Inspirace nejen pro pražské metro. Studio Zaha Hadid postaví v Moskvě novou stanici, která ukáže, kudy máte jít

Vizualizace stanice metra Klenoviy Boulevard 2

Foto: Zaha Hadid

Sjedete do podzemí, rozhlédnete se a vidíte jen spoustu lidí, kteří svým pobíháním utváří takový chaos, že se jen stěží dokážete zorientovat, kam máte jít. Podobné situace nejsou ničím výjimečným, pokud zavítáte do metra v cizím městě. A mnohdy nepomohou ani šílené mapy linek na stěnách nebo ukazatele umístěné u stropů. Pak máte jen pár možností, co dál.

Buď se zeptáte ostatních, kteří ve spěchu (či díky jazykové bariéře) vůbec nemusí reagovat, nebo to risknete, půjdete s davem a budete věřit, že jdou tam, kam potřebujete. Není proto divu, že vznikají různé aplikace, které by vás měly navést na správný spoj (v případě Prahy například Kde vystoupit). O něco odlišný přístup však volí architekti, konkrétně proslulý ateliér Zaha Hadid.

Ten před pár dny vyhrál tendr na výstavbu stanice Klenovyj Boulevard 2 v ruské Moskvě. Na ní jednak uplatní své bohaté zkušenosti z designování interiéru a exteriéru, jejichž základ položila zakladatelka a „první dáma architektury“ Dame Zaha Mohammad Hadid, a také se postará, aby se uvnitř stanice správně zorientovalo co nejvíce lidí.

zha-moskva-metro_1

Hlavní vstup

Foto: Zaha Hadid

zha-moskva-metro_3

Světelné pruhy na nástupišti

Foto: Zaha Hadid

Na úvod je třeba zmínit, že moskevské metro patří k velmi vytíženým dopravním prostředkům. Každoročně jej využívají až 2,5 miliardy cestujících, přičemž není výjimkou, když se do podzemních vozů denně nasouká zhruba 10 milionů lidí. Může za to nejen rostoucí populace v ruském hlavním městě, ale i nával turistů, pro které je orientace v metru – i díky azbuce – poněkud obtížná.

Architekti ze Zaha Hadid si proto tuto výzvu vzali za svou a stanici Klenovyj Boulevard 2, která se bude nacházet na lince Velká Kolcevaja coby přestupní místo na budoucí linku Biryulevskaya, chtějí od základu vybudovat na orientačních prvcích. Důkazem toho budou například podpěrné sloupy formující se do „šipek“ pro lepší zvýraznění směru.

To mají doplňovat i decentní pruhy světlých světel na stropech a podlahách, které budou splývat s prostorem a podvědomě lidi navigovat. Cílem je pak cestujícím poskytnout maximálně intuitivní navigační systém, což se odrazí i na nástupištích, nad nimiž se bude dynamicky měnit barva podle toho, jestli vlak zrovna přijíždí.

zha-moskva-metro_5

Všudypřítomná navigace

Foto: Zaha Hadid

Ačkoliv se zatím neví, kdy bude nová stanice vybudována, podle dostupných vizualizací je zřejmé, že nebude kopírovat tradiční ruský design založený na zdobeném mramoru a mozaikách. Právě ten byl pro stanice metra vcelku typický. Návrh od studia Zaha Hadid počítá s čistými liniemi s moderním pojetím, které budou doprovázeny aktuálními technologiemi (jako třeba bezkontaktní terminály) nebo novými eskalátory.

Z venku pak stanice zaujme svým zaobleným provedením s kulatou „nízkou“ střechou a prosklenými stěnami, což může zčásti připomínat Apple Store. Oproti nedávno otevřenému luxusnímu hotelu v Dubaji s průstřelem uprostřed nebo soukromému domu nad korunami stromů tak jde o něco umírněnější vzhled. U stanic metra však pravděpodobně není třeba být extravagantní – jde hlavně o funkčnost.

Inspiruje se tím i třeba chystaná linka D v Praze?

zha-moskva-metro_2

Exteriér nové stanice metra v Moskvě

Foto: Zaha Hadid

zha-moskva-metro_4

Nástupiště

Foto: Zaha Hadid

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.