Výjimečné příběhy s vůní benzínu. Unikátními obrazy od Pavla Turka a Jana Rambouska se chlubí i Formule 1

Pavel Turek a Jan Rambousek, spoluzakladatelé projektu Automobilist

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

O české značce Automobilist bylo doposud slyšet hlavně díky jedinečně zpracovaným plakátům a velkoformátovým obrazům. Jenže to, co bylo původně „jen“ zhmotněním automobilové vášně uzavřené do rámu, se s příchodem automobilového experta Pavla Turka a investora v podobě Karla Komárka začíná měnit v projekt daleko zajímavější. Automobilist totiž vypráví příběhy prosycené vůní benzínu zcela unikátním způsobem, který dokázal zaujmout i ta největší jména ze světa motorsportu.

Jemně se tetelící vzduch těsně nad rozpáleným asfaltem víří burácející vozy v zuřivém závodě o to, který z řidičů Formule 1 bude moci nad svou hlavu triumfálně pozvednout pohár pro vítěze. Do cíle zbývá již jen několik málo zatáček a Lewis Hamilton si bez problému hlídá první pozici. V tom mu selhává levá přední pneumatika a na záda mu začíná okamžitě dotírat rychle se blížící Max Verstappen z Red Bullu.

Šestinásobný šampion z Velké Británie však nepanikaří, šlápne na plyn a v rychlosti přesahující 200 kilometrů v hodině si doslova doskáče pro další vítězství v šampionátu F1 na domácím okruhu v Silverstonu. Tvář motorsportu se za více než sto let své existence v mnohém změnila, v jednom ovšem zůstává i nadále stejná.

Vytváříme a prodáváme příběhy, unikátní obsah a zážitky, které nejsou nikde jinde k dostání.“

Jsou to právě tyto nepředvídatelné momenty, plné adrenalinu a prudce bušících srdcí. Díky nim jsou nejen Grand Prix Formule 1, ale i další automobilové svátky, vyhledávanou zábavou fanoušků z celého světa, pro které je motorsport celoživotní vášní.

A přesně tato vášeň je palivem, kterým pohání své projekty i tuzemský projekt Automobilist a díky kterému se mu daří budovat světově unikátní značku. „Automobilist je o navazování partnerství s těmi největšími ikonickými automobilkami, brandy a závodníky. Vytváříme a prodáváme příběhy, unikátní obsah a zážitky, které nejsou nikde jinde k dostání,“ přibližuje filozofii Automobilistu Pavel Turek.

automobilist2

Partnerství s F1 otevřelo automobilistu možnost vytvářet zcela jedinečný obsah

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

automobilist2

Série děl vytvořených na základě partnerství s automobilkou Porsche

Foto: Automobilist

„Produkty jako plakáty a obrazy jsou jen jednou z mnoha součástí celé naší DNA, která je postavena na unikátnosti a co nejpreciznějším přístupu ke zpracovávání vytvářených děl, a to za využití těch nejmodernějších technologií,“ doplňuje Turek, kterého můžeme bez váhání označit za předního českého experta na motorsport, zejména co se jeho byznysové stránky týče.

Jeho kariéra byla vždy provoněná benzínem, i když na úplném začátku stála vůně tabáku. Díky práci pro tabákový koncern se Pavel Turek dostal k motorsportu a časem i k jeho královské disciplíně, Formuli 1. Od práce pro sponzory závodních stájí vedla jeho kariéra přímo do paddocku McLarenu, u kterého zastával jednu z manažerských pozic.

Po McLarenu přišla práce pro Red Bull, která jej po čase zavála od formulí až k letounům. Turek byl totiž pověřen funkcí komerčního ředitele populárních závodů Red Bull Air Race, leteckých klání odehrávajících se vysoko nad zemí. Cestování po světě a setkávání se s těmi nejúspěšnějšími reprezentanty závodních stájí nyní Pavel Turek vyměnil za pražské Holešovice.

Zde, v bývalé truhlárně, kterou si Automobilist přetvořil k obrazu svému, probíhá realizace veškerých projektů brandu, na jehož úplném začátku stál Jan Rambousek spolu s Petrem Milerskim, kteří v projektu stále aktivně působí a jsou jeho podílníky.

Autenticita do posledního detailu

Původní nápad na tvorbu plakátů a obrazů, zachycujících historické vozy pomocí počítačové grafiky, se zrodil v hlavě Jana Rambouska. Jeho kariéra se podobně jako u Pavla Turka vždy nějakým způsobem točila kolem automobilů. Původní reklamní produkce a postprodukce jej ovšem příliš nenaplňovala, a proto se rozhodl vydat cestou lemovanou krajnicemi a barevnými bariérami z pneumatik.

automobilist5

Místo, kde vznikají příběhy prosycené vůní benzínu

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

„S grafickým zpracováváním automobilové historie jsem osobně začal v roce 2012. Měl jsem možnost pracovat na Masarykově okruhu v Brně, který mě sice sám o sobě příliš nezaujal, ale právě díky němu jsem se dostal k projektu Silver Arrows a vlastně k celé historické éře motorsportu.” vzpomíná Jan Rambousek na původní německé závodní speciály Mercedesu.

Jejich stříbrný lak stanovil dodnes běžně užívané označení sportovních vozů této značky. Původním Stříbrným šípům ze 30. let věnoval Rambousek hned dvanáct unikátních velkoformátových obrazů, pro které si o dobových závodních speciálech zjišťoval řadu detailů, což je mimochodem věc, která jej na jeho práci dodnes baví nejvíce.

zemek

Přečtěte si takéKonat dobro a posouvat lidstvo. Jednadvacetiletý Jakub Zemek chce být druhým Čechem ve vesmíru

„V každém projektu, který děláme, se o daných vozech dozvíme spoustu věcí. Proto mě oslovily právě vozy Silver Arrows. Když člověk pozná, co všechno za nimi stálo, a uvědomí si ten technologický pokrok krátce před válkou, tak to je něco nevídaného,“ vysvětluje s nadšením Rambousek, jemuž jsou nicméně z designového hlediska bližší starší vozy, například Maserati A6GCS.

Nastudováním příběhu vozu a celé situace, jež má být přetavena do unikátního díla, ovšem celá práce pro dnes asi dvacetičlenný tým Automobilistu teprve začíná. Dále je nutné vše co nejlépe zachytit po vizuální stránce. Zde je podle Rambouska klíčovým zdroj informací, tedy dobové záznamy, ať už fotografie či videozáznamy, a v některých případech i pamětníci.

automobilist2

Díky Pavlu Turkovi se mohou schopnostmi Jana Rambouska kochat milovníci motorsportu z celého světa

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

„Tady bývá problém, že dnes je pamětníkům třeba i osmdesát let a mají za sebou nesčetné množství závodů, takže si už tolik detailů nepamatují. Někdy se však povede s jejich přispěním doladit určité nesrovnalosti. Spolupracovali jsme tak například s hlavním mechanikem Jamese Hunta,“ vzpomíná Jan Rambousek, který světu automobilové grafiky dal i speciální software na rozmazávání pozadí fotek jménem VirtualRig.

V této, někdy až detektivní práci spočívá ona Pavlem Turkem zmíněná preciznost. Automobilist totiž zajímají i ty nejmenší detaily, které dělají vyprávěný automobilový příběh tak jedinečným. Na začátku tak na stole leží vždy nějaký původní koncept, ze kterého se vychází. Pokaždé se přitom řeší něco jiného, jiný úhel záběru nebo třeba nasvícení.

„Někdy řešíme počasí, někdy úhel světla, vždy je pro nás důležité, jak to auto vypadalo, jak vypadala samotná trať, kde byly čáry, reklamy, vlajky, kde stáli lidi, co měli na sobě, a tak dále,“ vyjmenovává Rambousek nekonečný seznam důležitých detailů.

Ovšem i v momentě, kdy se podaří podchytit veškeré detaily, mají tvůrci to nejtěžší teprve před sebou. Samotná historická rešerše zabere jen asi čtvrtinu z veškerého času věnovanému jednomu dílu. Vůbec nejvíce práce zabere modelování vozu. To může trvat i několik měsíců, přičemž vytváření textur či práce se světlem si vyžádá další týdny.

automobilist3

Ford GT40

Foto: Automobilist

Na konci takto pečlivé práce stojí dílo jen těžko rozeznatelné od fotografie. Že se jedná o grafiku, člověku dojde až v momentě, kdy si uvědomí, že v dané době zpravidla neexistovala natolik vyspělá technika záznamu. Vozy jsou navíc často zachycovány z takových úhlů a v kompozicích, ze kterých by fotograf nikdy neměl šanci snímek pořídit.

Všechna velká jména motorsportu

Tento jedinečný přístup k celému procesu tvorby a výsledná kvalita byly důvodem, proč se do projektu rozhodl v roce 2016 vstoupit i Pavel Turek, který nyní v Automobilistu drží přibližně 40% podíl. Již od počátku však věděl, že to nebude jen o plakátech a že potenciál celého projektu spočívá v možnosti přinést na trh něco, co tu ještě nebylo.

„Řekli jsme si, že vybudujeme značku, která bude globální v rámci motorsportu a která bude středobodem pro zájmy motoristů,“ přibližuje Pavel Turek cíl projektu, ve kterém drží více než 30 procent prostřednictvím své rodinné nadace Valea Foundation také investor Karel Komárek.

Stanovené cíle se jim zatím daří plnit na výbornou. Produktů Automobilistu si velice rychle všimli zákazníci ze všech koutů světa, kteří o ně mají značný zájem. Často mezi ně patří i velká jména ze světa motorsportu a pro některé se díla stala předmětem investice. Podle Pavla Turka jsou kupci skutečnými motoristickými nadšenci, kteří v produktech nehledají jen hezký obraz, ale zajímá je právě zmíněný příběh, který skrze něj Automobilist vypráví.

automobilist4

Stěny sídla Automobilistu zdobí díla vlastní výroby

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

automobilist3

Celý tým dnes tvoří přibližně dvacet lidí

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

„Hlavním produktem je pro nás storytelling. A součástí tohoto storytellingu je, že vyprávěný příběh zachytíme v rámci psaného slova, rozhovoru nebo plakátu. Kdyby to byl jen nějaký poster, tak do toho s námi Ferrari, McLaren, Mercedes, ani nikdo jiný, nejde, protože by to bylo moc komerční,“ odhaluje Turek spolupráci s těmi nejslavnějšími jmény ze světa motosportu.

„Jsme pro ně sice jen malý partner, ale chtějí s námi spolupracovat právě díky tomu, že nabízíme obsah s určitým přesahem, který jinde nenajdete,“ přibližuje devětačtyřicetiletý Turek důvod, proč s Automobilistem v současné době spolupracují takoví partneři, jako již zmíněné Ferrari či McLaren, ale také Porsche, Maserati, nejnověji například i Hyundai a mnoho dalších.

los-capolitos-kapolkovi

Přečtěte si takéKdyž architekt a ajťák rozjedou mexické bistro. Bratři Kapolkové přináší do Česka chuť pravého burrita

Právě tato partnerství mají pro Automobilist význam z hlediska přílivu nových zákazníků, ale jsou důležitá i pro obsah, kterým se dnes Automobilist prezentuje. Jeho výběr totiž nespočívá pouze v tom, co zrovna tým okolo Jana Rambouska osloví, ale je komunikován s řadou osob z partnerských automobilek, jejich oddělením designu počínaje a marketingovým a komunikačním oddělením konče.

„Obsah připravujeme s partnery tak, aby vše dávalo smysl i z jejich strany, aby to bylo historicky hodnotné, autentické a třeba navázané na nějaké výročí,“ vyjmenovává kritéria výběru témat Turek. „Díky tomu, že dokážeme navázat na správný příběh, na správného partnera, na jejich prodejní kanály, můžeme mít v jeden moment na webu třeba i 25 tisíc potenciálních kupujících,“ přibližuje jeden z benefitů takové strategie Pavel Turek.

automobilist2

Ferrari 250 GTO

Foto: Automobilist

automobilist1

McLaren M23

Foto: Automobilist

Za takto vysoká čísla vděčí Automobilist bez pochyb i svému prozatím nejdůležitějšímu partnerovi, kterým není nikdo menší než samotný šampionát Formule 1, kde strávil Turek značnou část své kariéry. I díky němu se Automobilistu podařilo za loňský rok prodat na 30 tisíc děl, jejichž cena se pohybuje v desítkách tisíc korun.

„Propojením s automobilkami a s ambasadory máme přístup do kuchyně každého.“

Pro dosažení takových úspěchů je pro celý projekt navazování správných partnerství klíčové. Konkrétně vyjednávání partnerství s F1 trvala přes rok a nebýt Turkových kontaktů s lidmi na těch správných místech, byla by pro Automobilist taková spolupráce pouhým snem. Podobným způsobem se mezinárodně uznávaný expert na sportovní marketing zasadil také o řadu dalších kontaktů s velkými automobilkami, a to dokonce ještě předtím, než se Automobilistu začal věnovat naplno.

Pro Jana Rambouska se tedy v tomto ohledu stal sám klíčovým partnerem, díky kterému má dnes Automobilist přístup k těm nejexkluzivnějším materiálům a informacím přímo z centra dění. A nejen to, Automobilist se dnes může pochlubit i spoluprací s řadou jedinečných osobností ze světa motorsportu, které se staly ambasadory značky.

automobilist1

Pavel Turek a Jan Rambousek nad novou sérií vizuálních děl

Foto: Automobilist

Mezi ně patří takové legendy, jako jsou bývalí závodníci sir Jackie Stewart či David Coulthard, ale i jezdci současní, například André Lotterer. Stejně jako partnerství s automobilkami i spolupráce s těmito osobnostmi přináší do příběhů vyprávěných Automobilistem nové kapitoly, díky nimž je každé vyprávění o to zajímavější.

„Propojením s automobilkami a s ambasadory máme přístup do kuchyně každého. To znamená, že můžeme lidem do budoucna nabídnout možnost zúčastnit se akcí, které se nedají koupit ani v té nejexkluzivnější zážitkové agentuře. Můžeme jim nabídnout možnost nahlédnout do světa motorsportu a určitým způsobem na něm participovat,“ vysvětluje Pavel Turek, podle kterého motoristické zážitky již brzy začnou ve velkém dostávat virtuální podobu.

Historie prožitá na vlastní kůži

I u tohoto digitálního přerodu světa motorsportu by chtěl Automobilist být. Díky tomu, že pracuje s vozy ve 3D prostředí, si Pavel Turek dokáže do budoucna představit, že by mohlo fanoušci prožívat velké momenty automobilové historie na vlastní kůži, například díky rozšířené či virtuální realitě.

automobilist1

Díky vysoké poptávce se pracovníci dílny jen tak nezastaví

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Třeba se tak právě díky Automobilistu budeme moci jednoho dne pěkně zblízka podívat na onu roztrženou pneumatiku Lewise Hamiltona z posledního závodu v Silverstonu a z jeho výrazu ve tváři odhadovat, co se mu v ten moment honilo hlavou. Podobně zajímavých plánů má ale Automobilist daleko víc.

„Chceme být lídr v nabídce informací, zážitků, služeb a produktů, které budou svým charakterem naprosto unikátní, exkluzivní a nebudou dosažitelné nikde jinde. Bude to zkrátka příběh převyprávěný autentickým způsobem. Budete mít možnost sednout si do vozu pilota Formule 1 den po jeho vítězném závodě či po posledním závodě sezóny, a třeba si i na okruhu, kde den předtím zvítězil, odjezdit několik kol,“ uzavírá Pavel Turek.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.