Jídlo s sebou bez výčitek a ekologicky. Jedna česká REkrabička dokáže ušetřit až 400 jednorázových obalů

REkrabička může posloužit jako nádoba na přenášení i konzumaci jídla

Foto: REkrabička

Neplýtvat, být šetrný a myslet ekologicky. Apel na ochranu životního prostředí rezonuje společností stále silněji a spotřebitel přestává být lhostejný k tomu, jak velkou ekologickou stopu za sebou zanechává. Přesto celá řada platných principů, na kterých naše společnost stojí, ekologickému chování příliš nenahrává.

Jednoho z nich si před dvěma roky všiml Ondřej Širočka, který působil ve firmě, do níž každý pracovní den zaměstnancům přicházela předpřipravená jídla v rámci tzv. krabičkových diet. „Většinou se jednalo o pět jídel, každé zvlášť zabalené v jednorázové plastové krabičce. Přemýšlel jsem, jestli by se to nedalo udělat jinak a bez odpadu, a začal si pohrávat s myšlenkou vratných krabiček,“ přibližuje dvaatřicetiletý podnikatel moment, kdy vznikl nápad na projekt, který je dnes znám jako REkrabička.

Systém jeho fungování je vcelku jednoduchý. Zákazník si za složenou zálohu nechá jídlo nandat do vratné krabičky, po jeho konzumaci krabičku vrátí a svou zálohu dostane zpět s dobrým pocitem, že planetě ušetřil trápení s jedním, jednorázovým odpadem. Tento pocit uspokojení navíc roste s počtem takto ušetřených jednorázových obalů, kterých může jedna REkrabička ušetřit až 400.

rekrabicka2

Díky projektu REkrabička nejsou jídla balena do jednorázových obalů

Foto: REkrabička

Cesta k tomuto číslu však nebyla úplně jednoduchá, jelikož se naše společnost podobným principům teprve učí. Jak Širočka vysvětluje, v Česku jsme si již zvykli například na vratné kelímky, což potvrzuje i úspěch projektu Otoč kelímek. Ovšem u vratných obalů na jídlo se podobné iniciativy teprve rozbíhají. Oproti okolním státům Evropy jsme navíc překvapivě poměrně napřed.

„Podobné projekty jako REkrabička jsou ve Švýcarsku, Německu, Anglii a nějaké iniciativy jsem si všiml také v Lucembursku. Spousta států v Evropě se od nás tak může učit,“ říká Širočka, který opustil pozici produktového manažera, aby se mohl svému nápadu věnovat naplno.

Vůbec první REkrabičky začaly kolovat v rámci služeb firmy nabízející koncept krabičkové diety. Širočka však hned od počátku věděl, že tento systém může najít své uplatnění i v restauracích, a to zejména těch, které nabízejí možnost odnést si jídlo s sebou domů.

Prvních osm brněnských restaurací začalo do vratných krabiček balit jídlo v červnu minulého roku. Následně se služba dostala i do Prahy a dalších českých měst. Mezi ty nejznámější podniky, které do REkrabiček balí, patří například restaurace Zátiší, Compass Group, Cantina La Fresca, Prague Catering a další. Celkem je dnes v oběhu na osm tisíc REkrabiček, které využívá přibližně 60 partnerských podniků.

rekrabicka4

Jedná REkrabička dokáže ušetřit až 400 jednorázových obalů

Foto: REkrabička

Do programu se může přihlásit v podstatě každý podnik, tedy restaurace, kantýny, bistra či kavárny, které mají zájem zbavit se odpadu a zároveň mohou ve svém podniku krabičky hygienicky ošetřit. Stále je však mnoho těch, které projekt sice zajímá, ale stále hledají kuráž se do něj zapojit.

„Je spousta podniků, které nás našly samy, neboť v REkrabičce vidí smysl a bez váhání se chtějí zapojit. Pak je ale i celá řada restaurací, které zatím váhají a neví, co přesně od vratných obalů čekat – a není se čemu divit, neboť je to úplně nová věc,“ dodává Ondřej Širočka, který proto nabízí možnost vyzkoušet REkrabičky na dva měsíce zdarma.

Po uplynutí tohoto období každá restaurace platí měsíční poplatek ze služby, které obsahují pronájem těchto produktů, výměnu opotřebovaných kusů, propagační materiály a další. REkrabička si totiž nádoby na přenášení jídla sama vyvinula přesně na míru potřebám gastroprovozu a také si je svépomocí vyrábí.

Plast na více použití jako vítěz

Samotný vývoj krabičky trval přes šest měsíců, během kterých byl hledán ten nejlepší tvar i materiál. „Nejprve jsme zvažovali různé materiály od skla přes dřevo až po nerezovou ocel. Plast z toho vzešel jako poměrně jasný vítěz hlavně díky jeho odolnosti, dostupnosti, recyklovatelnosti a nízké hmotnosti. Je totiž zásadní rozdíl mezi plastem na jedno použití a plastem, který použijete opakovaně a následně dohlédnete na jeho recyklaci,“ vysvětluje Ondřej Širočka.

rekrabicka

Ondřej Širočka, zakladatel projektu REkrabička

Foto: REkrabička

Jenže není plast jako plast, a proto bylo nutné najít ten správný druh, který by se pro účely REkrabičky hodil nejlépe. Společnost navíc nyní pracuje na vývoji vlastního unikátního plastového materiálu, který bude odpovídat potřebám cirkulární ekonomiky co nejlépe. Díky charakteristickému materiálu lze jednu a tu samou krabičku využít až 400krát za předpokladu, že se k ní uživatel chová šetrně a zbytečně jí nepoškozuje.

„Naším cílem samozřejmě je, aby se každý obal využil co možná nejvíce, a proto zákazníky v tomto směru edukujeme. Například přímo na REkrabičce je nápis ‚Nepoškrábej mě, prosím, mám před sebou ještě dlouho cestu‘,“ zmiňuje tvůrce, jehož krabičky najdou uplatnění i po ukončení své působnosti. „Partnerům je vyměníme za nové a zrecyklujeme je pro jiné použití, například v automobilovém průmyslu,“ dodává.

Stovky ušetřených kilogramů odpadu

Vůbec nejvíce se prozatím REkrabičkám daří v oblasti podnikového stravování, tedy na místech, jako jsou firemní kantýny, nebo u podniků, které pro firmy vaří obědy. „Máme například jednu firmu, která denně do REkrabiček balí 250 porcí jídla. Díky tomu měsíčně ušetří zhruba 160 kg odpadu,“ kalkuluje Ondřej Širočka množství odpadu, který by jinak zcela zbytečně zel na skládkách.

A přesně to je důvod, proč je celý tým okolo REkrabičky odhodlán dostat svůj projekt do co možná nejvíce podniků, nabízet je i prostřednictvím rozvozu a postupně se dostávat také do centra dění nejrůznějších festivalů, foodmarketů a zahraničních trhů. S tím také souvisí plán rozšířit množství typů REkrabiček. Další by měl přijít na řadu například obal vhodný k přenášení polévek.

rekrabicka1

Materiál REkrabičky lze snadno omývat a nehrozí, že by časem jídlem načichnul

Foto: REkrabička

Ondřej Širočka proto připouští, že celý projekt prozatím není v černých číslech a dlouho v nich ještě asi nebude. Veškeré výdělky jsou totiž okamžitě vraceny zpět do vývoje a dalších náležitostí okolo celého projektu. Do podobných projektů je totiž nutné jít nejdříve srdcem a na zisky si zkrátka počkat. A přesně to chce REkrabička naučit i restaurace.

„I když naše služba umí v některých případech šetřit také náklady, není to pravidlem. Restauracím primárně přinášíme možnost balit jídlo kvalitně, stylově a hlavně ekologicky,“ uzavírá.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.