Budoucnost masa je v rostlinách, hlásí Impossible Foods a na své náhražky nabírá dalších 200 milionů dolarů

Rostlinné hamburgery od Impossible Foods

Foto: Impossible Foods

Trh s rostlinným masem má skvělé vyhlídky. To, co před pár lety začalo jako experiment těch nejodvážnějších, se dnes dostává i do běžných řetězců, které mají do 10 let trhu s náhražkami ryze živočišných surovin pomoci k dosažení globální hodnoty okolo 140 miliard dolarů. Předpokládají to analytici z Barclays a dá se říct, že tomu věří i investoři, bez nichž by tento trend tak rychle neakceleroval.

Na mezinárodní scéně jsou především dva velcí hráči, kteří segment s alternativním masem formují. Jedním z nich je Beyond Meat s rapidním tempem i dostupností v Česku, druhým je podobně ambiciózní sok Impossible Foods. Ten zatím v Evropě není k dostání, ale nyní ohlásil další důležitou investici ve výši 200 milionů dolarů (4,4 miliardy korun) a zvýšil svou valuaci na 4 miliardy dolarů.

Aktuální investiční kolo vedl newyorský fond Coatue Management, který se v minulosti podílel na podpoře firem jako Uber, Lyft nebo Snapchat. Součástí byla také skupina Mirae Asset Global Investments, jež letos v březnu do Impossible Foods napumpovala půl miliardy dolarů a posunula jeho celkově nasbírané investice na 1,3 miliardy dolarů. Teď už to dělá 1,5 miliardy.

impossible-burger

Impossible Burger

Foto: Impossible Foods

„Misí Impossible Foods je nahradit archaický systém (produkce masa – pozn. red.) tím, že budeme vyrábět nejchutnější, nutričně vyvážené a udržitelné maso přímo z rostlin. Abychom toho mohli dosáhnout, musíme udržovat náš exponenciální růst v produkci i tržbách a investovat do vývoje,“ říká zakladatel a šéf společnosti Patrick O. Brown.

Mimo jiné také zmínil, že se do patnácti let pokusí udělat vše proto, aby se maso už „nevyrábělo“ ze zvířat, ale naopak z rostlinných produktů. Proto tedy dává logiku, že nových 200 milionů dolarů použije především do vývoje a výzkumu a také do rozšiřování svého sortimentu, který se postupně dostává i do řetězců s rychlým občerstvením.

Důraz na vepřové

Důkazem je třeba bližší spolupráce s fastfoodem White Castle, který je jedním z nejstarších hamburgerových řetězců ve Spojených státech. Nehledě na to, že je Impossible Foods v řadě dalších, především amerických podnicích a také nabízí takzvaný Impossible Whopper pro legendární řetězec Burger King. V Česku je však v Burger Kingu nabízen Rebel Whopper, který dodává nizozemský Vegetarian Butcher. Oficiálně se totiž zatím produkty Impossible Foods v Evropě neprodávají.

Minimálně od začátku letošního roku nicméně firma dále produkuje klobásky Impossible Sausage a experimentuje s alternativním vepřovým, na které se chce dále více soustředit. Bodem zájmu jsou pro Impossible Foods také steaky, a dokonce mléko, byť je otázka, co revolučního může této oblasti, kde se již dlouho prodávají sójové, mandlové nebo rýžové alternativy, ve velkém přinést. V nabídce má i mexické pochoutky.

Ačkoliv Impossible Foods není v Česku téměř vůbec vidět, jiná situace je u Beyond Meat, jehož produkty lze koupit v tuzemských supermarketech. Na vlnu alternativního masa nedávno naskočila i IKEA, když představila rostlinné kuličky, a angažuje se také Mana se svým ManaBurgerem.

patbrown

Zakladatel a šéf Impossible Foods Patrick O. Brown

Foto: Impossible Foods

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.