Zlínské Vasky vybraly na Hithitu téměř 5,5 milionu korun. Mákli jsme si, takový zájem jsme opravdu nečekali, říká Staněk

Václav Staněk chtěl tenisky vyrábět už od vzniku značky

Foto: Vasky

Česká obuvnická tradice s moderním nádechem přitahuje zákazníky i více než sto let poté, co Zlínu kralovala výroba Tomáše Bati. Důkazem je značka Vasky, která ve stejném městě obuv vyrábí a za poslední měsíc na svůj nový model tenisek vybrala na crowdfundingové platformě Hithit téměr 5,5 milionu korun.

Původním cílem kampaně přitom bylo „jen“ 450 tisíc korun, aby se vůbec mohla výroba nového typu bot rozjet. Svůj cíl tedy překonala o více než 1 200 % a zároveň si kampaň připsala nejrychleji vybraný milion korun na platformě. Ze zlínské výroby postupně vyexpedují Vasky více než dva tisíce párů bot a stovky dalších předmětů, které se v kampani prodaly.

Díky dalším pokořeným milníkům si lidé budou moci vybrat z osmi základních barevných variant minimalistických tenisek. Navíc se přidala možnost vybavit je i černou podrážkou. Nepřeberné množství možností pak budou mít zákazníci díky konfigurátoru, kde si lze zvlášť nastavit barvu částí bot či tkaniček.

vasky4

Vasky Teny se budou nabízet v několika barevných kombinacích

Foto: Vasky

Zakladatel Vasek Václav Staněk tak může slavit a tráví konec kampaně zaslouženým odpočinkem na Mallorce se svým týmem. „Poslední měsíc a půl jsme si fakt mákli, takový zájem jsme nečekali. Dlouho jsme kampaň připravovali, takže jsme potřebovali na čtyři dny vypnout,“ říká pro CzechCrunch dvaadvacetiletý podnikatel.

Práce je ale stále dost. Přestože vybrali více než desetinásobek požadované částky, stojí vlastně teprve na začátku. „Není to tak, že bychom peníze jen dostali, teď za ně musíme dodat protihodnotu. Zas tolik tedy z celkových financí nezbude, poslouží nám hlavně na rozjetí výroby,“ říká Staněk.

Objednané tenisky už v tuto chvíli Vasky vyrábějí. Firma slíbila, že všem, kteří nezvolili možnost s dostatečnými úpravami s iniciály nebo z konfigurátoru, dodá tenisky do konce srpna.

Významná kampaň to byla i pro samotný Hithit. Už v jejím počátku totiž padl jeden rekord – zlínská značka vybrala první milion rychleji, než se to povedlo jakékoliv jiné předchozí kampani. Přesněji řečeno jí stačilo 25 hodin a zhruba 20 minut, aby překonala nedávný rekord kampaně DVTV. Celkově se ve finále jedná o druhou nejúspěšnější kampaň v historii platformy, jak z pohledu celkové vybrané částky, tak procentuálního převíšení té cílové.

„Kampaň Vasky vynikala především promyšlenou strategií.  Aniž bych to chtěl zakřiknout, tak za poslední měsíce se všem kampaním, které jsou dobře naplánované daří výborně. Především podnikatelé pochopili, že v této nejisté situaci je „jednodušší“ připravit kvalitní crowdfundignovou kampaň, než se klepat, zda jim finanční injekci na rozvoj nebo provoz poskytne banka,“ doplňuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Hithitu Pavel Eichler.

Na seznamu přání už od roku 2016

Vasky vznikly v roce 2016 a Staněk už tehdy jako osmnáctiletý mladík měl v hlavě myšlenku na tenisky. „Byly na mém seznamu přání už od počátku, ale realizovali jsme je až teď hlavně kvůli financím. Na tento typ boty  jsme potřebovali i novou techniku, říká Staněk s tím, že dlouho si podobný model žádali i stávající zákazníci.

vasky5

Václav Staněk, zakladatel značky Vasky

Foto: Vasky

Výsledný produkt se snažil Staňkův tým oprostit od přebytečných detailů, aby výsledkem byly „jednoduché linie, minimalistický vzhled a neokoukané barvy“, píší Vasky ve své kampani.

Svých dosavadních modelů už zlínská firma prodala více než třicet tisíc, tenisky nicméně ve svém stylu z původních kolekcí trochu vybočují. Zákazníci si na jejich e-shopu mohou koupit nízké i vysoké modely spíše formálního vzhledu a také pantofle. „Chceme určitě i nadále segment tenisek rozvíjet, protože do této chvíle jsme se na něj příliš nezaměřovali. Chystáme i jiný střih,“ nastiňuje Staněk další vývoj.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.