Přelet nad tuzemskými krajinami s českými letadly. Microsoft Flight Simulator nabízí i letouny z Chocně či Zlína

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Letoun Zlin Savage Club od Zlín Aviation ve hře Microsoft Flight Simulator

0Zobrazit komentáře

Nový Microsoft Flight Simulator s nadsázkou nabízí něco podobného jako možná nějaká budoucí, téměř dokonalá verze Google Earth. Zároveň je to ovšem příležitost si vyzkoušet, jaké to je být Harrison Ford, který se rozhodne o víkendu proletět za kniplem vlastního letadla. Oproti slavnému herci však mají hráči k dispozici mnohem obsáhlejší kolekci, v níž mohou najít i pár českých kousků.

První letecký simulátor od Microsoftu vyšel v roce 1982, tedy o tři roky dříve než první verze Windows. Od té doby kultovní titul prošel mnoha změnami, základní koncept zaměřený na samotnou techniku létání ovšem zůstal stejný dodnes. Hra nemá žádný jasný cíl, žádné antagonisty, žádné vylepšování vlastních letadel ani úrovně. Vše je o konkrétní zkušenosti v daný moment.

Říká to vlastně sám Ford: „Létání je jako dobrá hudba: povznáší ducha a nabízí osvěžující svobodu. Není to o vzrušení nebo adrenalinu. Naučit se létat bylo velice náročné, ale výsledkem je pocit svobody a uspokojení ze zajištění bezpečnosti mně samotnému i lidem, kteří létají se mnou.“

msfs_1

Foto: Microsoft

Průlet nad kaňonem

Microsoft Flight Simulator, obzvlášť v nejaktuálnější fotorealistické verzi, je v těch nejlepších momentech schopný sugestivně zprostředkovat něco podobného. Zpracování hry, o které se postaralo studio Asobo ve spolupráci s Microsoftem, je vlastně do velké míry ukázkou schopností technologií redmondské firmy.

Svět leteckého simulátoru je stejně rozsáhlý jako skutečná Země – základem jsou mu totiž mapové podklady Bingu. Fotografická data z nich zpracovaly speciálně vyvinuté algoritmy, které identifikovaly různé objekty (domy, stromy, řeky, kopce) a vytvořily odpovídající plastickou podobu.

Jak se to povedlo, demonstroval třeba Matt Birchler. Ve hře navštívil místa, po nichž jsou pojmenované novější verze operačního systému macOS. Krásné fotografie pobřeží Big Sur, ostrova Santa Catalina a skály v Yosemitském národním parku se mu podařilo poměrně úspěšně reprodukovat.

Díky zvolenému přístupu vývoje se hráči mohou proletět i nad realisticky vypadajícím 3D modelem vlastního města či domu. Ty nejzajímavější objekty se nicméně dočkaly detailnějšího zpracování od lidských grafiků, aby vypadaly co nejvěrněji a poskytly pocit nepříliš vzdálený skutečnému přeletu nad nimi. Ručně domodelované jsou například Manhattan, Paříž, San Francisco a další.

Zvláštní kategorií jsou letiště. Vyzkoušet si jich lze neuvěřitelných 37 tisíc (skoro všechny na světě), ale jen několik desítek se dočkalo nanejvýš detailní podoby vytvořené ručně. Základní verze hry s cenou 1 789 korun takto zpracovaných letišť nabídne třicet, dalších pět je v dražší edici Deluxe (2 299 korun) a ještě pět navíc v edici Premium (3 099 korun). Do budoucna budou co nejrealističtější zpracování objektů přibývat jak od vývojářů hry, tak od třetích stran.

Nechybí ani letadla od českých firem

Tuzemská města se tohoto speciálního přístupu prozatím nedočkala, takže vše zůstalo na někdy poněkud zvláštních interpretacích algoritmů. Něco jiného je ovšem nabídka letadel, kdy má každé propracovaný, téměř plně funkční kokpit s nástroji, které vyžadují zvládnutí pro hladký let. Hráči se přitom mohou proletět i několika českými stroji, jak upozornily například Hospodářské noviny.

Ve standardní verzi hry najdeme mezi dvacítkou letadel dva modely, jejichž předlohy vznikly v tuzemských firmách Zlín Aviation a JMB Aircraft. Objevují se vedle nejznámějších strojů jako osobní Cessny 152, dopravního Airbusu A320 nebo giganta Boeingu 747. České stroje tak představují součást pestré nabídky mnoha různých typů letadel.

Letoun VL-3 od české společnosti JMB Aircraft

Zlin Savage Cub (viz náhledová fotka) je osobní letoun pro několik pasažérů usazených přímo v jediném kokpitu. Jak napovídá název, stroj je určen jak majetnějším dobrodruhům, tak profesionálům vyžadujícím spolehlivost i v nespolehlivých a náročných podmínkách. Jak zmiňuje web firmy, při vývoji Zlin Savage Cub se vycházelo například z nároků pilotů z Aljašky a jiných oblastí, kde často nejsou vybetonované přistávací plochy ani plnohodnotná (či vůbec žádná) letiště.

eva-hlavsova3

Přečtěte si takéPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své snyPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své sny

Model VL-3 od JMB Aircraft stojí k tomu v poměrně ostrém kontrastu. Jedná se totiž o luxusnější sportovní letadlo pro dva pasažéry, jehož kokpit dá vzpomenout například na interiéry aut některých dražších italských značek. Choceňská společnost se přitom chlubí, že se jedná u nejrychlejší ultralehký letoun na světě s maximální rychlostí až 370 km/h.

Podobně jako v případě ručně dotvářených letišť vyšší edice Microsoft Flight Simulator nabídnou po pěti dalších modelech. V té nejvyšší přitom přibude ještě druhé letadlo od Zlín Aircraft s názvem Shock Ultra. U něj se opět jedná o ultralehký model, chlubící se tentokrát neoficiálním titulem „nejlehčího“ letounu určeného pro náročné podmínky na trhu.

Microsoft Flight Simulator vyšel 18. srpna a kromě mnoha nadšených recenzí se dočkal také bezpočtu komentářů o tom, jak vysoké jsou jeho nároky na hardware. Pokud si hráči chtějí užít krásně zpracované krajiny a počasí ve 4K, potřebují ty nejvýkonnější komponenty. Podle odhadů se má novinky prodat kolem 2,3 milionu kopií v horizontu tří let. Analytická firma Jon Peddie Research z toho usuzuje až 2,6 miliardy dolarů utracených za počítačový hardware ve stejné době.

Skvělými výsledky se již pochlubil i přímo Microsoft – letošní Flight Simulator je nejúspěšnější za celou historii série. Za necelé tři týdny do kokpitů virtuálních letadel usedlo více než milion unikátních hráčů, kteří nalétali přes 1,6 miliardy kilometrů. Vývojáři přitom slibují, že vše je teprve na začátku a chystá se mnoho aktualizací herního světa.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym