Vybrat, zaplatit a přehrát. Český startup Artinii chce zjednodušit organizaci veřejných promítání filmů

Vít Krajíček a Ctirad Hemelík, spoluzakladatelé startupu Artinii

Foto: Artinii

Sehnat film v akceptovatelné kvalitě někde na internetu, legálně nebo nelegálně ho stáhnout, zkonvertovat do správného formátu, přes kabel pomalu zkopírovat do přenosného přehrávače. Není to dávno, co byl tento otravný proces standardem. Dnes stačí jen spustit aplikaci, kde už všechno je. Český startup Artinii chce podobnou změnu přinést do sféry veřejných projekcí, kde má stačit počítač, projektor, plátno a jednoduchý přehrávač.

Zhlédnutí filmu na plátně ani zdaleka automaticky neznamená muset navštívit kino. I když ta jsou v Česku již z velké části otevřená, stále platí, že trávit s cizími lidmi delší dobu v uzavřeném prostoru zvyšuje riziko nákazy. Navíc se distribuční společnosti kvůli problémům ve Spojených státech zdráhají vydávat nové filmy, takže v kinech nyní nebývá mnoho zajímavého. Venkovní projekce mimo tradiční kanály tak mohou být ideální alternativou.

Artinii však samozřejmě nereaguje jen na vysoce specifickou situaci, která panuje nyní. Naopak držitelům práv filmů nabízí možnost výrazně prodloužit jejich distribuční cyklus, vracet na plátna starší tituly a nacházet nová publika. Předpokládanými zákazníky startupu jsou tak organizátoři různých tematických akcí, nefilmových festivalů, firmy, konference, ale také restaurace.

Jeden ze zakladatelů Artinii, Ctirad Hemelík, nápad na koncept výrazného zjednodušení projekcí dostal po mnoha vlastních zkušenostech s jejich organizací. „Byl jsem si jistý, že musí existovat nějaký jednodušší způsob,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.

artinii-vltava

Filmové projekce se nemusí zdaleka omezovat jen na kina

Foto: Artinii

Nyní věří, že ho může nabídnout. Základem přitom bylo vytvoření komplexního souboru nástrojů, který propojuje filmové producenty přímo s lidmi se zájmem o jejich tituly. „Není potřeba čekat na to, co vám nabídnou kina a klasická distribuce, je možné si objednat svůj film pro veřejnou projekci,“ vysvětluje Hemelík.

Z hlediska koncových zájemců o služby startupu je to jednoduché: stačí se zaregistrovat na příslušném webu, z knihovny organizované podle několika různých kritérií vybrat a koupit promítací práva na film, stáhnout přehrávač a připojit počítač k projektoru. Vše tedy funguje v zásadě stejně jako klasické online půjčovny s tím rozdílem, že následné projekce se může zúčastnit široká veřejnost, ne jen rodina nebo okruh přátel.

Místo pevného disku moderně a online

Prostřednictvím vlastních technologií a distribuční platformy chce tuzemský startup podobně přímočarý proces nabídnout i držitelům práv filmů. V současnosti jsou ve filmovém průmyslu standardem tzv. DCP kopie filmů, což jsou zjednodušeně řečeno pevné disky s audiovizuálními soubory uloženými ve specifickém, šifrovaném formátu.

Toto médium se používá zejména kvůli bezpečnosti, protože obsahuje přesné restrikce znemožňující neautorizované kopie nebo promítání mimo předem dohodnuté podmínky. Artinii pracuje s vlastními bezpečnostními prvky využívajícími mimo jiné blockchain.

Toto řešení vzniklo v rámci startupu Mytitle od stejných zakladatelů Ctirada Hemelíka a Víta Krajíčka. „Artinii spravuje licence na jednorázové projekce filmů pro držitele práv a Mytitle byl vytvořen pro jednoduchou službu uchovávání informací o projekcích u jiné nestranné autority, tedy skrze blockchain,“ popisují zakladatelé vztah svých startupů.

artinii-restaurant

Restaurace mohou být ideálním prostředím pro komunitní projekce

Foto: Artinii

Přehrávač Artinii Cinema Player například kontroluje počet přehrání zakoupené kopie, blokuje software pro nahrávání obrazovky a dešifruje film jen při přehrávání, znemožňujíc jeho nepovolené zkopírování. Výsledkem má být stejná bezpečnost jako u DCP kopií, ale není třeba nic fyzicky posílat ani procházet dlouhým procesem převádění filmu na místní server.

Místo klasických stovek gigabajtů si český startup vystačí s několika jednotkami bez divácky pozorovatelné ztráty kvality, dostupné až do 4K rozlišení. „DCP technologie zahrnuje bezztrátová data a spoustu možností další práce s nimi,“ říká Krajíček. Proto je k přehrávání takového formátu nutná zvláštní technika, mimo kina jen stěží dostupná. „My stejné parametry nenabízíme, protože pro běžné promítání nejsou potřebné,“ dodává.

„Cílem je divákům nabízet filmy, o kterých mnohdy ani neslyšeli, ale přitom z nich můžou být opravdu nadšení.“

Jelikož Artinii upouští od standardního formátu kopií filmů pro kina a nahrazuje je mnohem rozšířenějšími kodeky videa, může nabídnout výrazně širší dostupnost. Český projekt tak má potenciál kromě jednorázových akcí procesy promítání filmů ovlivnit také v širším měřítku. Jeho tvůrci vysvětlují, že jejich služby mohou být použity „k distribuci filmů bez fyzického kontaktu, do vzdálených míst na celém světě, menším i větším skupinám lidí, a to vše v řádech hodin“.

Hemelík a Krajíček zmiňují příklad Filipín, kde je rozvážení DCP disků ekonomicky neudržitelné a navíc zbytečné, protože na ostrovech prakticky zcela absentují potřebné přehrávače.

„Tradiční kinodistribuce je neuvěřitelně zastaralý systém, proto se jednorázové projekce příliš nedějí. Náš celý nápad je o propojení světa,“ říkají. Bezpečný přenos přes internet je samozřejmě také ekologičtější než distribuce fyzických médií.

Velký úspěch v Cannes

Posledním důležitým aspektem úspěšného modelu alternativní distribuce filmů je správné nacházení publika. Stačí si například vzpomenout na čas, kdy jsme naposledy hledali něco nového ke zhlédnutí na Netflixu a strávili tak až příliš dlouho.

Vít Krajíček a jeho kolegové se vývoji kvalitního „doporučovacího algoritmu“ věnují už více než šest let a kombinací několika modelů spolu se strojovým učením se chtějí podobnému problému vyhnout. „Cílem je divákům nabízet filmy, o kterých mnohdy ani neslyšeli, ale přitom z nich můžou být opravdu nadšení,“ dodává.

vasut-mafia

Přečtěte si takéHerní remake ikonické Mafie se blíží a chystá velký návrat. V hlavní roli nového dabingu se znovu objeví Marek Vašut

Díky svému inovativnímu myšlení se Artinii podle vlastních slov stalo prvním českým startupem, který byl vybrán pro prezentaci v rámci Cannes NEXT. Jedná se o akci organizovanou jedním z největších filmových festivalů na světě se záměrem sledovat trendy a představovat ty nejzajímavější technologické a byznysové novinky zejména z distribuční stránky filmového průmyslu.

Virtuální prezentace Artinii proběhla minulý týden a zúčastnili se jí mimo jiné režisér a producent Jan Svěrák, sales agentka mnoha oceněných filmů Diana Karklin a kreativec Yemi A.D. Právě ten pracoval také na scénáři prezentace.

artinii-kofokino

Akce Kofoly Kofokino vznikla ve spolupráci s Artinii

Foto: Kofola

Jen o pár dnů později už startup jedná o bližší spolupráci hned s několika potenciálními partnery v Severní Americe a Asii. „Další velký ohlas máme mezi nezávislými filmovými producenty, kteří nás chtějí používat v regionech, kde jejich projekty nebyly uvedeny v kinech nebo chtějí na plátna vrátit starší tituly,“ dodávají zakladatelé.

Prostřednictvím Artinii proběhly už stovky veřejných jednorázových projekcí na nezvyklých místech a svou činnost popisuje jako „starání se o komunity po celém světě“. Pro letošní léto startup chystá v Česku větší akci, reagující na problémy s návštěvou kina i restaurací. Kofokino je akce vytvořená ve spolupráci s Kofolou, která chce v průběhu letošního léta podpořit jak kulturu, tak zájem lidí o návrat k socializaci.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.