Nejmenší město světa, kde jsou provozovány elektrokoloběžky. Po Olomouci Bolt vstupuje do Boskovic

Koloběžky od Boltu

Foto: Bolt

Zatímco jiné startupy provozující sdílené koloběžky vyhlíží zpravidla velká města, kde zákonitě obslouží větší počet zákazníků, estonská přepravní platforma Bolt minimálně v Česku volí odlišný postup. Nezačala v Praze ani Brně, ale rovnou zamířila do Olomouce, kde začátkem července vysázela rovných 200 modelů. A teď se rozšiřuje do města (přesněji řečeno městečka), které by čekal jen málokdo.

Jako v pořadí druhou tuzemskou základnu si vybrala Boskovice, malé město v Jihomoravském kraji (33 kilometrů severně od Brna), které je známé pro své historické památky a vyhlášenou westernovou atrakci. Tam Bolt dovezl 30 svých elektrických koloběžek a bude průběžně vyhodnocovat, zda přibližně 12 tisíc tamních obyvatelů výhody této služby ocení.

„Představitelé města Boskovice jsou velmi progresivní a ekologicky smýšlející a chtějí svým obyvatelům nabídnout možnost takové přepravy po městě, která bude rychlá a nebude zatěžovat životní prostředí,” říká ke spuštění Jakub Dvořák, country manager Boltu pro Českou republiku, a dodává, že se snaží spolupracovat výhradně s městy, kde cítí podporu radnice.

bolt-1

Koloběžky jsou z 90 % vyrobeny z hliníku, proto váží jen 17 kg

Foto: Bolt

Když mi Bolt při příležitosti vstupu jejich elektrokoloběžek do Česka říkal, že mají v plánu další města, do nichž by mohl vyrazit v průběhu léta, Boskovice mě rozhodně nenapadly. Pochopitelnější by byly Pardubice, s nimiž startup také jedná. Nic z toho však nezmění fakt, že se Boskovice staly nejmenším městem na světě, kde služba sdílených elektrických koloběžek funguje.

„V Boskovicích jsem vyrůstal a mám zde spoustu přátel včetně místostarosty města Lukáše Holíka, se kterým jsme dostali nápad vybrat pro test právě Boskovice. Město si podobnou službu zaslouží, dopravní situace především v podobě parkování je i zde velké téma. Budeme rádi, když tím ukážeme, že i v menších obcích mají sdílené služby v oblasti mobility smysl,“ dodává Dvořák.

Stejně jako v Olomouci je cena za půjčení nastavena na 4 koruny za minutu během prvních pěti minut jízdy. Po tomto čase se cena za minutu automaticky sníží na 3 koruny. Neplatí se ani odemknutí koloběžek a Bolt uvádí, že je bude v Boskovicích možné parkovat téměř všude vyjma vybraných zón (například část židovské čtvrti nebo cyklostezka Boskovice-Mladkov).

Maximální rychlost se pohybuje okolo 25 km/h s tím, že v některých úsecích může být koloběžka zpomalena na 15 km/h. Třeba v Olomouci jsem si to ověřil v okolí náměstí, kde rychlost zničehonic poměrně výrazně spadla a já měl obavy, abych nespadl. Pokud s tím ale člověk dopředu počítá, není to tak závažný problém.

Protože jde o čerstvou záležitost, Bolt logicky nevyvozuje žádné závěry. Dodává však, že pokud se koloběžkám bude v Boskovicích dařit, zvýší jejich počet. Tamní obyvatelé by navíc měli mít k dispozici i možnost předplatného, kterou startup jako první uvedl v Olomouci.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.