, jak ji chápeme dnes,“ přiblížil pro CzechCrunch v nedávném rozhovoru druhý ze zakladatelů Jan Bouška.

freshlabels-letna-photo-by-alex-shoots-buildings_-222-min

Freshlabels Sustainable Store na pražské Letné

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Služba Loop začala fungovat ve čtvrtek, zákazníci v rámci ní mohou do kterékoliv pražské pobočky přinést k odkoupení své starší kousky od značek, jež Freshlabels prodávají. Obchod pak zákazníkům vystaví kredit použitelný na nákup nového oblečení či doplňků. Přibližné ocenění je možné zjistit předem na stránkách obchodu.

V další fázi pak Freshlabels začnou vykoupené produkty nabízet zákazníkům ve vlastním second-handu. U zboží, které kvůli různým vadám či dalším důvodům nebude vhodné pro další prodej, pak obchod zajistí jinou formu upcyklace, recyklaci nebo je daruje potřebným.

„Věřím, že k tomuto přístupu budeme inspirovat také jiné subjekty nejen z módního segmentu a naše aktivita tak bude mít mnohem větší dopad,“ doplňuje Barbora Geršlová, která ve Freshlabels všechny udržitelné aktivity zastřešuje.

Plánem Freshlabels je do konce příštího roku investovat do udržitelné nabídky 75 procent prostředků. Aktuálně podle vyjádření Freshlabels udržitelné značky tvoří již polovinu celkového obratu, které pro letošní rok očekává na stejné úrovni jako loni, tedy přibližně 150 milionů korun.

jan-bouska-jakub-veselsky-freshlabels-min

Jan Bouška a Jakub Veselský v berlínském storu Freshlabels

Foto: Freshlabels

Původním plánem bylo jejich navýšení o čtvrtinu na 200 milionů, pandemie se však na prodejích obchodu podepsala negativně. „Plánované tržby bohužel nenaplníme, převážně kvůli následkům krize, která měla dopad hlavně na naše retailové prodejny. Očekáváme obrat přibližně na úrovni loňského roku,“ potvrzuje pro CzechCrunch Veselský.

Freshlabels v tuzemsku provozují čtyři kamenné prodejny, z níž jsou Flagship Store a Backpack Store v pražské Jindřišské ulici a Sustainable Store s čistě udržitelným zbožím v Holešovicích. Čtveřici doplňuje Outlet prodejna v Teplicích a mimo domácí Českou republiku pak Backpack Store v samotném srdci Berlína.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.