Datový startup Manta Tomáše Krátkého nabírá téměř 300 milionů korun. Přispělo i české Credo Ventures

Tomáš Krátký, zakladatel a CEO startupu Manta

Foto: Manta

Startup Manta vznikl původně v roce 2008 jako interní nástroj české technologické společnosti Profinit, která jej dlouhá léta využívala ve vlastních projektech. Před pěti lety však došlo k rozhodnutí udělat z něj samostatnou firmu, která od té doby klientům po celém světě zjednodušeně řečeno pomáhá s analýzou dat.

Oficiálně newyorský startup Manta, který založil a jako CEO vede Tomáš Krátký, teď získává velkou finanční injekci. Do firmy v rámci investičního kola Series A posílají investoři 13 milionů dolarů, tedy téměř 300 milionů korun. Investici vedl venture kapitálový fond Bessemer Venture Partners s přispěním fondu SAP.IO a také dvou původních investorů, německého Senovo a českých Credo Ventures. Celkově tak Manta nabrala již 17 milionů dolarů (390 milionů korun).

Pětiletý startup přitom působí pohledem běžného smrtelníka v poněkud nudné oblasti tzv. data lineage, tedy datových toků. Ve své platformě se Manta dokáže napojit na technologické zdroje firmy, prozkoumat jejich zdrojový kód, analyzovat jej a následně automatizovaně generovat vizuální náhled všech zdrojů firemních dat s jakým způsobem nebo kam organizací proudí.

Díky tomu svým klientům dokáže nabídnout ucelený pohled o jejich práci s daty, přinášet jim větší přehled o samotném fungování firmy a umožnit jim tak lehčí digitální transformaci nebo také odhalovat možné chyby v různých procesech. Podle svého vyjádření tak klientům, mezi které patří například OBI nebo Comcast, dokáže ušetřit čas, peníze i zdroje díky zvýšení produktivity datových týmů o 30 až 40 procent.

„Nástup datové analytiky a velkých dat znamená, že raketově roste zájem o datové toky, metadata nebo data governance.“

„Jeden z velkých problémů datového managementu je manuální přístup k neustále se opakujícím úkolům, které vykonávají chytří a schopní lidé. Jejich talent a znalosti lze lépe využít u problémů, které automatizovat nejde. Organizace po celém světě s tímto problémem bojují a před vznikem Manty jsem se s tím potýkal stejně jako všichni ostatní,“ říká Tomáš Krátký.

„Data lineage je chybějícím dílkem této skládačky a je víc než jen obyčejnou mapou. Je to znázornění toho, jak na sobě jednotlivé datové elementy závisí a jak se ovlivňují. Manta nabízí možnost lépe porozumět tomu, jak datové prostředí funguje, lépe ho kontrolovat a umožnit skutečnou digitální transformaci,“ doplňuje Krátký.

„Zvláště v posledních letech nástup datové analytiky a velkých dat znamená, že raketově roste zájem o datové toky, metadata nebo data governance, a to se stává primárním hřištěm pro Manta produkty. V současnosti se zaměřuje především na americké zákazníky a spolupracuje s partnery jako jsou Collibra, Informatica, IBM, Alation,“ doplňuje pro CzechCrunch podrobnosti o firmě Vladislav Jez, partner v Credo Ventures.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.