Londýn na severovýchodě Česka. Ostrava odhaluje své městské doubledeckery, vyjedou již na podzim

Doubledecker, který bude brzy brázdit ulicemi Ostravy

Foto: DPO

Po stránce modernizace městské hromadné dopravy měla Ostrava vždy velmi slušné tempo. Koncem loňského roku se jako první město v Česku zavázala k odstranění papírových jízdenek, aby vše vsadila na elektronické verze, a v minulosti také experimentovala s elektrickými autobusy s rychlým dobíjením. A právě autobusů se týká i další novinka DPO.

Dopravní podnik Ostrava se pravděpodobně inspiroval jedním z nejznámějších symbolů Londýna a představil svou první flotilu dvoupodlažních městských autobusů, respektive doubledeckerů. Ty na silnice třetího největšího města republiky vyrazí již na podzim tohoto roku, podle informací serveru Zdopravy.cz by k tomu mohlo dojít ještě v říjnu.

„Naše dvoupodlažní autobusy jsou jedinečné, navržené zcela podle ostravských požadavků. Jsou poháněny plynem CNG, takže nebudou tolik zatěžovat ovzduší, a budou mít prvotřídní vybavení, stejně jako všechna moderní vozidla z našeho vozového parku,“ zmiňuje předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

doubledecker-ostrava-2

Nové ostravské doubledeckery jsou laděny do tradiční světle modré barvy

Foto: DPO

Ostrava si od příjezdu doubledeckerů, které v první vlně vyjedou v počtu dvou kusů, slibuje zlepšení komfortu pro cestující a teoretické zrychlení přepravy na jedné lince. Jeden dvoupodlažní autobus o výšce čtyř metrů totiž nabídne 68 míst k sezení (13 míst v dolním podlaží a 55 míst v horním podlaží), přičemž celková kapacita činí 80 osob.

Součástí budou i dnes už standardní technologie jako klimatizace, připojení prostřednictvím Wi-Fi, USB porty nebo mechanická plošina pro invalidní vozík. Takto vybavené autobusy bude ostravský dopravní podnik nasazovat na lince číslo 88 mezi ZOO a Dolní oblastí Vítkovice.

„Jezdit budou i o prázdninách, víkendech a českých i polských státních svátcích na lince mezi ZOO a DOVkou. Pro všední dny je budeme nasazovat i na jiných linkách nebo budou k dispozici i pro objednávkovou dopravu,“ dodává Morys.

Zdržení kvůli koronaviru

Kdyby nenastala celosvětová pandemie způsobená novým typem koronaviru, dvoupodlažní autobusy by po Ostravě již jezdily. Původní plán spuštění byl totiž 1. července, ale vzhledem k tomu, že španělská pobočka Scanie (hlavního výrobce) čelila odstávce provozu, situace se o pár měsíců opozdila.

praha-metro

Přečtěte si takéPraha chystá podzemní vlaky. Dvě nové linky metra S jsou dle vedení města pro budoucí rozvoj nezbytné

Aktuálně jsou doubledeckery, za které DPO zaplatí 28,6 milionu korun, umístěny v paskovském závodě Scanie a čekají na dokončovací práce typu instalací palubních, odbavovacích a kamerových systémů. Podnik si pak hotová vozidla převezme zhruba za dva měsíce.

„Ostrava se stala turistickou destinací. Dolní oblast Vítkovice patří mezi vůbec nejnavštěvovanější místo v Česku. A neméně populární je i ostravská ZOO. V dopravním podniku chceme na tento trend zareagovat a věříme, že naše nové dvoupodlažní autobusy tato atraktivní místa nejen dobře propojí, ale že se sama vyhledávanou turistickou atrakcí stanou,“ dodává pro CzechCrunch Morys.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.