Český startup Reas spouští nákup nemovitostí za tržní cenu. Platí ihned a chce tím zlepšit prodej realit

Michal Makoš, spoluzakladatel a ředitel startupu Reas

Foto: Reas

Když chce někdo v České republice prodat nemovitost, obecně má na výběr dvě možnosti – svépomocí, nebo zprostředkovaně přes makléře či realitní kancelář. Takový proces je však často zdlouhavý, prodej nemovitosti průměrně trvá šest měsíců a během této doby se v bytě či domě vystřídá patnáct zájemců. Aby se prodej vůbec uskutečnil, až v sedmi z deseti případů musí zároveň dojít ke snížení ceny.

Právě taková data zmiňuje o stavu tuzemského realitního trhu český startup Reas, který loni deseti miliony korun podpořila investiční skupina Miton a teď chce prodávajícím nemovitostí nabídnout novou alternativu. V rámci platformy Okamžitá platba mohou majitelé získat cenovou nabídku na prodej své nemovitosti založenou na datech z katastru nemovitostí a unikátního algoritmu Reasu.

Pokud je nabídnutá cena pro majitele zajímavá a na nabídku kývne, peníze dostane okamžitě na účet. Výhodou tedy je, že prodávající hned na začátku procesu vidí, kolik by mohl za nemovitost obdržet. „Když jsme naši společnost zakládali, vyděsilo nás, v jakém stavu je český realitní trh, a rozhodli jsme se to změnit,“ vysvětluje Michal Makoš, který Reas zakládal společně s Hynkem Husníkem.

reas-f

Michal Makoš a Hynek Husník, spoluzakladatelé Reas.cz

Foto: Reas

O větší transparentnost trhu se ostatně byznysové duo snaží už delší dobu. Začátkem roku startup představil Atlas cen, ve kterém zveřejnil data o cenách nemovitostí. Kvůli neshodě s katastrálním úřadem jej na několik týdnů sice musel vypnout, spuštění na druhý pokus však už proběhlo bez problémů.

„Po Atlasu cen je Okamžitá platba náš další příspěvek ke ztransparentnění trhu. Chceme kompletně změnit zákaznickou zkušenost s prodejem nemovitosti, která dnes rozhodně není dobrá. Díky nám mohou mít lidé nejen lepší informace, ale s Okamžitou platbou i svobodu volby a alternativu k tradičnímu prodeji,“ věří osmadvacetiletý Makoš.

Jako další výhodu využití nové platformy ze stran prodávajícího pak vidí zajištění absolutní diskrétnosti a soukromí – na rozdíl od tradičního prodeje totiž stačí jedna návštěva specialisty bez nutnosti zveřejňování inzerátů nebo veřejných fotografií.

Jak přiznává samotný Reas, zatímco podobná služba je na tuzemském trhu novinkou, například ve Spojených státech fungují už léta. Díky startupům jako Opendoor nebo Zillow se ze služeb typu Okamžitá platba na tamním trhu stala etablovaná forma prodeje nemovitostí.

Do dvou let nákupy za jednu miliardu korun

Během testovací fáze tuzemský startup nakoupil nižší desítky nemovitostí v hodnotě několika stovek milionů korun a do dvou let plánuje společně s investory nákup nemovitostí v celkové hodnotě jedné miliardy korun. Právě pomoc investorů je v případě platformy Reasu nezbytná. „Jsme taková spojnice mezi těmi, kteří chtějí prodat nemovitosti, a investory, kteří hledají byty nejčastěji na pronájem,“ přibližuje Makoš pro CzechCrunch.

reas_t

Tým stojící za platformou Reas

Tím také prezentuje odlišnost od jiných firem, které se soustředí jen na výkup nemovitostí, přičemž se je snaží co nejlevněji koupit a obratem se ziskem prodat. Investoři na Reasu prý ale fungují trochu jinak – byty si často nechávají, a proto tak mohou jejich majitelům při odkupu nabídnout reálnou tržní cenu.

„My víme, o jaké byty mají naši investoři zájem, a podle toho jim je vybíráme na míru. Když je o byt více zájemců, soutěží o jeho cenu, což ji může ještě zvýšit. A ti, kteří chtějí prodat, za to zase dostávají maximální servis – absolutní soukromí, protože o prodeji nikdo neví, a můžou si vybrat datum, kdy se přestěhují. Ti, kteří potřebují, dostanou peníze rychle, což kupodivu až tolik lidí nezajímá,“ doplňuje Makoš.

b-2000×1500-min

Přečtěte si takéJak jsme nadvakrát dělali Atlas cen, kvůli kterému nám vyhrožovali žalobou, píše Michal Makoš ze startupu Reas

Samotný Reas, jehož oficiálně provozuje společnost Nexter Company, si pak za službu účtuje poplatek v řádu nižších jednotek procent z tržní ceny nemovitosti, přesná hodnota však není přesně stanovena a ovlivňuje ji řada faktorů. „Ovšem při porovnání našeho servisního poplatku s náklady, které prodávající zaplatí při tradičním prodeji – provize realitního makléře, placení hypotéky nebo služeb po celou dobu, co prodává, opravy, úklid před každou prohlídkou a podobně – je opravdu zanedbatelná,“ dodává Makoš.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.