Gravitace, Interstellar a Revenant v jednom. Netflix vydal trailer na Půlnoční nebe, ambiciózní sci-fi George Clooneyho

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

george-clooney-midnight-sky

George Clooney v Půlnočním nebi hraje astronoma umírajícího na rakovinu

0Zobrazit komentáře

George Clooney má v Hollywoodu i ve světě jméno hlavně jako charismatický herec, už od roku 2002 se nicméně pravidelně ukazuje i jako schopný režisér. Svůj um v tomto směru opět představí letos a tentokrát rovnou ve svém dosud největším projektu. Epické sci-fi Půlnoční nebe (The Midnight Sky) má kombinovat vlivy z filmů jako Gravitace, Revenant a Interstellar.

Od vydání vizuálně strhující Gravitace v roce 2013 lze pozorovat zajímavý fenomén, totiž že v Hollywoodu pravidelně vznikají ambiciózní vysokorozpočtová sci-fi s vesmírnou tematikou. Po tom, co nám Alfonso Cuarón velice sugestivně zprostředkoval pobyt v temném chladu vesmíru, jsme tak mohli postupně očima i myslí obdivovat Interstellar, Příchozí, Marťana nebo Ad Astra.

Podle upoutávky na novinku od Netflixu to vypadá, že letos by se na tento seznam mohlo připojit právě Půlnoční nebe. Splňuje pro to všechna základní kritéria: nejedná se o franšízový film, přichází s originálním pojetím žánru, má bohatý rozpočet a místo fantasmagorických dobrodružství nabízí uvěřitelný koncept. Jistou zárukou seriózního a poutavého umění by mohl být také tvůrčí tým.

midnight-sky

Při natáčení vesmírných scén novinky se Clooney inspiroval Gravitací

Sám George Clooney má s promyšleným vesmírným sci-fi přímé zkušenosti. V roce 2002 se objevil v americké adaptaci Solaris od prestižního režiséra Stevena Soderbergha a s kosmonautskou helmou na hlavě jsme ho viděli i ve zmíněné Gravitaci. Adaptaci knižní předlohy pro nový film pak vytvořil Mark L. Smith, který napsal scénář Revenanta.

K náročnému snímku, nominovanému na dvanáct Oscarů, ostatně svůj nejnovější režijní počin částečně přirovnává také Clooney. V Půlnočním nebi zároveň ztvárnil hlavní postavu vědce na Antarktidě, který se snaží varovat posádku lidské vesmírné lodi před nárazem na Zemi. Proběhla zde totiž globální katastrofa a astronauti mohou být jedněmi z posledních přeživších lidí.

Ačkoliv premisa působí velice depresivně, upoutávka slibuje určitý optimismus. Clooneyho astronom Augustin, uznávaný vědec s minimálním zájmem o ostatní, bude najednou usilovat o samotné přežití lidského druhu. V tomto bodě se pochopitelně vkrádají paralely s Interstellarem od Christophera Nolana, kde malá posádka také opouští z většiny mrtvou planetu ve snaze nalézt nový domov.

Původní kniha Good Morning, Midnight od Lily Books-Daltonové podle reakcí čtenářů exceluje především v hluboké charakterizaci postav. Clooney tak jako režisér i herec čelí výzvě silný příběh o lidské vytrvalosti podat tak, aby diváky emočně pohltil. Pokud se nenechá strhnout prvoplánovými atrakcemi audiovizuálního sci-fi, má potenciál představit velice poutavý snímek.

Pochopitelně dramatický trailer je v tomto ohledu nepříliš čitelný, ač chce zjevně vyvolávat emoce mimo pouhý údiv nad zvláštními efekty. Navazuje přitom na onen sofistikovaný vesmírný blockbuster, který je jedním z hlavních novinek Netflixu pro letošní rok. Jeho ambice jsou zřejmé už z plánovaného data uvedení stanoveného na 23. prosince.

jakub-fay-growlight-boxed-min

Přečtěte si takéBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkamiBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkami

Na závěr nelze opomenout fakt, že apokalyptický film přichází na konci roku sužovaného pandemií a rozsáhlými ekologickými katastrofami. Jelikož natáčení Půlnočního nebe skončilo letos v únoru, tvůrci podobné souvislosti samozřejmě nemohli předvídat, nyní však Clooney v rozhovoru pro Vanity Fair zmiňuje, že „obraz Země, který ve filmu ukazujeme, nevypadá až o tolik jinak než aktuální satelitní snímky západního pobřeží Spojených států“.

Jedním z hlavních témat novinky, kde se objeví po boku například Felicity Jonesové a Kylea Chandlera, má být smutek vyvěrající ze schopnosti lidí ubližovat. Ultimátně by měla novinka přesto nabídnout možnost vykoupení. Snad by proto skutečně mohla nabídnout dobré filmové zakončení roku.

netflix-sci-fi-the-midnight-sky-caoilinn-springall-and-george-clooney