Readmio dá vašemu čtení hloubku. Pohádková aplikace automaticky vydává zvuky, když předčítáte dětem

Tým Readmio: Radoslav Rajčan, Jozef Šimko, Ilya Novodvorskiy a Martin Bruncko

Foto: Readmio

Narodil se v Moskvě, vyrůstal v New Yorku, ale zakotvil v Praze. Ilya Novodvorskiy během své kariéry v několika startupech narazil na řadu Slováků, se kterými mu spolupráce dávala smysl. A tak dali hlavy dohromady a stanovili si hlavní cíl poměrně vysoko: přijít s něčím, na co budou moct být pyšní. Zhruba tak se zrodila velmi mezinárodní aplikace Readmio, která má ambici zkvalitnit čas rodičů a dětí při čtení pohádek. Pro začátek těch slovenských a českých. A samozřejmě, k tomu něco vydělat.

Nápad je jednoduchý: poskytnout rodičům hudební a zvukový doprovod k pohádkám, které sami budou svým dětem předčítat. Ale tak, aby nemuseli nic ovládat, spouštět a hlídat. Cílem se tedy stalo naučit mobil chovat se tak, že rodič může jen číst připravený text a přístroj se sám postará o všechno ostatní. Nechá šplouchat vodu, když hrdina pohádky něco hodil do řeky. Spustí zpěv ptáků ve chvíli, kdy mají cvrlikat vrabci. Začne s jásotem davů lidí, kteří opěvují císařovy nové šaty.

Jenže to také znamená, že takový mobil musí lidem rozumět. A to se ukázalo jako velmi náročná práce, takže vývoj nakonec trval rok a půl a technologie, obsah a další nutné náklady už spolkly přes 100 tisíc eur, což je přes 2,5 milionu korun. Plus pár tisíc na marketing a další peníze za práci, které si spoluzakladatelé nevyplatili. Naopak, zatím jde celý vývoj z jejich kapes. Teď to však vypadá, že je konečně hotovo alespoň do té míry, aby se aplikace mohla šířit.

readmio-app

Pohádka v aplikaci Readmio

Zatím se to daří. Na Slovensku je dostupná od června a má přes sedm tisíc uživatelů. Další naskakují od července v Česku, takže by se měla brzy dostat na deset tisíc stažení. „To, vzhledem k poměrně malým finančním nákladům vynaloženým na marketing, považujeme za dobrý začátek. Velmi dobře funguje vzájemné doporučování mezi rodiči, kteří si mezi sebou informace o aplikaci sdílejí,“ říká Ilya Novodvorskiy.

Technologie pro děti, ale jen tak trochu

Readmio je ukázkou aplikace, se kterou tvůrci přicházejí stále častěji. Balancují na tenké hraně: jak využít technologie pro děti, ale jen do té míry, aby je ještě rodiče vnímali jako přínosné? Ostatně, pokud sestavíte tým z poměrně zkušených třicátníků-rodičů, takové téma se brzy objeví.

Vedle Novodvorského jsou spoluzakladateli Readmio Jozef Šimko (COO), Martin Bruncko (šéf obsahu) a Radoslav Rajčan (vedoucí vývoje). Poznali se ve slovenské vývojářské firmě InloopX, kterou spoluzaložil právě Jozef Šimko a kterou později úspěšně prodal Avastu. Tam se Novodvorskiy dostal po několika pozicích v newyorských startupech, nastoupení do STRV a odjezdu do Prahy. V Česku je pět let a zalíbilo se mu tu. Stal se mimo jiné mentorem pro CzechInvest.

„Hodně jsem se dozvěděl o české startupové scéně. Opravdu se mi líbí. Hodně se liší od New Yorku – není to tu tak šílené,“ popisuje. Ale není to ani jednoduché. Kromě spoluzakladatelů a vývojářů musel najít ještě řadu překladatelů, korektorů, tvůrců obsahu pohádek, ale třeba taky někoho, kdo vymyslí a připraví hudební doprovod a další zvukové efekty. Vývojáři spolupracovali třeba i se Slovenskou akademií věd, aby tak docílili co nejpřesnějšího poznání slovanských jazyků.

readmio2

Jozef Šimko, Martin Bruncko, Radoslav Rajčan a Ilya Novodvorskiy vyvíjeli Readmio rok a půl

Foto: Readmio

Právě funkce rozpoznávání řeči je zásadní. „V samém začátku jsme vyzkoušeli většinu dostupných komerčních služeb pro rozpoznávání řeči. Plně spokojeni jsme však nebyli ani s jednou,“ říká Novodvorskiy. Někde mu vadila cena, jinde rychlost. Pokud rodič čte, musí přístroj rozpoznat sdělení během pár desetin sekund – jinak se zvuk neobjeví na tom správném místě. Kromě toho tu byl problém s nepřesnými překlady pro češtinu a slovenštinu. A trénovat vlastní software od začátku by trvalo příliš dlouho a navíc by to bylo příliš nákladné.

„Nakonec jsme získali dostatek znalostí, které jsme s pomocí expertů na rozpoznávání řeči přetavili do ideálního řešení,“ slibuje šéf startupu. Tajemný popis toho, jak startup dospěl k rozpoznávání řeči, pak rozvede jen mírně. „Máme něco jako dohodu o mlčenlivosti,“ vysvětluje.

esuba-univerzita1

Přečtěte si takéNejslavnější český herní tým eSuba otevírá vlastní univerzitu. Chce v ní vychovávat nové esportové šampiony

Ale jednoduše popisuje, že základní řešení od jiné společnosti vývojáři dokázali rozvinout už po svém. A to tak, že Readmio rozpozná ta správná signální slova v češtině a slovenštině právě během zlomku vteřiny. „Finální produkt je přesný na 99 procent a funguje i bez připojení k internetu,“ hlásí. A v tom je silná stránka celého nápadu.

V telefonu, tedy v bezpečí

Novodvorskiy narazil na to, že právě snaha o offline rozpoznávání řeči je něco, co může jít daleko za hranice pohádkových příběhů. Podle něj totiž splňuje jeden základní požadavek: rozpoznávání řeči zůstává v přístroji. Algoritmus pracuje jen tam. Data se neodesílají někam na cloud, s nadsázkou řečeno tedy nikdy nevisí někde ve vzduchu, kde jsou teoreticky dostupné ke zneužití, nebo kde by je alespoň bylo třeba o to víc zabezpečit.

To je pro některé firmy velmi lákavé. „Bavíme se teď o tom s jednou bankou. Potřebují silné zabezpečení a tohle je rozhodně zaujalo,“ popisuje Novodvorskiy s tím, že jde o jednu z velkých bank fungujících na Slovensku.

triprasiatka

Pohádky jsou doplněny hravými ilustracemi

Foto: Readmio

„Jsme teprve na začátku konverzace a s touto bankou jsme asi nejdál. Ale kdo ví, kam se dostaneme,“ říká Novodvorskiy a hned rozvíjí své představy: co takhle nadiktovat IBAN v mobilní bankovní aplikaci? Využít toho, že navigaci v aplikaci půjde konečně při řízení spolehlivě ovládat hlasem a ve vlastním jazyce?

Novodvorskiy se nechce zastavit. Než se na takovém produktu jako vývojovém nástroji dalším firmám dohodne, v jeho očích se nejspíš Readmio jako takové rozšíří v Česku a na Slovensku. Představuje si, že do konce roku si ho v obou zemích stáhne na 50 tisíc lidí. Aby se tomu přiblížil, poslední měsíce nejdříve u uživatelů a pak se svým týmem řeší hlavně to, co přesně rodiče od takové aplikace chtějí.

Cílem ambiciózního podnikatele je tak vytvořit lovebrand, ke kterému budou rodiče svým dětem dokupovat třeba trička s oblíbenými hrdiny dětských pohádek. Ostatně Novodvorskiy právě otevřel e-shop, aby trochu otestoval možnost takového výdělku. A pak se kouká po dalších zemích. První na řadě po Slovensku a Česku je Velká Británie. Tam hodlá se svým startupem vstoupit v září.

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.