Ambiciózní automobilka Nikola nabírá 2 miliardy dolarů. General Motors jí zároveň pomůže vyrobit elektrický pick-up

Chystaný elektrický pick-up Nikola Badger

Foto: Nikola

Prozatím sice ještě žádné auto neprodala a nevydělala ani cent, ale přesto byla mladá automobilka Nikola před třemi měsíci stejně hodnotná jako Ford a na trhu budí pořádný rozruch. Její hodnota se sice během prázdnin propadla, ale teď zase leze nahoru, protože na palubu získala významného partnera. Elektrické budoucnosti věří v General Motors.

Největší americký výrobce automobilů, pod něhož patří značky Cadillac, Chevrolet či GMC, se rozhodl na Nikolu vsadit dvě miliardy dolarů (45 miliard korun), za které ve firmě vedené Trevorem Miltonem získává 11% podíl a jedno místo v představenstvu. V rámci strategického partnerství má GM mimo jiné pomoci Nikole dostat na trh první auto v podobě elektrického pick-upu Badger.

„Nikola patří mezi nejinovativnější společnosti na světě. General Motors patří mezi nejlepší inženýrské a výrobní společnosti na světě. Nemohli jsme snít o lepším partnerství, než je tohle,“ říká zakladatel a výkonný předseda Nikoly Trevor Milton.

Přestože o své automobilce mluví jako o jedné z nejvíce inovativních firem na světě, prozatím zůstávají všechny jeho nápady a vize jen na papíře. Svůj očekávaný pick-up zvaný Badger, který by měl mít elektrický pohon a jezdit i na vodík, ukázal začátkem roku, ale zatím není jasné, kdy ho začne prodávat. Právě strategické partnerství s GM by tomu ale mělo významně pomoci.

nikola_tre3

Chystaný elektrický tahač Nikola Tre

Foto: Nikola

Inženýři z General Motors mají pomoci sestrojit, zvalidovat, homologovat a nakonec i postavit zmíněný Nikola Badger, a to v obou variantách – s baterií i palivovými články pro vodíkový pohon. Nikola ostatně očekává, že díky partnerství ušetří v následujících 10 letech přes 4 miliardy dolarů na nákladech za baterie či pohonné jednotky.

Právě na bateriových technologiích i vývoji palivových článků v General Motors pracují a Nikola nyní dostane ke všemu přístup. Zároveň získá i dekády znalostí a zdrojů z dodavatelského a výrobního řetězce, což je pro mladou automobilku pro rychlý rozvoj zcela klíčové. GM si zase na oplátku pojistilo potenciálně velkého klienta pro své produkty.

„Strategické partnerství s Nikolou je pokračováním v širším nasazování zcela nové baterie Ultium a systémů palivových článků Hydrotec od General Motors,“ říká předseda a CEO GM Mary Barra. Jeho firma se například stane (vyjma Evropy) globálním exkluzivním dodavatelem palivových článků pro některé chystané tahače značky Nikola a celkově v rámci celého kontraktu očekává přísun zhruba 4 miliard dolarů.

S vodíkovým pohonem se do budoucna počítá zejména v tahačích a nákladní dopravě obecně, ale nabídnout ho má i očekávaný pick-up od Nikoly. Firma ho chce naživo ukázat koncem letošního roku s tím, že do produkce má Badger vstoupit koncem roku 2022. Stále se přitom neví, kde se bude vozidlo vyrábět.

Už teď je ale jasné, že jen u pick-upů Nikola nechce zůstat. V srpnu oznámila objednávku na dva a půl tisíce elektrických popelářských vozů a dočkat bychom se měli také vodíkových náklaďáků, se kterými – podobně jako s pick-upem – plánuje Nikola konkurovat Tesle Elona Muska. A přestože zatím po šesti letech nemá prodaný jediný vůz, investoři reagovali na důležité spojenectví s GM více než kladně – akcie Nikoly poskočily před úterním otevřením trhu o 45 procent, GM si připsalo 11 procent.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.