Praha chystá podzemní vlaky. Dvě nové linky metra S jsou dle vedení města pro budoucí rozvoj nezbytné

Vedle metra by mohly pod zemí v Praze jezdit i vlaky

Kvalitní řešení dopravy je jedním ze základních pilířů spokojeného života ve městě. Ve velkých městech to platí obzvlášť a není tedy divu, že je mnoho pozornosti věnováno rozvoji pražské dopravní infrastruktury. Není tedy divu, že tento týden veřejnost velmi zaujala zpráva od pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra, který představil vizi metra S, tedy vlaků, které mají v budoucnu brázdit podzemí Prahy a umožňovat snazší příjezdy lidí ze Středočeského kraje.

Je nutné říci, že plány na metro S zaznívají ve veřejném prostoru už roky a zmínky o podzemních vlacích lze najít v zápisech z nejrůznějších jednání i ve strategických dokumentech městských plánovačů. Nyní byl však učiněn první opravdový krok k tomu, aby se tato vize mohla v budoucnu stát skutečností. Správa železnic totiž ve výběrovém řízení začala hledat zpracovatele studie proveditelnosti, na základě níž bychom se ke konci roku 2022 měli dozvědět, jak by podzemní železnice pod Prahou mohla vypadat.

Takový krok samozřejmě dává radním prostor projekt patřičně zpropagovat a náměstek Scheinherr proto přispěchal na svůj Facebook, aby plány veřejnosti představil: „Moderní metropole musí železniční příměstskou dopravu rozvíjet, co to jen jde, protože nabízí spolehlivý a komfortní způsob, jak se pohybovat po městě a v přilehlém regionu. Proto mám radost, že se Správou železnic společně posouváme projekt metra S, nové podzemní vlakové síti.“

Důvodů k budování nové podzemní železnice je mnoho. Především je potřeba ulehčit stávající železniční síti, která je na některých tratích již doslova narvaná k prasknutí a další vlaky ve špičce zkrátka nepojme. Ze středních Čech přitom do Prahy za prací putuje stále více lidí a nároky na tuto infrastrukturu jsou tedy obrovské.

Inspirace z Lipska nebo Malmö

Nové metro S by mělo pomoci tento problém řešit a kromě úlevy stávajícím vlakům i metru by mělo přinést také vyšší komfort cestování. Středočeši by se do kýžené destinace v Praze dostali rychleji a bez přílišného přesedání. „Nové tratě odlehčí metru, umožní rychlé spojení obcí ve Středočeském kraji přímo s centrem Prahy a také díky nim budeme moct více rozvíjet dálkovou železniční dopravu včetně té vysokorychlostní,“ líčí Scheinherr.

„Příměstské a městské železniční linky totiž udělají místo na kolejích a půjdou z povrchu pod zem. Bereme si inspiraci z Lipska nebo švédského Malmö, kde podzemní vlaky už několik let křižují podzemí měst a zcela změnily dynamiku pohybu po metropolích a ulevily tamní infrastruktuře,“ doplňuje pražský náměstek pro dopravu.

Ještě zdaleka není známo, jak by nové tratě ve skutečnosti mohly vypadat, ale předpokládá se, že pod městem povedou dva zhruba desetikilometrové tunely, které se po výjezdu z centra napojí na stávající železniční tratě. O financování i samotnou stavbu se má postarat Správa železnic, tedy stát.

Variant, kudy tunely povedou, je ve hře více, ale nejpravděpodobnější varianta, se kterou počítá i chystaný Metropolitní plán, obsahuje tunely začínající v okolí dopravního uzlu Florenc. Oba pak mají pokračovat směrem ke Státní opeře a následně se vydat dvěma směry – jeden na západ pod Karlovým náměstím a pod Vltavou na Smíchovské nádraží, druhý pak na jih, až k nové stanici metra D Náměstí bratří Synků.

metros_ipr

Návrh trasy linek metra S

Foto: IPR

V podzemí by mělo vzniknout hned pět nových zastávek, ze kterých bude vždy zajištěn i přestup do stanic klasického metra. Vzniknout mají zastávky Karlovo náměstí, Opera (mezi stanicemi metra Muzeum a Hlavní nádraží), Nádraží bratří Synků, Smíchov a Florenc. Vedle nich má vzniknout také jedna nadzemní stanice, která má být umístěna v Karlíně.

Železnice na území Prahy by se tak díky novému směřování měla stát skutečnou součástí MHD. Mělo by přibýt zastávek i spojů, a to až do té míry, že by se intervaly projíždějících vlaků blížily těm, na které jsme zvyklí u metra. Hlavně obyvatelé středních Čech by tedy vlakem mohli jezdit z domova až do oblastí, kam mají skutečně namířeno.

egoe-move-lyze

Přečtěte si takéKempingová autovestavba a lyže, které zaujaly světové experty na design. Moravská značka Egoé sází na preciznost

Zatímco dnes dojíždějící regionálním vlakem obvykle dojedou na Masarykovo či Hlavním nádraží, nově by vlaky centrem projížděly dále a cestujícím nabízely další možnosti, kam až dojet. „Metro S nabídne bezkonkurenčně rychlé spojení v rámci celého území města a Středočeši získají lákavou a pohodlnou alternativu k autům. Win-win,“ popisuje Scheinherr.

Pozitivní zprávou je, že aktuální vedení města se stavbou podle všeho opravdu počítá a podle Scheinherrových slov jí přizpůsobuje i své bližší plány: „Již nyní musíme při investicích myslet na budoucí vlakové tunely a koordinovat se s důležitou dopravní stavbou. Město aktuálně připravuje územně plánovací dokumentaci a projekty jako terminál Smíchov, stanice metra D náměstí Bratří Synků i nový bezbariérový vstup stanice metra Karlovo náměstí se projektovaly tak, aby nepřekážely budoucím stanicím a tunelům metra S.“

autonapul5

Vlaková souprava ČD

Foto: Wikimedia.org

Nezbytnou stavbou je metro S i dle Ropidu, tedy organizátora pražské hromadné dopravy. Praha se totiž má stát uzlem vysokorychlostních tratí a bez dalšího rozvoje příměstské a městské železnice zkrátka nebude, kam rychlovlakům ustoupit.

Jisté ale je, že budoucí autory nového podzemního systému čeká těžký úkol, a to především v centru, kde je podzemí již prošpikováno mnoha tunely, sítěmi, kolektory či třeba podzemními garážemi, což stavbu bezesporu zkomplikuje a prodraží. Jistě nás tedy čeká ještě mnoho odborných debat a politických tahanic, jak vlastně bude výsledek vypadat.

Již teď je navíc jasné, že se zahájením stavby se nedá počítat dříve než za deset let. Výstavba metra S má být totiž úzce spojena s výstavbou rychlodrah, přičemž tu první ve směru na Drážďany chce stát začít stavět teprve kolem roku 2030.

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.