Netradiční proměny tradičního hráče. Nový „eskový“ Mercedes dorazí i jako 800koňový hybrid na steroidech

Nový Mercedes-Benz třídy S

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes třídy S je v automobilovém světě pojmem, který po generace definuje pojetí luxusu na silnici, Bentley nebo Rolls-Roycu navzdory. Tuto filozofii si bere za vlastní i poslední generace této legendy, která je jasným důkazem toho, že němečtí inženýři rozhodně nezapomněli, jak se dělají automobily nabízející grácii, zábavu a nejmodernější technologie. Ovšem nejnovější generace S-Klasse přináší i něco navíc.

Vrcholné modely byly pro Mercedes vždy příležitostí ukázat světu své nejlepší inženýrské schopnosti a představit zcela nové možnosti pojetí automobilu. Zákazníci si velice rychle zvykli na maximální komfort a nejmodernější technologie v opulentních vozech, které na hony demonstrovaly postavení osoby sedící na zadním sedadle.

mercedes-s-class5

Model, u kterého to všechno začalo

Foto: Daimler AG

Historii této opulentnosti začal Mercedes psát v roce 1951 s modelem W187. Byť se ještě nejednalo o označovanou třídu S, sedan dlouhý čtyři a půl metru se stal předzvěstí velkých a luxusních vozů.

První právoplatný člen rodiny třídy S přišel podle výrobce až v roce 1972, byť označení Sonderklasse, tedy „speciální třída“, nebylo při jeho prezentování stále příliš používáno. Automobil s označením W116 se ve své verzi Mercedes-Benz 450 SE dočkal ocenění evropského Automobilu roku a definoval směr, jakým se Mercedes vydal v příštích letech, tedy nekompromisní pohodlí v doprovodu maximálních inovací.

Hned jeho nástupce s označením W126 je dodnes nejúspěšnějším luxusním Mercedesem díky více než 800 tisícům prodaných kusů. Následující modely se sice tak vysokých prodejních čísel nedočkaly, vždy však přinášely řadu modernizací, o kterých se mohlo klasickým vozům té doby jen zdát, čímž neustále posouvaly celý trh kupředu.

mercedes-s-class7

Generace třídy S, která dělala řidičům radost od roku 2013

Foto: Mercedes-Benz

Platí to například o kombinaci klasické spalovací jednotky s elektromotorem. První mildhybrid vybavený lithium-iontovou baterií dostala verze W221 nabízena od roku 2005. Po ní přišla v roce 2013 verze W222, která ani po dlouhých šesti letech neměla svého nástupce a na technologickou chloubu značky již pomalu začal dosedat prach.

Proto v roce 2020 nadešel nejvyšší čas, aby se S-Klasse dočkala nové generace označené jako W223. Ta je díky svému inovovanému vzhledu a použité technice malou revolucí v celém pojetí značky.

s-class6

Vzhled vozu prošel oproti předchozí generací značnou proměnou

Foto: Mercedes-Benz

s-class4

Zadní lampy jsou po dlouhé době opět orientovány horizontálně

Foto: Mercedes-Benz

S-Klasse, jak má být

Že si Mercedes dal na své novince skutečně záležet je patrné hned na první pohled. Dynamické tvary doplňují tradičně velké rozměry, a přesto vše vzájemně spolupracuje v uklidňující harmonii, kterou nemusí narušovat ani kliky dveří. Ty se dají za příplatek zapustit do karoserie vozu, takže auto může skutečně působit jako říční oblázek obtékaný vodním proudem.

Aerodynamika byla pro inženýry Mercedesu důležitá, dokonce tak moc, že je díky součiniteli odporu vzduchu 0,22 W223 jedním z vůbec nejaerodynamičtějších vozů současnosti. A to i přesto, že oproti předchozí generaci vůz o něco povyrostl a dostal i prostornější vnitřní kabinu.

s-class5

Aerodynamika vozu je dokonce lepší než u elegantního Modelu S od Tesly

Foto: Mercedes-Benz

Jak už bývá zvykem, její zpracování více než automobil připomíná luxusní salónek, plný pohodlí, kůže, chromu, displejů, temně černého klavírního laku a minimálního množství fyzických tlačítek. Všemu vévodí obrovská obrazovka infotainmentu, která se vynořuje ze středového tunelu a zabírá v podstatě celou prostřední část palubní desky.

Infotainment MBUX přináší obrovské množství možností ovládání řady funkcionalit automobilu, který by měl být schopen splnit vše, na co posádka jen pomyslí. A to téměř doslova. Systém totiž na základě strojového učení a sledování pohybu očí i celého těla vyhodnocuje záměr pasažéra a danou funkci automaticky spustí, aniž by ji musel řidič sám aktivovat. A pokud by přeci jen došlo mezi posádkou a vozem k neporozumění, stále je tu hlasová asistentka Mercedes, která dokáže přetlumočit až 27 různých jazyků, včetně češtiny.

mercedes-s-class2

Pohled, který se naskytne řidiči po nastoupení do vozu

Foto: Mercedes-Benz

mercedes-s-class3

Zadní sedadla nabízejí dostatek pohodlí i technologií

Foto: Mercedes-Benz

Digitálně zpracovaná je také přístrojová deska, která není klasicky „utopená“ v kapličce za volantem, ale představuje další samostatně čnící obrazovku, jejíž prostředí si může řidič personalizovat dle svých představ. V případě přání lze do vozu na zadní stranu předních sedadel nainstalovat další dvě obrazovky a ty ještě doplnit o odnímatelný tablet umístěný na středovém tunelu mezi sedadly.

Autonomní jízda a bezpečí

Změn se dočkal i volant, který díky zabudovaným senzorům pozná, zda jej svírají řidičovy ruce či nikoliv, což má zcela jednoduchý význam. Automobil je sice koncipován tak, aby dokázal nabídnout autonomní jízdu 3. úrovně, ta ovšem prozatím stále naráží na legislativní problémy. Proto je nutné, aby vůz stále kontroloval bdělost řidiče a schopnost okamžité reakce během automatizované jízdy.

s-class3

Boční pohled na vůz

Foto: Mercedes-Benz

Naštěstí je novinka vybavena snad všemi bezpečnostními prvky, které Mercedes ve svých vozech aktuálně nabízí. Pokud tedy přeci jen dojde ke krajně nebezpečné dopravní situaci, je vůz schopen nehodě předejít, případně v momentě nárazu co nejvíce ochránit posádku uvnitř. Klasické systémy jako nouzové brždění či udržování vozu v jízdním pruhu jsou tak doplněny o zajímavosti, mezi které patří například automatické naklánění karoserie pro co největší eliminaci energie nárazu při kolizi.

Šestiválec a něco navíc

Již tradičně přijde nová verze Mercedesu třídy S v několika výkonnostních konfiguracích. Základ představují dieselové verze S 350 d s výkonem 210 kW. V případě základní benzínové varianty S 450 se již jedná o mild-hybrid s výkonem 270 kW. Vrcholem aktuální nabídky je 320 kW verze S 500 s řadovým šestiválcem o objemu tří litru, doplněným o 16 kW elektromotor.

To nejlepší však přijde až v průběhu příštího roku, kdy Mercedes představí dvě verze označené AMG S63e a AMG S73e. Jak prozrazuje písmenko e, bude se jednat o hybridní vozidla kombinující spalovací motor s elektrickým.

V případě první jmenované verze se můžeme těšit na dvouhru čtyřlitrového osmiválce a elektromotoru, kteří společně nabídnou výkon okolo 650 koňských sil. Tato verze by měla dorazit v polovině příštího roku.

s-class7

Lze předpokládat, že se v budoucnu bude třída S opírat o elektrický pohon ve stále větší míře

Foto: Mercedes-Benz

Druhý jmenovaný se představí až koncem roku 2021 a bude se jednat o neuvěřitelně výkonný stroj, se kterým Mercedes třídy S vystupuje ze sektoru luxusních limuzín a dostává se do společnosti sportovních vozů. Uvnitř totiž bude tepat elektromotor doplněný o čtyřlitrový osmiválec naladěný na výkon 800 koňských sil, který bude součástí i chystaného kupé Mercedes AMG GT 73e.

Těžko říci, zda některý z majitelů těchto verzí bude i nadále preferovat jízdu na zadním sedadle a nepodlehne touze usednout na místo za volantem, které slibuje velkou porci jízdní zábavy. Pokud však odolá, může mít jistotu, že mu i nový Mercedes třídy S dá přesně to, co od tohoto vozu očekává.

mercedes-s-class4

Historie pokračuje

Foto: Mercedes-Benz

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.