Gravitace namísto vodíku. Automobilka Nikola přiznala, že její tahač nejel na palivo budoucnosti, ale jen z kopce

Vodíkový tahač Nikola One

Foto: Nikola

Až doposud bylo o americké automobilce Nikola, která se zaměřuje na výrobu vozidel na vodíkový pohon, slyšet především v souvislosti s jejími úspěchy. Mezi ty poslední patří dvoumiliardová investice od General Motors a postupná realizace plánů na výrobu vlastního vodíkového pick-upu Badger. Jenže nyní musí Nikola čelit velkým nepříjemnostem, které na její dosavadní zářné působení vrhají velmi temné stíny.

Vše začalo během minulého týdne, kdy společnost Hindenburg Research, specializující se na finanční analytiku, zveřejnila zprávu, která popisuje, jak automobilka Nikola a její zakladatel Trevor Milton klamou celý svět, především tedy své partnery a investory.

Hindenburg Nikolu označuje za velice propracovaný podvod, který stojí na celé řadě lží a manipulací. Nikola se podle něj měla prezentovat technologiemi a úspěchy, jež ve skutečnosti nikdy neměla. Tím největším má být samotný tahač Nikola One, který byl Nikolou prezentován jako prototyp schopný jízdy.

nikola-one-1

Nikola One

Foto: Nikola

Tuto skutečnost Nikola ukazovala ve videu, na kterém se tahač skutečně prohání po dálnici bez jakýchkoliv viditelných obtíží. Jak ovšem Hindenburg upozorňuje, Nikola One se po silnici pohybovala jen díky tomu, že jí k tomu dopomohla gravitace. Záběry tahače měly být totiž pořízeny pří jízdě dolů z kopce a obrazový materiál si měl následně projít postprodukčními úpravami za využití některých filmových triků.

Vozy navíc měly být spíš maketami než reálnými kusy. Displeje měly být napájeny externími zdroji mimo automobil a o jejich chod se vůbec neměly starat vodíkové články. Na nich v podstatě stojí celá živnost Trevora Miltona, ovšem i zde má Hindenburg pochybnosti, zda vůbec Nikola někdy nějaký vodíkový článek měla. Podle tvrzení Nate Andersona, zakladatele Hindenburgu, byly prezentované vozy vybaveny technologií CNG, tedy poháněny zemním plynem.

Obvinění je však daleko více. Některá z nich se týkají například Modelu Tre, kterých měla Nikola – na základě prohlášení Miltona – vyprodukovat již pět kusů, ovšem podle Hindenburgu zatím nespatřil světlo světa ani jeden.

Nesedí údajně ani počty objednaných kusů tahačů, podezřelá je i výstavba továrny a Hindenburg vidí nesrovnalosti i ve schopnosti Nikoly vyrábět vodík za velice nízkou cenu. Zde se pozastavuje nad tím, jak je možné, že má takto sofistikovaný sektor u Nikoly na starosti člověk, který dříve působil jako ředitel golfového klubu.

Celý příběh má v sobě notnou dávku tragikomické ironie, uvědomíme-li si, že Hindenburg je pojmenovaný po vzducholodi, kterou poslal ke dnu právě vodík. Podobný směr nyní nabraly také akcie Nikoly. Během několika posledních dní se propadly o desítky procent, a to i napříč snaze Nikoly vše urovnat.

Z kopce dolů

Trevor Milton vydává jeden tweet za druhým, ve kterých se snaží vše vysvětlit. Zásadnější je však zpráva samotné Nikoly, v níž se firma pokusila jednotlivá obvinění vyvrátit. Upozorňuje hlavně na to, že Hindenburg coby takzvaný shortař, tedy spekulant na pokles hodnoty akcií, má z neúspěchů Nikoly profit.

Dále upozorňuje na některé nesprávně interpretované výroky ze strany investorů, Trevora Miltona i samotné automobilky. Přikládá různé fotografie, e-maily a další materiály, které mají potvrdit její tvrzení. K některým obviněním se však Nikola vůbec nevyjádřila.

Anderson pro server CNBC pak na základě toho označil zprávu za zcela nedostatečnou a své tvrzení doplnil slovy: „V několika bodech, na které společnost reagovala, do značné míry potvrdila naše zjištění, nebo vyvolala nové otázky.“ Proto se Anderson nechal slyšet, že Hindenburg bude reagovat svou odpovědí.

Ve zprávě se skutečně objevil bod, kde Nikola potvrdila tvrzení Hindenburgu. Týká se to oné fingované jízdy tahače One. Automobilka vše vysvětluje tím, že ve videu není nikde řečeno, že vůz jede na vlastní pohon. Tím v podstatě připustila, že Hindenburg má pravdu. Zároveň však zdůraznila, že investoři si byli v době vzniku videa, tedy před třemi roky, této skutečnosti plně vědomi.

trevor-milton2

Trevor Milton na premiéře modelu Nikola One

Foto: Nikola

Mimo General Motors se investory Nikoly stala řada dalších velkých společností, například automobilka Daimler či pivovarnický gigant Anheuser-Busch. Ty neváhaly s obřími investicemi, které Nikole pomohly stát se hodnotnější automobilkou než Ford, a to i přesto, že doposud nemá na trhu jediný model, což opět nahrává nejrůznějším spekulacím.

Na kterém břehu řeky leží pravda, bude mít za úkol zjistit Americká komise pro cenné papíry a burzy (SEC), která bude za podpory Nikoly celou záležitost neveřejně prošetřovat. Je tedy otázkou, zda se závěru dočkáme dříve, než Nikola začne s plánovanou produkcí svého tahače, což by se mělo stát ke konci příštího roku.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.