Zatímco TikTok v Americe bojuje o přežití, Instagram ho kopíruje a s novou funkcí chce čínského soka porazit

Facebook chce svou funkcí Reels (vpravo) konkurovat TikToku (vlevo)

Foto: CzechCrunch

Je to osvědčený scénář. Někde ve světě se vyrojí konkurence, která vás může výhledově významně ohrozit, a tak uděláte to nejjednodušší – zkopírujete ji. A nebo pokud máte dost peněz, rovnou ji koupíte, abyste si ušetřili práci. Jde o praktiku, kterou používá šéf Facebooku Mark Zuckerberg, a jeho dalším cílem je TikTok.

Se svými více než třemi miliardami uživatelů je Facebook neohroženou jedničkou mezi všemi sociálními sítěmi světa. Tak rychle rostoucí a jeho pozici potenciálně ohrožující konkurent jako TikTok tu ale dlouho nebyl. Pod Facebook totiž spadá i třeba Instagram a právě na něj začala čínská aplikace v poslední době výrazně dotírat.

Celá situace je teď navíc o to zamotanější, že TikTok ve Spojených státech de facto bojuje o přežití. Prezident Donald Trump totiž označil TikTok – jelikož je vlastněn Číňany – jako potenciální bezpečnostní riziko a vyhlásil, že má jeho majitel, čínská firma ByteDance, jeden a půl měsíce na to, aby svou americkou část prodala. Jinak ji zakáže.

Od pátku, kdy Trump nejprve nečekaně řekl, že by mohl TikTok zakázat hned druhý den, se udála skoro až neuvěřitelné série událostí, ze které můžeme udělat následující shrnutí. TikToku ve Spojených státech podobně jako třeba v Indii, kde již byl zakázán, pšenka nepokvete, pokud nebude mít Donald Trump jistotu, že nepředstavuje pro jeho zemi a bezpečnostní riziko, například při nakládání s uživatelskými daty.

tiktok-microsoft-nadella

O TikTok má zájem šéf Microsoftu Satya Nadella

Foto: CzechCrunch

To jinými slovy znamená, že pokud bude TikTok i nadále vlastněn čínskou společností, bezpečnostní bezproblémovost nebude nikdy zaručena. ByteDance tak dostalo ultimátum, že pokud minimálně část TikToku neprodá americkým vlastníkům, bude mít v USA utrum. V tu ránu se k překvapení mnohých do celé situace vložil Microsoft, který má o TikTok zájem.

Sám Microsoft uvedl, že nehodlá vyjednávat déle než do 15. září, kdy má být definitivně jasno, jak to s TikTokem bude dál. Podle posledních informací CNBC by mohlo být hotovo již v následujících týdnech s tím, že se mluví o ceně pohybující se mezi 10 až 30 miliardami dolarů, ale zatím není vůbec jasné, jak to dopadne. Kolem celé potenciální transakce je totiž zatím více otázek než odpovědí.

Není například jasné, jak by se provedlo dělení TikToku, kdyby měl Microsoft odkoupit jen jeho americkou, kanadskou, australskou a novozélandskou část, jak se spekuluje. Stejně tak zatím úplně není jasná role Donalda Trumpa, který dohodu významně prosazuje, ale zároveň tvrdí, že by z potenciálního obchodu měly přitéct peníze také do státní kasy. Zatím však nevysvětlil, jak si to představuje a zda je to vůbec možné.

A tak zatímco TikTok, který po světě využívá zhruba 800 milionů uživatelů, žije v nejistotě, chce situaci maximálně využít Mark Zuckerberg. Jeho Instagram nyní vypustil dlouho očekávaný klon TikToku, který se jmenuje Reels. Přestože Instagram tvrdí něco jiného, jde v zásadě o totožnou funkcionalitu, jakou se – zejména u nejmladších generací – proslavil TikTok.

Žádné dvě služby nejsou stejné. Nebo ano?

Také v Instagramu půjde nově vytvářet patnáctivteřinová videa, ke kterým lze snadno doplnit hudbu, do jejíž rytmu uživatelé často tančí nebo zpívají. Vše je doplněno o mnoho efektů a filtrů a maximálně jednoduché sdílení. Právě viralita různých příspěvků udělala hit z TikToku, kde jsou uživatelé schopní nabírat velice rychle publikum. Nejúspěšnější Češi mají stovky tisíc sledujících.

Instagram říká, že sám ve své aplikaci viděl růst obliby podobných krátkých videí, ale inspirace TikTokem nelze zapřít. „TikTok v tomto formátu dělá velké věci, stejně jako aplikace a funkce jako Snap, YouTube a další,“ uvedl Instagram pro deník The New York Times. Byť i uživatelské rozhraní jeho nové funkce Reels vypadá podobně jako na TikToku, stojí si Instagram za svým.

reels-instagram

Instagram Reels nabízí stejné funkce jako konkurenční TikTok

„Žádné dvě služby nejsou stejné a tato schopnost reagovat na poptávku zákazníků je konkurence v praxi a jedna z dlouhodobých charakteristik technologické sektoru. Zvyšuje možnost výběru, což je pro lidi dobré,“ dodává Instagram.

Žádné dvě služby sice podle něj nejsou stejné, ale své by o tom mohl vyprávět Snapchat. Když přišel před lety se svým vysoce populárním formátem příběhů, které lidé v průběhu dne zveřejňovali ve formě fotografií nebo krátkých videí, jež po 24 hodinách zmizely, tak měl slušně našlápnuto. Jeho růstu se ale lekl Facebook a celou funkci prakticky do puntíku zkopíroval ve formě Stories do Instagramu.

havryluk-alza

Přečtěte si takéAlza může růst o 100 % ročně. Je jen naše nedokonalost, že tomu tak není, říká Havryluk. Z krize umíme vyjít jako vítěz

Snapchat později přiznal, že právě v tento moment jeho růst začal drhnout. Výhoda TikToku je, že teď už má několikanásobně více uživatelů, než měl kdy Snapchat, a tak ho nebude tak snadné zastavit, či dokonce porazit. Šéf ByteDance Čang I-ming nicméně v dopise zaměstnancům sdělil, že v globální expanzi TikToku brání nejen zmíněná situace na mezinárodním politickém poli, ale i právě třeba plagiátorství Facebooku.

Nová funkce Instagram Reels pak navíc přichází v momentě, kdy byli na kobereček před americké kongresmany pozváni šéfové největších amerických technologických firem, kteří se zpovídali mimo jiné z toho, zda nezneužívají svých monopolních postavení. Byl mezi nimi i Mark Zuckerberg a ze zveřejněných dokumentů se potvrdilo, že právě Instagram před lety Facebook rovnou koupil zejména proto, že se bál, kam až by mohl vyrůst.

tiktok-iphone2

Aplikace TikTok pro iPhone

Foto: Aaron Weiss/Unsplash

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.