Vstup na burzu, který přinesl stovky milionů dolarů Buffettovi i Salesforce. Snowflake první den vyrostl až o 170 %

Šéf Snowflake Bob Muglia (druhý zleva) se třemi spoluzakladateli

Foto: Snowflake

Jde o největší IPO neboli vstup na burzu tohoto roku, který zaujal nejen množství menších investorů, ale také velkých hráčů, včetně obří technologické firmy Salesforce nebo investiční legendy Warrena Buffetta a jeho společnost Berkshire Hathaway. Kalifornský Snowflake vznikl teprve v roce 2012, o dva roky později spustil veřejnou verzi své služby, ale na investicích od té doby nabral už 1,4 miliardy dolarů a má přes 2 000 zaměstnanců ve dvaadvaceti lokacích, přičemž nejblíže je od nás v Berlíně.

Snowflake se soustředí na uchovávání a analýzu dat v cloudovém prostředí a rychle roste. V roce 2019 firma utržila 264 milionů dolarů se ztrátou ve výši téměř 350 milionů, která je zapřičiněna především extrémně rychlým růstem. Právě ten společně se zájmem investorů Snowflake dovedl až ke vstupu na burzu, který oficiálně proběhl před dvěma dny.

Úvodní cena akcií při úpisu měla být nastavena na 75 až 85 dolarů za kus s cílem prodat jich 28 milionů za 2,1 až 2,3 miliardy dolarů. Pak si ale Snowflake uvědomil, že možná bude o akcie vyšší zájem, než se očekávalo, a zvýšil jejich cenu nejprve na 100 až 110 dolarů a nakonec až na 120 dolarů.

A měl dobré tušení, protože pár hodin po zahájení obchodování akcie vystřelily v jednu chvíli až na necelých 320 dolarů za jednu akcii, což znamenalo více než 170% růst. Po chvilce se ustálily kolem 230-250 dolarů, kde se obchodují aktuálně. Důvodů pro růst jednoho z nejočekávanějších IPO tohoto roku bylo hned několik.

warren-buffett

Warren Buffett

Foto: Fortune/Flickr

Předně Snowflake působí v oblasti, která je víc než aktuální a zásadním způsobem roste její důležitost. Zároveň byl silný zájem investorů už v investičních kolech před vstupem na burzu a IPO bylo pouze vyústěním. Přispělo k tomu i zapojení Berkshire Hathaway, tedy investiční společnosti miliardáře Warrena Buffetta, která vložila 250 milionů dolarů do akcií Snowflake při ceně IPO a koupila další 4,04 miliony kusů akcií od dalšího akcionáře při vstupní hodnotě.

První IPO pro Buffetta od roku 1956

Celkem tak ještě před startem obchodování Buffett držel akcie za přibližně 730 milionů dolarů, jejichž hodnota vzrostla při aktuální ceně na 1,5 miliardy dolarů. To znamená kolem 800 milionů dolarů v potenciálním profitu, který by mohlo Berkshire Hathaway inkasovat v případě prodeje. V nejvyšší bod obchodování to byla dokonce až miliarda dolarů v možném zisku.

Zvláštnější je to o to víc, že Berkshire Hathaway se žádných prvotních úpisů akcií nezúčastnilo již více než 60 let. Naposledy takto vstoupilo do automobilky Ford, když zamířila na burzu v roce 1956. Vedle Warrena Buffetta zaujal Snowflake ještě před vstupem na burzu také americkou technologickou firmu Salesforce, která stejně jako Berkshire Hathaway vložila do akcií Snowflake při úpisové ceně dalších 250 milionů dolarů. Obrovský růst při IPO ale paradoxně není podle některých expertů tím nejlepším, co se může stát, tedy alespoň pro firmu, která akcie upisuje.

„Čím výš cena akcií v den úpisu vyletí, tím neúspěšnější celý proces vlastně byl. Že je to nesmysl? Není. Protože v takovém případě byly akcie očividně zle naceněny, zájemci by za ně přijali mnohem vyšší cenu a společnost by za ně mohla získat mnohem víc kapitálu na svůj další rozvoj. Paradoxně by tedy IPO bylo skutečně úspěšné, kdyby se akcie v den úpisu ani nehnuly. Taková cena by totiž byla skutečně v ekvlibriu nabídky a poptávky,“ říká pro CzechCrunch akciový analytik Ján Hladký z Patria Finance.

„V případě technologických IPO se podobné zběsilé nákupy občas stávají – Snapchat šel nahoru v den svého debutu o 50 %, holandský Adyen až o 90 %. Tady byl celý efekt ještě umocněn investicí Warrena Buffetta a jeho fondu Berkshire Hathaway. Ti běžně do takto mladých společností nevstupují, což dodalo Snowflake punc serióznosti a výjimečnosti. Nastoupilo typické FOMO (fear-of-missing-out) a nákupní pokyny se jen hrnuly,“ doplňuje Hladký.

miroslav-udan-boxed

Přečtěte si takéNa internetu se bude prodávat úplně všechno. Česko jsme dobyli, teď jdeme do Evropy, říká šéf Shoptetu Miroslav Uďan

Nic ale netrvá věčně. Cena akcií sice často letí rychle nahoru, ale jak investoři vstupují za čím dál vyšší cenu, v jednu chvíli růst přestane a naopak akcionáři začnou své podíly ve velkém prodávat. Dojde tak k určité korekci, což je po vstupu na burzu i případ Snowflake.

I když jde o jedno z nejočekávanějších IPO a jeden z největších úpisů v rámci softwarových firem, budeme si muset počkat na vývoj v následujících měsících. Snowflake má totiž stále k dispozici desítky milionů kusů akcií, které může na burzu zařadit pro veřejné obchodování, vybrat další prostředky a tím trochu zamíchat s aktuální cenou.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.