Xbox zbrojí proti PlayStationu. Microsoft kupuje za 7,5 miliardy dolarů tvůrce her The Elder Scrolls, Doom nebo Quake

Filip HouskaFilip Houska

doom-1

Foto: IGDB

Legendární Doom

0Zobrazit komentáře

Na herním poli se teď Microsoft soustředí především na nové Xboxy, jmenovitě na edice Series X a Series S, které dorazí 10. listopadu. O to víc ale celý průmysl překvapila zpráva, kterou teď Microsoft nenápadně oznámil. Sjednal totiž svou dosud největší herní akvizici v historii, když pod svá křídla získal ZeniMax Media, mateřskou společnost slavných studií Bethesda, id Software nebo Arkane.

Za tento nákup vyplatil redmondský technologický gigant 7,5 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 173 miliard korun, což je pro něj třetí největší akvizice vůbec (první se týkala LinkedInu, druhá Skypu). Tímto odvážným rozhodnutím přidává Microsoft ke svým stávajícím patnácti studiím přidruženým k rodině Xboxu rovnou osm dalších, z velké části velmi prestižních.

Mezi ty nejzásadnější patří rozhodně Bethesda, která stojí hlavně za veleúspěšnou RPG sérií The Elder Scrolls (včetně Skyrim) a fenoménem Fallout. Obrovské jméno má na herní scéně i studio id Software, tvůrci popkulturních stříleček Doom nebo Quake. Dále Microsoft nově vlastní i značky Alpha Dog, Arkane Studios, MachineGames, Roundhouse Studios, Tango Gameworks a ZeniMax Online Studios.

the-elder-scrolls-1

Foto: IGDB

Populární herní série The Elder Scrolls

Zničehonic si tak tvůrci Windows zajistili velkolepý přísun těch největších áčkových her a načasování nemohlo být lepší. Vzhledem k tomu, že jejich nové herní konzole dorazí už přespříští měsíc, je logické přemýšlet nad tím, že si chce Microsoft zajistit konkurenční výhodu nad Sony, které chystá PlayStation 5 – alespoň co se týče šťavnatých herních titulů. Divize Xboxu se ovšem neplánuje soustředit pouze na exkluzivity.

Namísto toho, aby se Microsoft snažil Sony (a dalším společnostem) co nejvíce ztížit působení na trhu tím, že budou hry produkované zakoupenými studii dostupné pouze na Xbox, se zaměřuje primárně na Xbox Game Pass. Jak už název naznačuje, jedná se o předplatné na bázi měsíčních poplatků, za které mohou hráči neomezeně hrát více než 100 titulů jak na konzoli, tak na PC.

Doplnění této služby o věhlasné tituly, které již vznikly a budou vznikat od zmíněných gamingových studií, tak pochopitelně může přilákat násobně větší počet hráčů. Už teď má ostatně Xbox Game Pass přes 15 milionů předplatitelů, což značí až 50procentní nárůst za posledních šest měsíců. A lze očekávat, že se tyto počty budou zvyšovat.

Jak uvádí magazín The Verge, jakmile Xbox Game Pass dosáhne na 50 milionů předplatitelů, generoval by ročně zhruba šest miliard dolarů, jinak řečeno třikrát více než to, co za loňský rok zaznamenal megahit Fortnite, a skoro stejná suma jako obrat společnosti Activision Blizzard. Microsoft tedy nesází vše jen na prodej herního hardwaru, ale naopak stále více na služby s tím spojené.

Pro Microsoft je tedy prioritou vylepšovat svou herní předplatitelskou platformu a nabízet na ní ta nejkvalitnější díla, nikoliv se předhánět se Sony, kdo má exkluzivní práva na jakou hru. Vstřícný přístup společnosti pod vedením Satyi Nadelly potvrzuje i prohlášení šéfa Xboxu Phila Spencera, který zmínil, že budou reflektovat předchozí smlouvy, které vybraná studia měla s konkurencí, respektive se Sony.

Příkladem jsou nové tituly Deathloop (Arkane Studios) a GhostWire: Tokyo (Tango Gameworks), které měly exkluzivně vyjít na PlayStation 5. Microsoft povolí, aby na konkurenční konzoli s časovou exkluzivitou vyšly, a zbytek her pod svou taktovkou bude hodnotit „případ od případu“. Je tak možné, že vývoj některých her může pokračovat i na další platformy, jak naznačuje Todd Howard z Bethesdy.

Microsoft teď už jen musí vyčkat na to, až tento obří obchod schválí regulační úřady. Očekává se, že formální dokončení proběhne až ve druhé polovině příštího roku, kdy by se pod hlavičku divize Xboxu mělo více než 2 300 zaměstnanců z plejády nových týmů definitivně přesunout.

 

Diskuze (0)

Novinka

Anonym