Harley-Davidson se pouští do elektrokol a začíná pořádným retrem. Model Serial 1 je inspirován první motorkou z roku 1903

Elektrokolo od Harley-Davidson inspirované legendárním motocyklem z roku 1903

Foto: Harley-Davidson

Legendární americký výrobce motocyklů Harley-Davidson už začátkem loňského roku naznačil, že ve spalovacích motorech budoucnost nevidí. Nalákal nás totiž na unikátní model LifeWire poháněný čistou elektřinou a slíbil, že by se brzy v jeho portfoliu mohly objevit i elektrické skútry nebo kola. A právě na segment jízdních kol se firma z Milwaukee začíná ještě více zaměřovat.

Ačkoliv měl Harley-Davidson vždy primární fokus na výrobu silných motorek uzpůsobených pro ikonický americký lifestyle, v jeho vývojovém centru se už nějakou dobu rýsovaly první návrhy na elektrické kolo, které by muselo být natolik speciální, aby mohlo nést název této kultovní značky. Z původně utajovaného projektu se nyní stává regulérní firma zvaná Serial 1 Cycle a rovnou odhaluje první produkt.

Tím je silniční elektrokolo, které se svým designem podobá legendární motorce Serial Number One z roku 1903, což je vůbec první motocyklový model, jejž Harley-Davidson kdy vyrobil. A inspirace začátky 20. století je znát hned na první pohled – novinka přichází s retro koženým sedadlem, pod nimž se nachází viditelné odpružení, koženými rukojeťmi a poměrně starodávným rámem v černé barvě.

harley-davidson-4

Odkaz na první motorku od Harley-Davidsonu

Foto: Harley-Davidson

O výrazný kontrast se u prvního cyklistického výstřelu pod hlavičkou dceřiné firmy Harley-Davidson starají bílé pláště kol, které ono nostalgické pojetí stylově doplňují. Celkový retro design je nicméně doplněn o novodobé technologie, mezi které patří elektrický motor nebo kotoučové brzdy. Bližší specifikace o výkonu, dojezdu nebo nabíjení ovšem Serial 1 Cycle zatím nezveřejňuje.

„Dynamický a rychle rostoucí segment elektrických kol je v popředí globální revoluce mobility a vznik Serial 1 Cycle umožňuje Harley-Davidsonu hrát v tomto poli klíčovou roli,“ říká Aaron Frank, brand director pro Serial 1 Cycle, čímž odkazuje na zvýšený zájem o elektrokola ze stran amerických zákazníků, jejichž počet by se měl vlivem aktuální pandemie letos oproti loňskému roku zdvojnásobit až na 600 tisíc modelů.

Zda Harley-Davidson dokáže na tomto trhu uspět, je velkou otázkou. Ačkoliv má silné jméno a zkušenosti s elektrickými motory, což potvrzují i motorky pro děti, celá oblast je vysoce konkurenční. Elektrická jízdní kola totiž vyrábí snad každý větší cyklistický výrobce včetně gigantů jako Specialized, Trek nebo Giant. Nehledě na to, že se neustále objevují nové firmy, které se specializují výhradně na elektrokola.

A protože jde o Harley-Davidson, je pravděpodobné, že své nové kolo pošle na trh s o něco vyšší cenovkou, než je zvykem u ostatních. Jisté to ale bude v březnu příštího roku, kdy se má dostat do prodeje. Momentálně se Harley-Davidson může těšit z nedávných výsledků za třetí čtvrtletí, během kterého se mu podařilo zvýšit čistý zisk o 39 % na 120 milionů dolarů (zhruba 2,8 miliardy korun) a o 6 % snížit meziroční propad prodejů svých motocyklů, které ovlivnila i koronavirová krize.

harley-davidson-3

Kontrast černé, bílé a hnědé

Foto: Harley-Davidson

harley-davidson-5

Kotoučové brzdy

Foto: Harley-Davidson

harley-davidson-6

Retro doplněné o moderní pohon

Foto: Harley-Davidson

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.