Digitalizace vše zjednoduší, ale účetní nevymřou. Do pěti let chceme vyrůst na miliardu korun, říká Jana Jáčová z UOL

Zakladatelka a šéfka UOL Jana Jáčová

Jana Jáčová zakládala UOL jako jednu z prvních online účetních firem na trhu v roce 2004 v podstatě náhodou. Svou kariéru předtím budovala v IT firmě, která vyvíjela například i první tuzemskou plně webovou banku. Když ji pak známý požádal, jestli by mu nedělala účetní, online přístup pro ni byl přirozený.

„Když o trhu nic nevíte, nemáte žádné bariéry,“ usmívá se Jáčová. „Počítala jsem s tím, že si jednoduše najdu nějaký software pro online účetnictví, až pak jsem zjistila, že nic takového není.“

Tehdy začínající podnikatelka si proto vyvinula vlastní řešení a byť se UOL již šestnáct let soustředí zejména na poskytování účetních služeb online, provozuje zároveň celorepublikovou síť poboček i vlastní flotilu aut, které od klientů vyzvedávají doklady. Mnoho firem totiž pořád spoléhá na papír.

„Myslela jsem si, že v dnešní době už budeme s digitalizací dál,“ přiznává zakladatelka a ředitelka UOL Jana Jáčová. „Polovinu z 80 tisíc faktur měsíčně dostáváme na papíře a ani s růstem klientů se tento poměr nemění,“ prozrazuje během videorozhovoru pro CzechCrunch.

Právě kvůli tomu Jáčová v posledních letech investuje do budování pobočkové sítě v každém krajském městě Česka a Slovenska, protože chce být svým klientům fyzicky nablízku. A když mluví o digitalizaci účetnictví, její názory jsou často úplně opačné, než by člověk od průkopnice online řešení čekal.

uol-au

Tým UOL s jedním z aut, které jezdí pro doklady

Pětačtyřicetiletá podnikatelka totiž věří, že navzdory trendu digitalizace účetnictví budou samotní účetní pořád nezbytní a počítače nebo umělá inteligence je nikdy plně nenahradí, jen transformuje způsob jejich práce. Proto se také při některých nových projektech a startupech, které mluví o tom, jak díky vytěžování PDF faktur nahradí účetní, jen usmívá.

Jedním z jejích osobních úkolů je proto edukace trhu. „Mým cílem je ukázat, že účetní nejsou protivné čúzy,“ směje se Jáčová. „Blízkostí ke klientům se snažím obor popularizovat. I když vím, že z nich nikdy nebudou takoví fanoušci účetnictví jako já, důležité je, aby se nás lidé nebáli.“

„Vyvíjí se nové a nové aplikace na skenování dokladů, to ale není digitalizace účetnictví.“

I když Jana Jáčová před založením UOL účetní nebyla, v oboru se pohybuje už šestnáct let. A rovnou přiznává, že i oni ve firmě do velké míry spoléhají na digitalizaci jednotlivých procesů, jenže jde o něco úplně jiného, než o čem často mluví účetní startupy.

„S názorovou vlnou vytěžování dat z PDF dokumentů, že to je elektronizace účetnictví a že se všechno bude dělat samo, souhlasit nedokážu,“ říká Jáčová. „Myslím si, že cesta vytěžování dokumentů je lichá. I my pracujeme na umělé inteligenci, ale ne na vytěžování dat, to děláme ručně.“

Rovnou vyjmenovává i důvody, proč tomu tak je. V UOL měsíčně zpracují přibližně 80 tisíc dokladů, tedy jeden milion ročně, přičemž vytěžení dat jednoho z nich člověkem vyjde na pět korun. Automatizovaná řešení nabízená na trhu jsou dražší a navzdory technologickému pokroku nedokážou fungovat na sto procent. Další možnost, tedy vývoj interního softwaru, který by lidi v procesu nahradil, by firmu vyšel na 15 milionů korun, což by znamenalo navrácení investice za čtyři až pět let.

To by problémem nutně nebylo, Jáčová však věří, že během této doby stát konečně představí funkční účetní standard, ve kterém se budou faktury posílat a účetní programy s ním budou umět pracovat. Tím by účetním odpadla spousta práce a třeba vytěžování dat z účtenek, která tato data už i teď obsahují, by bylo výrazně levnější.

„Co pak budeme dělat se softwarem na vytěžování faktur?“ pokládá řečnickou otázku Jáčová. „Proto když vidím startup, který digitalizuje účetnictví pomocí vytěžování faktur, musím se pousmát. To je úplná blbost. Vyvíjí se nové a nové aplikace na skenování dokladů, to ale není digitalizace účetnictví.“

Digitalizace účetnictví podle Jáčové znamená zavedení standardů a algoritmů, na jejichž základě se účtuje, což může udělat každá firma i bez umělé inteligence. Samotný obor účetnictví má totiž velké kouzlo – je to jedna z nejvíc standardizovaných věcí, jakou si může člověk představit. Mnoho klientů si myslí, že jejich situace je speciální a vyžadují specifickou péči, pro zkušené účetní je však podle Jáčové opak pravdou – všichni potřebují to stejné.

Celková digitalizace oboru nicméně povede k tomu, že do procesu nebude zapojených tolik lidí. Algoritmy umělé inteligence i v UOL pomáhají automatizovat rutinní činnosti nebo ulehčují práci lidem. Technologický pokrok nakonec povede k tomu, že z procesu odpadnou lidé „ťukající“ data – podle Jáčové právě díky státnímu standardu. Následně odpadnou také zaměstnanci, kteří nechtějí přemýšlet.

uol-system

„Digitalizace v účetnictví povede k tomu, že tato pomocná práce bude odpadat, budou jen supervizoři a kontroloři. Určitě ale nenastane smrt účetních. Bude tlak na to, aby se účetní orientovali v daňové problematice, rozuměli podnikové ekonomice a aby měli přehled o všech aspektech. V procesu budeme vždy potřebovat lidi, seniorní účetní. Ne ty, kteří účtují jen operace – to nejsou účetní,“ popisuje Jáčová.

„V horizontu pěti let bychom chtěli dosáhnout na miliardový obrat.“

Příběh UOL se přitom začal psát už v roce 2004, kdy online nedokázal jednotlivé faktury zpracovávat ani podnikový systém SAP a o přístupu vzdálených ploch drtivá většina lidí ani neslyšela. To však Jáčovou neodradilo a společně s tehdejším firemním společníkem, který v mezičase odešel, našla linuxové řešení, na kterém online platformu rozběhla.

A protože tehdy s Linuxem nedokázala pracovat ani většina běžných tiskáren, svému prvnímu klientovi do firmy zabezpečila počítač, na kterém musel ze své strany všechno zpracovávat. Systém si však pochvaloval. Během prvního roku pak UOL dokázalo získat první desítky klientů a od té doby následuje svou vizi – změnit dosavadní způsob zpracování účetních služeb, vytvořit tak nový trh a stát se na tomto trhu klíčovým hráčem.

To se už podle Jáčové podařilo naplnit, firma se 120 zaměstnanci aktuálně pečuje o dva tisíce klientů v Česku a na Slovensku. Loni dosáhla na obraty ve výši 60 milionů korun, letos by se měly dostat na 80 až 90 milionů. „Očekáváme, že nám příští rok přibude dalších tisíc klientů a obrat tak zvedneme o padesát procent,“ predikuje zakladatelka. „V horizontu čtyř až pěti let bychom chtěli dosáhnout na deset tisíc klientů, aby se náš obrat dostal k miliardě.“

blabu-strejcek-kovacik

Přečtěte si takéRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušeností

Firma totiž potřebuje, aby se jí vrátily velké investice do rozvoje. Kromě samotné platformy jde například o zmíněné budování pobočkové sítě v každém krajském městě v Česku i na Slovensku. Jáčová si totiž uvědomuje, že i když buduje online účetní řešení, klienty z regionů bez fyzické přítomnosti nezíská. Na rozdíl od mnoha konkurenčních účetních navíc své pobočky otevírá v přízemí obchodních prostor budov, aby tak byla klientům co nejblíž.

„Máme otevřenou náruč, nesedíme schovaní někde v kanceláři v desátém patře budovy, kam se bez ohlášení ani neprobijete,“ vysvětluje Jáčová. Z tohoto důvodu má UOL v paušální ceně svých služeb zahrnuty také všechny případné konzultace nebo daňové poradenství – pokud si klient s něčím není jistý, ať se raději zeptá. Pokud by to bylo zpoplatněné, budou vznikat časované bomby, které jsou na odstranění mnohem náročnější než u jejich prevence.

A aby byla firma klientům ještě blíž, jako jediná na tuzemském trhu má vlastní flotilu aut, díky kterým pravidelně u klientů vyzvedává potřebné papírové faktury. Elektronicky totiž UOL dostává necelou polovinu z 80 tisíc dokladů měsíčně. Svozy dokladů oceňují zejména firmy a podnikatele, jejichž primární činnost není na počítači.

„Digitalizace v účetnictví není o jedné převratné technologii. Pořád je o práci s klientem.“

„Je spousta byznysů, které jedou na účtenkách a věci prodávají za hotovost nebo platby kartou, někdy nám chodí faktury i poštou. Papíru je prostě pořád strašně moc. A když pak má podnikatel například 50 účtenek za týden, nechce se mu je všechny skenovat a raději to hodí na hlavu nám,“ přibližuje Jáčová.

Do budoucna chce UOL i proto nadále zlepšovat svou webovou platformu, aby byla pro klienty přehlednější, poskytovala jim potřebná data a další materiály jako elektronické knihy nebo webináře. Jednotlivé menší funkcionality totiž klienty potěší, a když si noví vybírají z několika variant, tak je zohledňují. Obecně je však pro Jáčovou účetní služba pořád o tom, jak klientům poskytovat komplexní servis.

„Klíčové je pro nás propojení onlinu a offlinu. I když jsme online účetnictví, ještě víc bych chtěla pracovat na tom, abychom byli pro naše klienty dosažitelní, aby s námi mluvili,“ říká Jáčová. „Ani digitalizace v účetnictví totiž není o jedné převratné technologii, která dokáže vytěžit papírové doklady. Pořád je to o práci s klientem.“

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost UOL. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.