Apple následuje změny ve filmové distribuci. Novinka On the Rocks s Billem Murraym půjde zároveň do kin i online

Apple TV+ uzavírá jednu velkou kreativní smlouvu za druhou

Foto: Apple

Apple zejména v posledním roce přišel hned s několika produkty, které přímo reagovaly na dřívější kritiku a dostalo se jim za to řádné pochvaly. Podle všeho by další vývoj takového směřování měl zahrnovat překvapivě i filmovou distribuci. První výsledek spolupráce firmy s nezávislým studiem A24, komediální drama Sofie Coppoly a Billa Murrayho On the Rocks, totiž má vyjít v kinech i na streamovací službě Apple TV+ zároveň.

Vítěz hlavního Oscara Moonlight, Děsivé dědictví, herecký vrchol Adama Sandlera Drahokam, Oscarové drama Room, chytrý sci-fi thriller Ex Machina… To je jen malý výčet zajímavých titulů, ze kterými A24 stojí. Původně jen distribuční společnost si za pouhých osm let vybudovala status jednoho z nejzajímavějších amerických nezávislých studií. Pro Apple, který s ním uzavřel produkční smlouvu, se tak jedná o jasnou příležitost budování prestiže.

Prvním společným titulem je přitom On the Rocks. Zpočátku se nemusí jednat o příliš vzrušující projekt, je to ovšem po sedmnácti letech druhý případ, kdy se u celovečerního filmu potkali režisérka Sofia Coppola a herec Bill Murray. Minule to bylo u filmu Ztraceno v překladu, který mnoho filmových fanoušků řadí mezi své nejoblíbenější. Podařilo se mu zachytit jak atmosféru Tokia z perspektivy cizince, tak osobní krizi identity dvou náhodně se seznámivších hrdinů.

Snímek si v roce 2004 odnesl Oscara za nejlepší původní scénář, nominován byl také na tři další. Do dnešního dne si vytvořil naprosto kultovní status, do velké míry právě díky dokonalé spolupráci Coppoly s Murraym. Několik nominací na ceny si odnesla také představitelka ženské hrdinky Scarlett Johansson. Zmiňování Ztraceno v překladu v kontextu s novinkou ovšem přesahuje jen opakující se jména tvůrců.

Blockbuster vs. nezávislé komediální drama

Než byl film natočen či dokonce obsazen, ženskou roli ve Ztraceno v překladu si díky workshopu s režisérkou vyzkoušela také Rashida Jones. Ačkoliv šlo jen o součást hereckého tréninku, Rashida se s postavou osamocené ženy ztrácející svou identitu silně ztotožnila. „Natolik hluboké ponoření do postavy pro mě byla zásadní herecká zkušenost,“ uvedla pro Entertainment Weekly.

Toto pouto herečka naplňuje o sedmnáct let později, ztvárnila totiž hrdinku On the Rocks: „Se Sofií jsme paralelně prošly mnoha emočními milníky a pro On the Rocks to platí také.“ Obě umělkyně tak po letech na plátno převedly svůj blízký vztah.

A má to být skutečné, ne jen virtuální plátno. Od počátku Apple TV+ loni v listopadu bylo velkou otázkou, jak se streamovací služba postaví k distribuci filmů. Zatím vyšly jen tři, Hala, Bankéř a Greyhound, přičemž první dva se dočkaly omezeného uvedení v kinech a třetí, válečné drama s Tomem Hanksem, kvůli pandemii vyšlo jen online. On the Rocks dostalo s vydáním traileru alespoň přibližný termín premiéry v říjnu, která má proběhnout v kinech i online zároveň.

Vliv nástupu éry streamovacích služeb v kombinaci s pandemií na kinodistribuci je ostatně velkou otázkou obecně. Odpověď ale vlastně už máme – čekají nás velké změny. Po krátkém, ač ostrém, konfliktu nedávno kinaři z obřího řetězce AMC Theatres uzavřeli smlouvu se studiem Universal, podle níž mohou vybrané tituly poslat na internet pouhých 17 dní po premiéře na plátnech. Disney se svým blockbusterem Mulan jde ještě dále a vydá ho tam i tam ve stejný den.

disney-mulan-2

Prvním blockbusterem vydaným paralelně na internetu i v kinech bude Mulan

Foto: Disney

Zatímco Disney ujišťuje, že se jedná o jednorázový krok, pravdivost tohoto výroku nejspíš ukáže až poměr zisků mezi dvěma formáty. Strategie Applu prozatím zůstává ještě méně zřejmá. Důležitým aspektem přitom zůstává fakt, že standardní tříměsíční exkluzivita pro uvedení v kinech ve většině případů stále platí. Ostatně proto jsme na plátnech neviděli prakticky nic od Netflixu.

Diváci mají kina rádi, ale moc se jim tam nechce

Zdá se, že změnami procházejí také preference diváků. Nedávný průzkum zahrnující kolem tisícovky lidí u většiny zjistil větší zájem o domácí sledování téměř nezávisle na prodlevě mezi vydáním v kinech a na internetu. Pokud si lidé měli vybrat, jestli se na vysoce očekávaný film vydají do sálů, nebo jim postačí obývák, i za půjčovné o výši 20 dolarů (přes 400 korun) dali přednost spíše pohodlí domova.

Pokud by měli čekat 90 dnů, kino by je nalákalo ve 27 % případů, při paralelní premiéře na plátnech i online se toto číslo snížilo o polovinu. Celých 39 % respondentů přitom řeklo, že by film, na který se těší, zhlédli určitě doma. Když se pak otázky zaměřily na konkrétní tituly jako Tenet, Mulan nebo Top Gun: Maverick, přibližně polovina lidí vždy preferovala kino, ale zároveň jim nevadila menší obrazovka a reproduktory v obýváku.

apple-tv-a24-on-the-rocks-sofia-coppola-bill-murray-rashida-jones-2

Film On the Rocks představí dvojici bohémského otce a dcery, která se obává o svoje manželství

Foto: Apple

Ačkoliv On the Rocks slibuje příjemnou podívanou doplněnou o charismatické herce a osobní emoční růst, do kin nejspíš mnoho diváků nepřiláká. V kontextu se současným vývojem se přitom objevují názory, že zásadní proměny filmové distribuce směrem ke streamovacím službám by mohly ještě více ohrozit trh s nezávislými filmy. Podle jiných by zase efekt mohl být opačný, jelikož filmy jako novinku Sofie Coppoly bude snadnější zhlédnout. 

Druhá možnost ovšem nejspíš počítá se zájmem streamovacích služeb. Prozatím vypadá poměrně pozitivně, viz spolupráce A24 s Applem nebo úspěch Manželské historie na Netflixu. Jak ovšem v panelovém rozhovoru režisérů s The Hollywood Reporter zmínila autorka Malé lži Lulu Wangová, takové projekty mohly prorazit díky již existující značce, ať už studia nebo tvůrců. 

jitka-dvorakova5

Přečtěte si takéBylo občas těžké sledovat, jak Alza utíká. Dnes jsme jediný specialista na elektroniku v Česku, říká šéfka CZC Jitka Dvořáková

I když jí Netflix přislíbil dvakrát větší rozpočet než nezávislé studio, nabídku streamovací služby odmítla a její film si získal publikum díky čtyřem měsícům v kinech. „Vím jistě, že kdybych vzala těch více peněz, nezbylo by příliš energie na vybudování mé vlastní značky vedle velkého množství jiných zavedených umělců,“ vysvětlila Wangová s tím, že při tomto scénáři by u stolu s významnými režiséry za poslední rok nejspíš neseděla. 

Zájem i o méně známé tvůrce ze strany streamovacích služeb navíc může do velké míry představovat fungování stále mladého trhu, který se do budoucna změní s tím, jak bude na služby vyvíjen větší tlak, aby vydělávaly na rychleji profitabilních projektech. Prozatím se každopádně na možného následovníka Ztraceno v překladu můžeme těšit. 

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.