Zásilkovna spouští vlastní výdejní boxy. Mohou stát kdekoliv, ovládají se mobilem a balíky přes ně půjde i posílat

Výdejní místo Z-Box od Zásilkovny je energeticky soběstačné a ovládá se přes mobilní aplikaci

Foto: Zásilkovna

Zatímco Česká pošta z některých menších měst a obcí po celé zemi odchází, konkurenční Zásilkovna dělá všechno proto, aby mohli její služby pro posílání zásilek využívat opravdu všichni. Nedávno oznámila, že si lidé přes její službu Mezi námi poslali už dva miliony balíků, a teď přichází s vlastními výdejními místy, aby bylo vyzvednutí zásilky co nejjednodušší.

Alza, Mall, Rohlík nebo Pilulka a nově i Zásilkovna. Nevyjmenováváme jen přední hráče tuzemské e-commerce scény, ale také firmy, které doručují nákupy mimo jiné do vlastních výdejních míst. Ta mají ve svém názvu obvykle slůvko „box“ a výjimkou není ani Zásilkovna, která na to však přeci jen jde trochu jinak.

Její Z-Boxy jsou unikátní tím, že jsou zcela soběstačné. Pohání je pouze solární panely a díky tomu mohou stát skutečně kdekoliv. Navíc se ovládají přes mobilní aplikaci, přes níž si již lidé zvykli vyplňovat adresu, když posílají balík. Tím pádem se zákazník ani nemusí ničeho dotýkat a ťukat do displeje. Klíčové zároveň je, že přes Z-Boxy bude možné zásilky nejen přijímat, ale podobně jednoduše také podávat.

zasilovna-zbox-jenstejn-min

Jedno z prvních výdejních míst Z-Box od Zásilkovny se nachází ve středočeské obci Jenštejn

Foto: Zásilkovna

„Revoluční technologie Z-Boxů umožňuje jejich provoz v podstatě kdekoliv. Pro nás se tak otevírá obrovská příležitost doručovat zásilky do míst, kam jiní doručovat nechtějí, neumí nebo zde své služby omezují,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a šéfka holdingu Packeta, do něhož rychle rostoucí logistická služba spadá.

Skupina do vývoje Z-Boxů, které si vytvořila kompletně in-house, investuje desítky milionů korun a mimo výše zmíněných odlišností budou fungovat na stejném principu jako třeba AlzaBoxy, Mall Boxy, Pilulka Boxy nebo Rohlík Pointy. Otevřené budou pro zákazníky nonstop a objeví se nejen v menších městech a vesnicích, ale také v developerských rezidenčních a komerčních projektech, obchodních centrech či náměstích a parkovištích.

„Stanou se přirozenou součástí sítě našich klasických výdejních míst a pomohou nám pokrýt další velké území České republiky. Zákazníkům opět výrazně zvýšíme komfort doručování zásilek,“ doplňuje Kijonková, která chce se svým týmem do konce roku spustit až 150 Z-Boxů. Díky tomu by se měl celkový počet výdejních míst Zásilkovny v Česku vyšplhat zhruba na 3 800.

První Z-Box již vyrostl ve středočeské obci Jenštejn, která má tisíc obyvatel a je ideálním příkladem místa, kde vidí Zásilkovna příležitost rozšířit své služby. Nechat si doručit balík do moderního výdejního místa přitom bude stejně drahé jako na jakékoliv jiné výdejní místo firmy. Pro vyzvednutí balíku je nutné mít nainstalovanou aplikaci Zásilkovna a zapnuté Bluetooth, díky čemuž se aplikace automaticky spáruje a otevře schránku se správnou zásilkou.

simona-kijonkova2

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Podobně jako konkurenční řešení je také Z-Box variabilní v tom, jak může vypadat. Zásilkovna počítá se dvěma až šesti sloupci, přičemž každý sloupec má deset schránek se třemi různými velikostmi. Do verze se šesti sloupci, tedy šedesáti schránkami, může firma dle svých propočtů doručit až 10 tisíc zásilek ročně. Aktuálně již po republice stojí 11 Z-Boxů a další mají v nejbližších týdnech rychle přibývat, v příštím roce už je chce firma počítat v jednotkách tisíc.

V loňském roce zvládla celá skupina přepravit 19 milionů zásilek, přičemž letos již během prvních devíti měsíců toto číslo o několik milionů překročila a plánuje zakončit celý rok na více než dvojnásobku. Obrat se v roce 2019 vyšplhal téměř na 1,3 miliardy korun a letos Packeta očekává tržby ve výši 2,5 miliardy korun.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.