Bez spalin i tam, kde nejsou troleje. Rakousko do ostrého provozu nasadilo první vodíkový vlak

První vodíkový vlak v Rakousku jezdí mezi stanicemi Wiener Neustadt, Aspang a Puchberg

Foto: ÖBB

Pokud chceme efektivně bojovat proti klimatickým změnám, musíme rychle snižovat závislost na fosilních palivech. Ale čím? Na prvních místech jsou většinou elektřina a vodík, přičemž vlaky první možnost využívají už dlouhá léta. Francouzská společnost Alstom se rozhodla na kolejích vyzkoušet i tu druhou a nyní se její vodíkový vlak dostal do standardního provozu v Rakousku.

Pokud ji získáváme z obnovitelných zdrojů, elektřina může představovat velmi ekologický pohon pro dopravu. Zdaleka ne všechny tratě ale jsou na ni připravené a snad každý si alespoň jednou z vlakového terminálu vyslechnul tu hroznou větu: „Vlak je zpožděn z důvodu poruchy trakčního vedení.“ V podobných momentech nemusí být těžké si vzpomenout na čoudící, ale jedoucí „motorák“.

Vodík ovšem složité vedení energie dráty nad tratí nepotřebuje a při jeho spalování vzniká pouze neškodná vodní pára (ačkoliv produkce je trochu jiná otázka). Vládám nebo dopravním společnostem stačí jen nakoupit nové vozy nebo nechat upravit ty již existující. Proto se v posledních letech vedle vlaků poháněných přímo elektřinou objevují také soupravy jezdící na ekologicky nezávadné palivo.

Jedna z nich se začíná testovat v Rakousku pro možné nasazení na tratích, kde by se elektrifikace nevyplatila. Mezi zářím a koncem listopadu budou vodíkový vlak Alstomu v ostrém provozu využívat pasažéři cestující napříč náročným terénem v okolí Vídeňského Nového Města. Národní dopravce stroje s alternativním pohonem zkouší po Německu, kde za tři roky najezdily už přes 180 tisíc kilometrů.

obb-alstom-coradia-ilint

Vodíkový vlak od společnosti Alstom nese název Coradia iLint

Foto: ÖBB

Na zvolené trase v Rakousku se má pořádně vyzkoušet rychlost, spolehlivost a efektivita produktů Alstomu. Ředitel firmy pro Německo a Rakousko Jörg Nikutta řekl: „Zvláště mě těší, že ÖBB (rakouský národní dopravce), silný a dlouhodobý partner na evropském dopravním trhu, je přesvědčen naší technologií a jejími výhodami.“ ÖBB má v plánu dosáhnout úplné uhlíkové neutrality svých železnic do roku 2030.

Pokud vše proběhne bez problémů, mohlo by se jednat o další významný krok v adopci nového typu bezemisních vlaků. Už počátkem minulého roku jsme v tomto kontextu psali o Velké Británii, kde mohou lokomotivy bez sběračů proudu jezdit jen po 40 % železniční sítě. Firma Alstom pro ni zmodernizovala stroje z 80. let. 

Po úpravách takřka vymizela jejich uhlíková stopa, výrazně se snížily náklady na provoz a v neposlední řadě utichl rachot dieselových motorů. Dojezd se pak ustálil na přibližně 1 000 kilometrech, což je mnohonásobně více, než jsou dnes schopny nabídnout soupravy poháněné bateriemi. Britové chtějí z oběhu vyřadit všechny dieselové vlaky do roku 2040. Francouzská společnost už své vodíkové soupravy prosadila také v Nizozemsku.

Česko prozatím zůstává u tradičnějších technologií, lokomotivy využívající fosilní paliva ale z tratí vyřazuje také. Loni jihomoravský kraj nakoupil elektrické vlaky od Škoda Transportation a zvažují se další, hybridní modely. Tam, kde nad kolejemi visí troleje, by využily elektřinu ze sítě a mimo její dosah by pak mohly pokračovat díky zabudovaným bateriím. Do budoucna se nicméně i u nás diskutuje o vodíkovém pohonu.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.