Monstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravy

Torsus Praetorian je monstrózní vozidlo do každého terénu

Foto: Torsus

Automobilový výrobce Torsus je v základu ukrajinská společnost s hlavním sídlem v Česku a výrobou na Slovensku. Její vozy jsou však populární nejen v Evropě, ale také v oblasti střední Afriky či Jižní Americe. Ve své výbavě je má i několik vlád včetně Spojených států, přesto jde o stroje, které jsou laické veřejnosti relativně neznámé. Na běžných silnicích totiž nejsou příliš často k vidění. Pokud na ně však přeci jen vyjedou, rozhodně mezi ostatními vozy nezapadnou.

Moc často se totiž nestává, abyste na cestách narazili na téměř tři metry vysoké monstrum, které je schopno převést raněné civilisty i po zuby ozbrojené jednotky, ochránit politické špičky nebo zprostředkovat netradiční zážitek skupině turistů. Řeč je o extrémním autobusu (minibusu, chcete-li) od Torsusu, kterého nepřekvapí v podstatě žádný terén od písečných dun až po zasněžené pláně či koryta řek.

Za značkou stojí dvojice Vachtang Džukašvili a Julia Chomičová. Zatímco Džukašvili coby člověk s mnohaletými zkušenostmi v oblasti prodeje a obchodu zaujímá post generálního ředitele, jeho pracovní i životní partnerka Julia Chomičová má na starostí vše okolo financí a strategie.

torsus13

Aktuálně nabízená modelová paleta značky Torsus

Foto: Torsus

Ještě předtím, než spolu Torsus založili, se v rámci její mateřské společnosti Pulsar Expo zaměřovali na dodávky vysoce užitkových automobilů pro nejrůznější sektory. Během osmi let postupně nabírali zkušenosti a začali si všímat poptávky po typu vozidla, který nenabízel žádný z tehdejších výrobců. Realizace myšlenky zaplnit díru na trhu následně dostala reálné obrysy i díky ozbrojenému konfliktu, který se rozhořel mezi Ukrajinou a Ruskem.

„V době rusko-ukrajinské války jsme si uvědomili, že některé vojenské síly mají potíže dostat se na místa, protože používají klasické autobusy. Z toho jsme pochopili, že můžeme postavit terénní autobus, který by mohl být potenciálně využit pro vojenské účely, například k eskortě civilistů z válečné oblasti,“ vysvětluje pro CzechCrunch Džukašvili.

Tak v roce 2016 vznikla pod Pulsar Expo značka Torsus, jejíž hlavní náplní se stala výroba extrémních autobusů Praetorian, které nedávno doplnily i neméně dobrodružné dodávky Terrastorm. Podle šéfa Torsusu dnes na světě neexistuje žádný jiný výrobce, který by nabízel stroje podobné těm, jež vyrábí jeho značka.

torsus2

Vachtang Džukašvili, spoluzakladatel značky Torsus

Foto: Torsus

torsus9

Julia Chomičová, spoluzakladatelka značky Torsus

Foto: Torsus

Praetorian využívá některé díly z modelu MAN TGM, zbytek je však ryzím dílem přibližně stovky zaměstnanců z řad inženýrů, designérů a dalších odborníků, které firma zaměstnává. Celkem je tento monstrózní vehikl se světlou výškou 400 milimetrů schopen najednou uvézt až 35 osob a přitom zdolávat terén plný výmolů, prudkých stoupání i vodních toků do hloubky až 70 centimetrů.

Aby byl vůz schopen prostupovat náročným terénem bez obtíží, je vybaven vznětovým přeplňovaným šestiválcem o objemu 6,9 litru a výkonu 176 kW, taktéž z produkce společnosti MAN.

Celosvětová oblíbenost

Společnost Torsus svůj vůz nabízí ve více než dvaceti konfiguracích, které jsou určeny pro širokou škálu zájemců z celého světa, jak dokazuje i zákazník z daleké Papuy-Nové Guineje. Výjimku tvoří jen Spojené státy, z důvodu jiných standardů, a ty země, které jsou na blacklistu Organizace spojených národů (OSN).

„Pokud je vozidlo ideální pro těžební průmysl v Chile, víme, že bude ideální pro jakoukoli jinou těžební oblast po celém světě, z důvodu podobných procesů a úkolů, které zde bude provádět,“ zmiňuje Džukašvili a připomíná, že každý kus je vždy něčím originální.

torsus-praetorian-car-min

Obří autobus Torsus Praetorian na silnici rozhodně nepřehlédnete

Foto: Torsus

„Každý zákazník má jedinečné požadavky. Například pokud pracují v těžebním průmyslu, základ vozu bude stejný, ale vždy existuje několik drobností, které dělají požadavek jedinečný. To je dáno lokalitou, kde je vůz provozován, i typem klienta. Mezi hlavní průmyslová odvětví, na která se zaměřujeme, patří těžební průmysl, cestovní ruch a pořádkové síly,“ přibližuje Vachtang Džukašvili zaměření Praetorianu.

„Většinu našich prodejů tvoří modely B2G (Business to Government) a B2B, přímý prodej koncovým uživatelům představuje spíše menší část obchodů,“ dodává zakladatel Torsusu. A není se čemu divit – monstrózní autobus potřebuje v garáži jen málokdo. Jeho základní cena navíc přesahuje dva miliony korun. Může být ale i daleko dražší, vše se totiž odvíjí od zmíněných požadavků zákazníka, které mohou být velmi náročné.

torsus12

Praetorian je oblíbený například u důlních společností, které s ním dopravují dělníky do těžko přístupných míst

Foto: Torsus

Mezi odběratele, na které je automobilka nejvíce hrdá, patří především OSN a vláda Spojených států amerických, které vůz dodává přes společnost Pulsar Expo. Vachtang Džukašvili je patřičně hrdý i na spolupráci se společností MAN SE.

Dodávka na tisíc způsobů

Firma k Praetorianu nedávno přidala i model Terrastorm, tedy neméně nebojácnou dodávku, kterou lze proměnit do nesčetných podob. Ve svém základu se jedná o model Crafter od Volkswagenu s pohonem na všechna čtyři kola a nabídkou motorizací o výkonu 103 či 130 kW, které jsou párovány s manuální šestistupňovou či automatickou osmistupňovou převodovkou.

Že je i Terrastorm vozidlem určeným do nepohody, prozrazuje nejen světlá výška 290 milimetrů, ale také masivní přední nárazník s navijákem na přídi. Podobných vychytávek ovšem může mít automobil celou řadu. Například verze Empty Shell je dokonalým vozidlem pro úpravy typu Overlander, lze jí předělat na laboratoř či mobilní dílnu.

torsus8

Podobně jako větší bratr Praetorian je i Terrastrom ideálním vozem do nepohody

Foto: Torsus

Torsus nabízí Terrastorm také v čistě nákladní verzi nebo jako vybavenou ambulanci. Možností je ale daleko víc. „Pokud k nám zákazník přijde se zvláštním požadavkem, budeme společně pracovat na vytvoření toho nejlepšího vozidla, jaké si bude přát,“ říká Džukašvili. Cena Terrastormu začíná na částce přibližně 1,5 milionu korun. Ovšem podobně jako u Praetoriana může být i zde cenovka na základě specifických požadavků daleko vyšší.

Výrobce unikátních vozidel obřích rozměrů si však od modelu slibuje daleko výraznější prodeje než u svého autobusu, činící až stovky kusů ročně. Proto nyní zkoumá i možnosti začlenění elektrických pohonných jednotek do svých automobilů, aby dokázaly vyhovět i těm nejpřísnějším požadavkům v otázce ochrany životního prostředí.

bionicka-vize

Přečtěte si takéBiologie se setkává s technologií. Australští vědci testují bionické oko, kterým chtějí vracet zrak nevidomým

To může automobilce pomoci v plnění jejího cíle prosadit se na trhu s užitkovými automobily a vymanit se ze škatulky výrobce vozů pro speciální účely. „Věříme, že tato vozidla by neměla být určena pouze pro pracovní nebo rekreační účely. Proč nemohou být obojím? Vozidlo, které zvládne práci od pondělí do pátku, se může o víkendu postarat o příjemné rodinné kempování,“ nastiňuje Vachtang Džukašvili univerzálnost, jakou by měly jeho vozy časem nabízet.

Pracujeme na tom, aby se Torsus stal mezinárodně uznávanou značkou díky přítomnosti v nejrůznějších částech světa a celé řadě průmyslových odvětví,“ dodává šéf značky.

torsus6

Terrastorm je nabízen i jako ambulance

Foto: Torsus

torsus5

Doručovací služby se díky Torsusu mohou dostat i na ta nejodlehlejší místa

Foto: Torsus

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.