Spanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500

CEO Tesly Elon Musk

Foto: TED / Flickr

Kdyby se daly poslední měsíce kalifornské automobilky Tesla označit jedním slovem, byla by to bezpochyby jízda. Zatímco ještě před čtyřmi týdny se pohybovala hodnota akcií firmy Elona Muska na hranici 1 000 dolarů, své nejsilnější období před několika dny zakončila na částce 1 643 dolarů na akcii.

Bylo to poté, co Tesla popřela veškerá očekávání analytiků, kteří předpovídali, že kvůli koronaviru a také na čas uzavřené kalifornské továrně nedokáže automobilka vyrobit a doručit dostatečný počet vozů, aby pokryla poptávku. Opak byl pravdou. Za poslední čtvrtletí Tesla doručila přes 90 tisíc automobilů, zatímco očekávání počítala se zhruba 70 až 83 tisíci kusů. Díky tomu se rozjel vlak s novými spekulanty, kteří věří, že akcie Tesly pojedou nahoru.

Někteří analytici změnili svá očekávání a nastavili očekávanou hodnotu akcií pro příští týdny na 2 000 dolarů, díky čemuž začal jejich strmý růst. Ten však zároveň podle mnohých neměl žádné racionální základy, a tak se začalo o Tesle ještě více než kdy dřív mluvit jako o nafouknuté bublině a celou dobu se tak čekalo na finanční výsledky, které měla Tesla oznámit až dnes. V nich analytici počítali s příjmy ve výši 5,146 miliardy dolarů při ztrátě 0,14 dolaru na akcii. A výsledek?

tesla-models-s3xy-boxed-min

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Foto: Tesla

Tesla znovu dokázala nemožné a už počtvrté za sebou se ve čtvrtletních číslech překlopila do zisku. Za druhý kvartál letošního roku hlásí 6,04 miliardy dolarů v příjmech s minimálním ziskem 0,5 dolaru na akcii, respektive 104 milionů dolarů. Loni za stejné období Tesla reportovala ztrátu ve výši 408 milionů dolarů.

Na newyorské burze se sice obchodování již uzavřelo, ale ještě před zavřením se akcie Tesly dostaly na 1 592 dolarů za kus. Na uzavřeném trhu se pak po oznámení výsledků jejich cena vyšplhala až na 1 715 dolarů, byť pár desítek minut poté zase cena spadla na zhruba 1 675 dolarů. Marže na jednom automobilu vzrostla Tesle z 18,9 procenta ve stejném období v minulém roce na 25,4 procenta.

Vliv na výsledky mají i pobídky ve výši 400 milionů dolarů od ostatních automobilek, které si od Tesly kupují kredity pro vlastní snížení emisí, jimiž si vylepšují skóre ohledně snižování emisí a znečišťování ovzduší. Nečekaně dobrá čísla za poslední kvartál pak pro Teslu zejména díky dalšímu zisku znamenají ještě jednu zásadní věc – splnění podmínek pro zařazení do prestižního akciového indexu S&P 500.

V něm se objevují přední americké společnosti, které plní určitá kritéria, a investoři poté mohou místo jednotlivých akcií obchodovat s celým indexem, jelikož jsou v něm standardně firmy, které dlouhodobě performují stabilním tempem. I když Tesla podmínky splňuje, ještě to neznamená její zařazení, ale pokud se tak stane, mohla by se hodnota akcií automobilky posunout i nad 2 000 dolarů.

tesla-berlinx

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Foto: Tesla

Před sebou má Tesle tento i následující roky ještě řadu výzev. O její elektromobily roste zájem v Číně, takže tam bude muset postupně navýšit výrobu, stejně jako plánuje výstavbu nové Gigafactory v Berlíně. Před koupí pozemku v Německu údajně firma uvažovala také o České republice, ale nakonec z toho sešlo.

Hodnota Muskovy automobilky je aktuálně 295 miliard dolarů a neustále se vzdaluje od veškeré konkurence. Za sebou Tesla nedávno nechala dlouhodobě vedoucí Toyotu, která má aktuální tržní kapitalizaci ve výši 205 miliard dolarů. Pro Teslu to ale zároveň znamená, že je ještě pod větším drobnohledem veřejnosti a také burzovních spekulantů, kteří ve velkém sázejí na to, že její akcie půjdou dolů (takzvaně je shortují).

Nedávný report společnosti S3 Partners ukazuje, že proti Tesle investoři „vsadili“ již téměř 20 miliard dolarů. V té souvislosti se Musk rozhodl vydat nový produkt – speciální brandované „šortky“, na kterých je nápis S3XY, tedy označení všech modelů Tesly. Ty se okamžitě vyprodaly a ukazuje to na absurditu marketingu, který kolem kalifornské společnosti panuje.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.