Vydařená sázka na rozvoj tržišť i podporu expanze. České Expando letos klientům přinese miliardu korun

Adam Kurzok, zakladatel startupu Expando, který pomáhá e-shopům se zahraniční expanzí

Foto: Expando

Adam Kurzok se tvorbě e-shopů věnuje už od roku 2004. O pět let později pak například s Igorem Třeslínem, který nyní šéfuje startupu Storyous, vytvořil portál Lunchtime.cz, který o dalších pět let později koupilo indické Zomato. Po deseti letech tvorby e-shopů si pak Kurzok uvědomil, že zboží se nebude prodávat jen přes internetové obchody, ale že poroste význam tržišť a dalších prodejních kanálů.

„I přes krátkou epizodu s neúspěšným startupem Daty jsem e-commerce nikdy neopustil, a díky tomu v roce 2016 založil firmu Expando v oboru, kterému nejvíce rozumím,“ popisuje osmatřicetiletý podnikatel pro CzechCrunch s tím, že jako zajímavou výzvu viděl hlavně globální e-commerce.

Ve své firmě, kterou v začátcích několikamilionovou seed investicí podpořil fond Incomming Ventures, tak Kurzok pomáhá e-shopům s expanzí na zahraniční trhy a tržiště, jako je Amazon. „Chceme odstranit bariéry prodejů do zahraničí a co nejvíce automatizovaně přinášet našim klientům nové obraty,“ představuje vizi Expanda.

„Náš byznys stojí na našem softwaru, který ulehčuje napojení na nové prodejní kanály a poté neustále synchronizuje produkty, ceny i objednávky. S některými klienty fungujeme více partnersky, expanzi pro ně outsourcujeme, což nám také vydělává peníze,“ přibližuje Kurzok.

_wbs8895-min

Kanceláře Expando

Foto: Expando

Firma má našlápnuto na to, aby letos dosáhla obratů na úrovni 50 milionů korun, zatímco ze zahraničí přes české e-shopy přinese přes jednu miliardu korun. Expando se tak podle svého zakladatele po čtyřech letech dostává do hezkých čísel a navíc také do zisku. Ne všechno však doteď probíhalo jako v pohádce.

„Před rokem v březnu jsme propustili polovinu týmu a firmu jsem několik měsíců držel ze svých úspor. Bylo to těžké rozhodnutí, protože jsme se rozloučili i se dvěma spoluzakladateli, kteří neudělali nic špatně. Bohužel jsme zažili klasický startupový příběh, kdy investor s balíkem peněz a podepsaným term sheetem cuknul na poslední chvíli,“ popisuje Kurzok.

Situace se pak pro firmu začala měnit loni na podzim, kdy kromě Amazonu začala integrovat své řešení také na tržiště Mallu a Alzy (produkt funguje na bázi SaaS), v poslední době ji pak nakopla spolupráce s Komerční bankou či Shoptetem. Sázka na rozvoj tržišť před několika lety se tak Expandu nakonec vyplatila.

Internetová tržiště, tzv. marketplaces, jsou fenoménem zejména v zahraničí, kde celým e-commerce trhům dominují například americký Amazon a čínská Alibaba, v sousedním Polsku pak třeba skupina Allegro. V Česku jsou pořád dominantní spíše hráči prodávající vlastní zboží, v poslední době se však situace otáčí. Svoje tržiště ve velkém buduje Alza i Mall, ale třeba i módní Zoot.

_wbs8804-min

Vojta Zogata, COO Expando

Foto: Expando

Tržiště tak pravděpodobně budou i tuzemskou e-commerce ovlivňovat stále více, což se potvrdilo i během koronavirové krize – od března vyrostly obraty klientů Expando dvoj- až trojnásobně.

„Samozřejmě obrovsky vyskočil Amazon, ale my si předtím také hodně odmakali. Naprogramovali jsme funkci dynamických cen, kdy dokážeme v reálném čase navyšovat a snižovat prodejní ceny. To umožní buď zvyšovat marži nebo naopak obraty, ideálně oboje najednou,“ popisuje Kurzok.

dorsey-twhack

Přečtěte si takéTwitter se stydí. Hackeři zmanipulovali jeho zaměstnance, ovládli účty známých osobností a vylákali 13 bitcoinů

Opačným způsobem se ale koronavirová krize projevila při tvorbě e-shopů, kdy klienti Expanda začali rušit objednávky na zahraniční mutace. Aktuálně Kurzok se svým týmem dodělává řešení pro několik klientů do Maďarska a Rumunska, celkově však firma přemýšlí, jakým směrem tento produkt posunout dál. Nejde přitom o jedinou výzvu.

„Celý aktuální růst šponujeme na třech vývojářích a cítíme, že teď máme příležitost postavit dobrý technický fundament. Díky ziskům z poslední doby umíme oslovit ty nejlepší, ale zatím to vypadá, že ti nejlepší jsou už rozebraní,“ říká zakladatel Expanda. „Letos bude velkou výzvou pomoci dále s automatizací například zákaznické podpory nebo překladů produktů. Mimo to chceme našim klientům neustále otevírat nové prodejní kanály na trzích, kde ještě nepůsobí.“

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.