Všichni šílí okolo Tesly a Nikoly a Rivian v tichosti nabírá obří 2,5 miliardy dolarů. Příští rok začne prodávat své první auto

Elektrický Rivian R1T

Foto: Rivian

Nikola vstoupila na trh a bez jediného vyprodukovaného modelu dosáhla stejné tržní hodnoty jako Ford se svou více než stoletou historií. Tesla se po pouhých 12 letech své existence ujala žezla nejhodnotnější automobilky světa. A pak je tu Rivian. Tichý a nenápadný hráč, kterého bychom mohli přirovnat k pomalu letícímu asteroidu.

Čím více se přibližuje k zemskému povrchu, tím nabývá na své velikosti. A my pomalu zjišťujeme, že dopad by mohl být natolik silný, že na něj může doplatit celý druh umouněných dinosaurů automobilového trhu. Asteroid tu je třeba zaměnit právě za Rivian.

To, co se momentálně děje okolo mladých amerických automobilek produkujících vozy s alternativními pohony, je skutečně unikátní podívanou. Pozici vládce této elektrické džungle zaujímá Tesla Elona Muska, která se přes veškeré peripetie a průtahy dostala až na absolutní výsluní automobilového průmyslu.

Rivian-RJ-Scaringe

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

Foto: Rivian

Její úspěšnou strategii se nyní pokouší napodobit také Trevor Milton se svou Nikolou. Je tu ovšem i Rivian, respektive Robert Scaringe, který je zakladatelem a ředitelem této automobilky. A ten zaujímá zcela odlišnou strategii. Zatímco Tesla vždy nejdříve mluvila a až poté činila, v Rivianu to dělají právě naopak.

Pro někoho může být překvapením, že tato automobilka existuje již 11 let. Za celou svou historii přitom neprodala žádný model a na místo toho pečlivě spřádala své strategické plány, které jí mají pomoci stát se de facto ze dne na den jedním z nejsilnějších hráčů na poli elektromobility.

Tyto plány jsou založeny na atraktivních elektrických modelech a obrovském finančním polštáři. Ten se díky nejnovějšímu investičnímu kolu, ve kterém automobilka vybrala 2,5 miliardy dolarů, rozrostl na závratnou částku 5,35 miliardy dolarů, v přepočtu tedy více než 126 miliard korun. Všechny finance slouží k naplnění produkčního plánu Rivianu, který v současné době pracuje s trojicí modelů.

rivian-r1t-blue2-min

Elektrický Rivian R1T

Foto: Jeff Johnson/Rivian

I přes některé změny, které proběhly v důsledku omezení způsobených pandemií koronaviru, by se měl začátkem příštího roku dostat na trh elektrický pick-up. Původně měl vyjít letos, ale krize plán posunula. Rivian R1T bude vážnou konkurencí pro Cybertruck od Tesly i elektrickou verzi F-150 od Fordu, byť Ford drží v Rivianu vlastní podíl. Badger od Nikoly ve výčtu rýsujících se mladých pick-upů zatím vynechme, jelikož je tento projekt jen na papíře a jeho realizace je vcelku nejistá.

Vzhledem k tomu, že ani elektrický Ford F-150 a ani Cybertruck s největší pravděpodobností nedorazí na trh v příštím roce, měl by to být právě pick-up Rivian R1T, komu se podaří jako prvnímu dostat do garáží hladových zákazníků. Zájem o něj by měl být především ve Spojených státech, kde je segment pick-upů tím vůbec nejpopulárnějším.

Pick-up postupně doplní také atraktivní SUV Rivian R1S. Oba vozy sdílí značnou část techniky i řadu nejrůznějších vychytávek, které nemají ve světě automobilů obdoby. Mezi ně patří například netradičně řešené úložné prostory či schopnost otáčet se téměř na pětníku.

musk-shorts

Přečtěte si takéShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorů

Třetím projektem je koncepce elektrické dodávky, o které se mluví hlavně ve spojitosti s dalším investorem Rivianu, kterým je společnost Amazon. Ta by měla momentálně držet objednávku na 100 tisíc dodávek Rivianu, přičemž prvních 10 tisíc z nich by jí mělo být předáno v roce 2022.

V současné chvíli je velmi těžké předvídat, co Rivian svým vstupem na trh rozpoutá. Něco nám ale říká, že bude lepší mít připravené hromosvody, protože se začne na trhu pořádné blýskat.

Rivian-R1S_3

Elektrické SUV Rivian R1S

Foto: Rivian

rivian-electric-delivery2

Elektrická dodávka od Rivianu

Foto: Amazon

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.