Mobilem nově zaplatíte i za Nový prostor. České Trisbee chce malým prodejcům ukázat, že za přijímání plateb se neplatí

Za Nový prostor nově zaplatíte naskenováním QR kódu

Foto: Trisbee

Asi každému se již někdy stalo, že nutně potřeboval nějakou tu hotovost či třeba jen pár drobných, které zkrátka nelze vždy nahradit platební kartou. Ačkoli je již dnes platba kartou velmi rozšířená, například trhovci či jiní drobní prodejci terminál často nemají. Český fintechový startup Trisbee proto nabízí řešení – primárně menším podnikatelům přináší možnost nechat si zaplatit mobilem přes QR kód a chce je naučit, že za přijímání plateb se neplatí.

Je nutné poznamenat, že Trisbee není na trhu žádným nováčkem. První šestimilionovou investici startup nabral již před dvěma lety. Nyní ovšem přichází se zajímavým partnerstvím, díky kterému by se méně známý fintech mohl dostat více na oči. Trisbee totiž nově spolupracuje s Novým prostorem a u každého prodejce tohoto časopisu nyní budete moci přes aplikaci zaplatit zcela bez hotovosti.

Pokud Nový prostor neznáte, jedná se o časopis, který je na ulici či třeba v prostorách metra prodáván lidmi v obtížné sociální situaci, bez majetku a často bez domova, ale s vůlí získat finanční prostředky k pokrytí základních potřeb legální a poctivou cestou. Časopis je prodáván ve větších českých městech, stojí 50 korun a polovina z prodejní ceny každého výtisku zůstává prodejci.

Ukázka filozofie firmy

Nákup Nového prostoru je přesně ten typ situace, která dosud vyžadovala hotovost, a řada zájemců proto nákup neuskutečnila, protože jim ona padesátikoruna v hotovosti zkrátka chyběla. Nově tedy tato bariéra odpadá a Trisbee ukazuje nejen k čemu vlastně služba slouží, ale také jaká je jeho filozofie.

„Největší výhodou Trisbee je 0% poplatek, tedy přijímání peněz je naprosto zdarma, a to bez omezení na určitou dobu, jak to tak bývá u ‚lákavých‘ nabídek platebních terminálů. Věříme, že přijímání plateb za služby a zboží má být zadarmo. Obchodníci by měli platit pouze za služby, které jim přinášejí skutečnou hodnotu,“ popisuje pro CzechCrunch marketingový ředitel Trisbee Michael Kašpar.

trisbee-trh

Na Trisbee můžete narazit na trzích a u stánků

Foto: Trisbee

Sečteno a podtrženo, pražský startup razí myšlenku, že časům, kdy se platilo za přijímání plateb, odzvonilo, a pro přijímání bezhotovostních plateb by neměly existovat ani ty nejmenší bariéry, které by od nich drobné živnostníky odrazovaly.

„Zaměřujeme se na ty nejmenší podnikatele. Trisbee je tedy pro všechny malé obchodníky, živnostníky a ty, kteří podnikají jen příležitostně a chtějí nabídnout zákazníkům příjemnější formu placení. A to aniž by museli zařizovat terminál, podepisovat smlouvy, upisovat se na určitou dobu nebo si hlídat poplatky. Jediné, co potřebují, je mít aplikaci ve svém mobilu a QR kód pro své zákazníky,“ vysvětluje Kašpar.

Trisbee se chlubí tím, že odpadá nutnost disponovat hardwarem, jehož pořízení a aktivace mimo jiné nějaký čas trvá. U Trisbee přitom stačí nainstalovat aplikaci, aktivovat službu a vytisknout QR kód. „Dost často je spuštění plateb zřízené ještě ten samý den – to se nám dost stává s trhy a stánkaři, kteří hledají v pátek na poslední chvíli možnost bezhotovostních plateb na trhy v následujícím dni,“ líčí Kašpar.

Firma by tedy teoreticky mohla dále pomoci ústupu hotovosti a digitalizaci plateb i u těch nejmenších podnikatelů. Hlavní překážkou je ale nutnost nainstalovat si aplikaci. Zdaleka ne každý uživatel smartphonu je totiž ochotný si kvůli platbě instalovat další aplikaci, kterou třeba do té doby neznal.

Tento nedostatek by vývojáři z Trisbee do budoucna mohli řešit například využitím technologie, jako je nová funkce App Clips od Applu, která umožňuje naskenovat QR kód a využít jistou omezenou verzi aplikace bez jakékoli instalace. Tím by se bariéra výrazně zmenšila a zákazníkům by k příjemnému zaplacení stačila rychlá instrukce znalého obchodníka, ale stále nejde o univerzální řešení pro všechny.

Složitá situace kolem QR plateb

To, co může úspěch Trisbee dále komplikovat, je obecně nízká popularita QR plateb v České republice. Zatímco třeba v Číně tato metoda placení jasně převažuje, u nás na ní lidé nejsou příliš zvyklí. S QR platbami to dlouho zkoušel MasterCard se svým MasterPassem a neuspěl – služba za měsíc po letech skončí. Zároveň takové platby nabízí obecně dobře etablovaný PayPal, ale ani s jeho QR kódy se člověk v Česku prakticky nesetká.

Michaela Kašpara z Trisbee ale konec MasterPassu nepřekvapuje: „To, že MasterCard poslal svůj MasterPass do věčných lovišť, není vůbec překvapivé. Tomu projektu nevěnovali tolik pozornosti a především šli proti svému karetnímu byznysu. V rámci MasterPassu nabrali nadšence do plateb přes QR kód a pak si je přesunuli ke kartám.“

trisbee-app

Placení přes aplikaci Trisbee

Foto: Trisbee

Nyní to ale kromě Trisbee s QR kódy přesto zkouší další dva čeští hráči. Těmi jsou Qerko a Storyous, kteří cílí na větší restaurace a podniky, v nichž nabízejí možnost objednat a zaplatit rovnou od stolu. V nich ale prý v Trisbee svou přímou konkurenci nevidí.

„Qerko či Storyous nejsou naše přímá konkurence a moc se nám líbí, jak pomáhají velkým restauracím nebo hospodám. Jejich systém je napojený na ten fyzický pokladní, s nastavením desítek stolů a dalšího příslušenství, které jsou celkově pro začínající nebo menší podnikatele drahé. Účtují si za každý QR kód ke stolu, mají zřizovací i měsíční poplatky, a pokud nemá restauratér opravdu vyšší obraty, tak to nedává finančně úplně smysl. V malých kavárnách a barech proto Qerko nebo Storyous nenajdete. A to je zase naše parketa,“ míní Kašpar.

Pozvolný růst a expanze do zahraničí

Trisbee zatím není nijak obrovským projektem, ale pozvolna roste. Před dvěma lety služba evidovala 200 podnikatelů a 2 500 uživatelů, nyní ji pro přijímání plateb využívá více než 1 000 živnostníků a přes 6 000 uživatelů. Startup chce navíc uspět i v zahraničí a také proto se již baví jak s českými, tak zahraničními investory, a připravuje seedové investiční kolo, které bude určeno čistě k nabrání prostředků na růst.

trisbeefounders

Zakladatelné Trisbee František Havlín a Matěj Turek

Foto: Trisbee

Aktuální čísla zatím z drtivé většiny reprezentují český byznys startupu. Trisbee již nicméně staví mezinárodní tým a kromě Česka už pomalu roste ve Španělsku, Rumunsku či Itálii a připravuje se také na vstup do Německa, Francie a Portugalska.

A na čem vlastně Trisbee vydělává, když dle jeho zakladatelů mají být platby zdarma? „Kromě bezhotovostních plateb nabízíme našim obchodníkům prémiové služby jako obchodnické zálohy pro zajištění cash-flow nebo například v Čechách EET. A to jsou služby, které jsou pochopitelně zpoplatněné,“ popisuje Kašpar a doplňuje, že dalším zdrojem příjmu je vstupenkový portál BOOM, který spadá pod Trisbee a cílí na jednoduchý prodej vstupenek bez čekání a složitostí.

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.