McLaren se rozloučí se spalovacími motory. Z jeho supersportů budou čisté elektromobily poháněné baterkami

McLaren produkuje technologicky špičkové vozy

Foto: McLaren

Pro vozy McLaren byla vždy charakteristická rychlost doprovázená burácením spalovacích motorů. S novou strategií značky rychlost sice zůstává, ovšem s jednotkami hltajícími palivo po litrech se již nepočítá. Nahradí je technika hybridní a následně bude McLaren výrobce pouze čistých elektromobilů.

Zelenější technologie jsou budoucností především těch vozů, které z garáže vyjíždějí každý den. Ovšem automobilky jako Tesla, Rimac či Porsche dokazují, že velké věci může elektřina vnést i do světa vozů, jejíchž primárním cílem není rozvést děti po kroužcích či odvézt nákup. Nyní se ke kazatelům elektrické rychlosti přidává i McLaren, který chce od roku 2030 vyvíjet pouze čistě elektrická vozidla.

Tato strategie je však o něco komplikovanější. McLaren nebude do čisté elektromobility skákat rovnýma nohama, ale půjde o pozvolný ponor. Ten začne v následující dekádě, ve které se bude britský výrobce soustředit na hybridní technologii. V roce 2030 ukončí vývoj konvenčních jednotek a od roku 2035 z jeho produktové palety zmizí spalovací motory nadobro.

Nezbytný krok

„Motory budeme vyvíjet v příštích deseti letech a prodávat dalších patnáct let, ale očekáváme, že okolo roku 2035 bude značná část světa přecházet na elektromobily,“ představil pro Financial Times plány McLarenu jeho výkonný ředitel Mike Flewit.

mclaren-3

P1 je první hybridní vůz značky McLaren

Foto: McLaren

Strategie, kterou od roku 2019 aplikuje například automobilka Volvo, odstartuje u McLarenu zcela novou elektrickou éru, do které se ostatním výrobcům sportovních vozů s bohatou historií příliš nechce. Ovšem okolnosti je k využívání elektromotorů přeci jen tlačí čím dál silněji. Příkladem může být Ferrari, které elektrický supersport dlouho odmítalo, ale pak se nálada v Maranellu změnila.

Sergio Marchionne začátkem roku 2018 (který vedle Ferrari vedl také Fiat), jen pár měsíců před svou smrtí, prohlásil, že pokud má vzniknout elektrický supersport, bude to právě Ferrari, kdo ho postaví jako první. Jak již víme, jeho slova se nenaplnila a první elektrický vůz se vzepjatým černým hřebcem na přídi bude hotový nejdříve v roce 2025, jak před rokem oznámil Louis Camilleri, který zesnulého Marchionneho na pozici CEO vystřídal.

Elektrické plány McLarenu jsou nicméně mnohem jasnější. Dva hybridní modely již představil, konkrétně se jedná o hybridní P1 a model Speedstail. Na ně v příštích deseti letech navážou další novinky, u kterých můžeme mít jistotu, že v jejich útrobách bude dřímat pohonné ústrojí kombinující spalovací tradici s elektrickou budoucností.

Hledání té nejlepší techniky

Čistě elektrický model by se měl ukázat až po roce 2025. McLaren chce zatím počkat na příchod lepších technologií, které vozu propůjčí přesně takové vlastnosti, jaké od něj výrobce očekává. Tedy ideální výkon v kombinaci s odpovídající životností baterie a hmotností vozu.

Inovací se ovšem dočkají i modely McLarenu vyvíjené pro příští dekádu. Téměř 60 procent dílů, ze kterých budou stavěny, chce McLaren získávat z britské produkce, což by představovalo nejvyšší podíl ze všech tamních výrobců vozů, jak informoval deník Financial Times. Zároveň se dočkají zcela nové architektury, u které zdůrazňují hlavně nízkou hmotnost.

mclaren-6

McLaren Speedstail

Foto: McLaren

Byť se automobilka snažila, aby s použitím platformy elektrifikované modely vážily stejně jako předchůdci s pohonem klasickým, její šéf Mike Flewit přiznal, že tohoto cíle se dosáhnout nepodařilo. I tak by měla být váha oproti modelu P1 vyšší zhruba jen o 30 až 40 kilogramů. Hybridy McLarenu se tedy budou vyznačovat velice nízkou vahou a čistě na elektřinu by měly být schopné ujet více než 30 kilometrů.

sampi_jankto4

Přečtěte si takéTady bydlí a trénují vycházející hvězdy esportu. Tým Sampi fotbalisty Jakuba Jankta ukázal herní dům za 30 milionů

Rozhodnutí McLarenu dát vale spalovacím motorům dobře reflektuje současný vývoj na trhu s vozy ovlivněném pandemií koronaviru. Zatímco čísla prodeje vozů se spalovací technikou klesala, prodeje elektromobilů naopak stoupaly.

Sám McLaren na krizi reagoval propuštěním 1 200 zaměstnanců, což představuje zhruba čtvrtinu všech jeho pracovních míst. Jeho prodeje se meziročně propadly až o 40 % a předpokládá, že úplné zotavení přijde až v roce 2023, přičemž by to měly být právě hybridy, které se stanou funkční medicínou.

mclaren

Nově vyvinutá architektura pro budoucí hybridy McLarenu

Foto: McLaren

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.