Jako Real Madrid nebo Manchester City. Sparta si jako první fotbalový klub v Česku hraje s virtuální realitou

Fotbalová Sparta začíná experimentovat s virtuální realitou

Foto: Sparta

Fanoušek v dresu fotbalové Sparty, na hlavě má brýle pro virtuální realitu a zatímco se točí kolem dokola, ještě si u toho sem tam povyskočí. Nenechte se mýlit, to zrovna bláznivě neslaví posledního výhru svého klubu, ale je ponořený do virtuální reality, se kterou pražský klub začíná jako první v Česku experimentovat.

Dnes už totiž nestačí budovat s fanoušky vztah jen tím, že přijdou na fotbalový zápas. Přestože jde pochopitelně i nadále o naprosto stěžejní součást, sportovní příznivci už dnes chtějí víc. Chtějí nahlédnout pod pokličku klubu svého srdce, sledovat osudy jednotlivých hráčů nebo zjistit, jak vlastně fotbalový klub funguje právě mimo zápasy.

„Chceme být co nejvíce otevření lidem, ať už se to týká informací nebo zážitků. Videa ve virtuální realitě jsou dalším krokem, jak fanoušky ještě více vtáhnout,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Lukáš Pečeně, který je členem PR týmu AC Sparta Praha a právě virtuální realitu má na starosti. Na Letné, kde pražský klub sídlí, s ní začínají pozvolna, ale mají velké plány.

První unikátní zážitek, kteří si již někteří fanoušci Sparty mohli vyzkoušet na vlastní kůži, byla virtuální návštěva letního soustředění v rakouském Bad Kleinkirchheimu. S VR brýlemi na hlavě si tak můžete projít celý den od snídaně přes trénink až po zápas a v některých momentech se skutečně cítíte, jako že jste přímo s hráči.

sparta-vr5-min

Fotbalová Sparta začíná experimentovat s virtuální realitou

Foto: VR Education

Třeba když stojíte uprostřed kruhu několika sparťanů při cvičení, fotbalovou terminologií zvaném jako bago, kde si přes vás hráči kopou nebo hlavičkují a vaším úkolem je míč z vnitřku kruhu zachytit. To sice ve virtuální realitě pochopitelně nedokážete, ale nejeden člověk si s brýlemi na hlavě povyskočí nebo se minimálně za míčem několikrát otočí, protože video je natáčeno ve 360 stupních.

Podobně reálné je i to, když stojíte po boku několika „spoluhráčů“ ve zdi a jeden z nejtalentovanějších hráčů Sparty Adam Hložek přes vás kope trestný kop. Vy sice víte, že se vám ve virtuálních brýlích nic stát nemůže, ale zejména pokud jste fotbal někdy hráli, dost možná se skrčíte, nebo si alespoň instinktivně chráníte choulostivé partie.

Sparta nepřichází s ničím zásadně převratným, videa ve virtuální realitě se již natáčí delší dobu, ale v českém sportovním prostředí jde o premiérový počin, který ukazuje, kam se může nejen fotbalový marketing posouvat a jak se může dál prohlubovat vztah s fanoušky. Inspiraci tak mohli na Letné hledat i ve světě.

„Viděli jsme, jak s virtuální realitou zachází Manchester City nebo Real Madrid, kteří v tom jsou nejdál. VR video Realu Madrid ze zápasového dne mě hodně bavilo, rádi bychom se jim v tuzemských podmínkách přiblížili,“ říká Lukáš Pečeně. PR tým Sparty má sice proti zmíněným evropským gigantům zásadně nižší rozpočty i personální stavy, ale s virtuální realitou chce dál experimentovat.

sparta-vr4-min

Natáčení videa ve virtuální realitě na letním soustředění Sparty

Foto: VR Education

Na Letnou s nápadem, že by se Sparta mohla do světa VR ponořit, přišel před rokem český startup VR Education, který chce mimo jiné díky virtuální realitě proměnit vzdělávání, a když zpozoroval příležitost ve sportu, neváhal ji využít. I proto, že pro natáčení videí ve virtuální realitě ve vysoké kvalitě má zkušenosti a také potřebné vybavení.

„Spartu jsme oslovili koncem roku 2019. Tehdy nás inspiroval Real Madrid, který jako první fotbalový tým přišel s videem ve VR. Ihned jsme věděli, že chceme být první v Česku a bez rozmýšlení jsme si vybrali Spartu,“ popisuje pro CzechCrunch Pavel Přecechtěl z VR Education, který je jedním z 15 lidí na světě, jež mají certifikaci od profesionálů z Insta 360 pro videoprodukci ve VR.

S hráči na tréninku

Spartě se nápad zalíbil a nakonec se projekt i přes potíže s koronavirovou krizí, který zavíral stadiony a přerušoval fotbalové soutěže, rozjel. Pětiminutová podívaná z letního soustředění má být jen první ochutnávkou. Sparta chce s virtuální realitou navázat na svůj klasický videoformát s názvem Buď v týmu, ve kterém fanouškům ukazuje záběry ze zákulisí.

„Otestovali jsme si to nejdřív na hráčích, kteří byli nadšení. Všechny to bavilo a skvělou odezvu jsme měli i od fanoušků, kteří mohli naše soustředění ve virtuální realitě poprvé zažít během otevřeného tréninku před novou sezonou,“ prozrazuje Lukáš Pečeně s tím, že právě při svých různých akcích s fanoušky chce Sparta zatím virtuální realitu využívat především.

sparta-vr3-min

Místo 360stupňové kamery stojí ve VR videu vy

Foto: VR Education

„Člověk měl pocit, že si může na hráče sáhnout, že je opravdu s nimi v tréninku. Při bagu, když jsem byl uprostřed a kluci si přihrávali kolem mne, jsem se dokonce přistihl, že se snažím získat míč,“ smál se například po sundání brýlí Vilém, jeden ze sparťanských příznivců, kteří si mezi prvními virtuální realitu zkoušeli.

Dalším krokem ve VR by měla být prohlídka sparťanského stadionu a také zápasový den, který vyvrcholí samotným utkáním. To je ale zatím zejména s ohledem na protikoronavirová opatření složité zrealizovat. Díky virtuální realitě ale Sparta například plánuje propojit prohlídku stadionu se zážitkem, jako kdyby byl právě zápas nebo jiný pracovní den na Letné.

„Aktuálně provádíme fanoušky logicky po místech, která jsou prázdná a nic se tam neděje. Ve virtuální realitě jim ale zároveň můžeme ukázat, jak to v místech, kde se právě nachází, vypadá, když se tam něco děje,“ doplňuje Pečeně.

eva-hlavsova3

Přečtěte si takéPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své sny

Velký potenciál ve využití virtuální reality pro práci s fanoušky potvrzuje i Pavel Přecechtěl z VR Education. Na první pohled může vypadat natáčení jednoduše, když se jen někam „zapíchne“ 360stupňová kamera Insta360 Pro 2 a pak už se jen natáčí, ale právě samotné natáčení a také následná postprodukce se od tradičního 2D videa zcela liší.

„Kamera sice stojí 150 tisíc korun, ale pořídit si ji může kdokoliv. Naše největší know-how je nicméně v postprodukci a také už jen v samotném nastavení kamery, které není úplně jednoduché,“ vysvětloval před časem Přecechtěl, když představoval VR prohlídku olomoucké katedrály.

To stejné bude platit i pro další virtuální zážitky z dílny Sparty, která s VR Education plánuje dál spolupracovat. Nový typ zážitku chce fanouškům ukazovat zejména na vlastních akcích, ale pokud máte doma VR brýle, můžete se na letní soustřední Sparty přesunout díky tomuto videu na YouTube.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.