Automechanici s mobilem v ruce. Škodovka má aplikaci, která podle zvuku auta pozná, co je potřeba opravit

Aplikace Sound Analyser od Škody Auto podle zvuků rozezná poruchu

Foto: Škoda Auto

Stejně jako většina lékařů nevstoupí do ordinace bez svého stetoskopu, již brzy by se neměl žádný automechanik obejít bez svého chytrého telefonu, ve kterém bude mít nainstalovanou aplikaci Sound Analyzer od Škoda Auto. Novinka z dílen mladoboleslavské automobilky a její inovační laboratoře Digilab by měla na základě umělé inteligence pomáhat s rychlou a přesnou identifikací problému ukrytého kdesi uvnitř vozidla.

Mezi automechaniky existují tací, kteří na základě zkušeností dovedou rozpoznat závadu pouhým poslechem zvukového projevu automobilu. Ovšem se stále komplikovanějšími pohonnými jednotkami a množstvím elektroniky ve vozech začíná být i pro ty největší profíky problém na základě zvuku vozu poznat, co je v nepořádku. Ke slovu se proto dostává umělá inteligence, která svými schopnostmi zastíní i takové matadory, kteří montérky od oleje neodkládají ani u nedělního oběda.

Použití aplikace Sound Analyzer je přitom poměrně jednoduché. Zvuk vozu se jen nahraje do chytrého telefonu a zadá se VIN  vozidla. Tím role automechanika končí a vše ostatní na svá bedra přebírá algoritmus, který audio stopu porovná s již dostupnými akustickými vzorky a následně uživateli poskytne konkrétní popis zdroje zvuku. Samotná audionahrávka by měla trvat minimálně 30 sekund, přičemž samotná analýza by měla zabrat podobně dlouhou dobu.

sound-analyser-skoda

Do aplikace stačí nahrát 30 vteřin zvuku auta, aby rozpoznala možné poruchy

Foto: Škoda Auto

Systém je schopen rozpoznat nesrovnalosti zvukového projevu konstrukčních celků, jako je řízení, kompresor klimatizace či dvouspojková převodovka. Celkem je aplikace schopna rozpoznávat až deset takových vzorů s tím, že se postupně učí dalším. Stáří a konkrétní model vozu nehraje primární roli, ale jak Škodovka prozradila pro CzechCrunch, u novějších vozů je diagnostika přesnější.

Technologický základ nástroje tvoří algoritmus neuronových sítí, který záznam převede na spektrogram. Zvuk tím získá specifickou obrazovou podobu, která je následně umělou inteligencí porovnávána s dalšími uloženými vzorky a hodnotami. To jí pomůže odhalit i ty nejmenší odchylky, které prozradí technický stav problematického komponentu vozu a případnou nutnost opravy. Pokud se tak stane, je díky online připojení vozu možné rovnou zarezervovat v příslušném servisu termín opravy.

Automobilka uvádí, že přesnost analýzy se pohybuje okolo 90 %. Vychází z údajů nashromážděných od července roku 2019, kdy zahájila zkušební provoz své novinky. Není přitom první, kdo chce poruchy pomocí poslouchání zvuků a jejich následné analýzy odhalovat. Na podobném principu již několik let funguje také úspěšný český startup Neuron soundware, který pro svůj rozvoj v loňském roce nabral investici dosahující téměř 150 milionů korun.

Ale zpět k Sound Analyzeru od Škodovky. Možnost testovat ho v praxi získalo celkem 245 dealerů vozů s okřídleným šípem v logu z celkem 14 zemí, například Německo, Rusko, Rakousko, Francie a nechybí ani Česká republika. Zda bude aplikace dostupná i pro další střediska, je nyní v jednání. Jisté je ovšem to, že běžní uživatelé nebudou mít možnost si ji do svých zařízení nainstalovat, jelikož bude sloužit výhradně automechanikům.

skoda-sound-analyzer1

Stačí nahrát zvukový projev vozu a nalézt veškeré odchylky

Foto: Škoda Auto

Dealeři se do testování zapojili především při poskytování audiozáznamů vozidel, které byly a jsou nezbytné pro strojové učení softwaru, což mu pomáhá se neustále zdokonalovat. Nová technologie by navíc měla umožnit řadu nových možností v sektoru, který automobilka nazývá senzoricky podporovanou prediktivní údržbou. Umělá inteligence je jedním z pilířů nové strategie automobilky, která chce s její pomocí postupovat napříč digitalizací nejen svých produktů, ale také nabízených služeb.

„Sound Analyzer názorně ukazuje, jaké možnosti digitalizace pro značku Škoda otevírá i v oblasti After Sales. V budoucnu budeme důsledně využívat technologie z oblasti umělé inteligence, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout ještě individuálnější služby a zprostředkovat ještě lepší zákaznickou zkušenost,“ uvedl k novince Stanislav Pekař, vedoucí Škoda Auto After Sales.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.