Pražské Manifesto opět rozváží jídlo. Uber Eats nahradilo Dáme jídlo a zkombinuje více podniků do jedné objednávky

Gastronomický pop-up Manifesto na pražském Smíchově

Foto: Alex Shoots Buildings

Služba pro rozvoz jídla Uber Eats před měsícem v Česku ukončila svůj provoz. Populární Manifesto Market tak přišel o partnera, se kterým lidem dokázal doručovat jídlo z různých restaurací v rámci jedné objednávky. Jelikož šlo o poměrně unikátní službu, chtělo ji Manifesto zachovat, a tak se na stejné spolupráci domluvilo s konkurenční službou Dáme jídlo. Nově navíc bude možné objednávat z Florence i Smíchova.

Letošní pátek 13. března byl opravdu černým dnem pro celou tuzemskou gastronomickou scénu – vláda ten den svým nařízením v reakci na pandemii koronaviru zavřela vnitřní provozovny restaurací. Velká většina z nich se tak v podstatě ze dne na den ocitla bez příjmů. Podobně černé momenty tehdy zažíval gastronomický pop-up projekt Manifesto, který chtěl v ten samý den po zimní přestávce otevírat jarní a letní sezonu.

Zakladatel a CEO Manifesta Martin Barry ale neztratil hlavu a rozhodl se využít největší výhodu svého open-air tržiště – možnost vybírat si jídlo a kombinovat menu z mnoha restaurací – do online světa. A právě kvůli období, kdy se mnoho lidí přesunulo na práci z domova, dostal tento projekt nejvyšší prioritu.

„Lidé si na Manifestu kromě samotného prostředí nejvíce cení možnosti vybírat si z mnoha restaurací, kombinovat menu z různých koutů světa, a když se jich sejde u stolu více, každý najde něco, na co má chuť,“ přibližuje Barry motivaci k rozběhu nového online projektu.

manifesto-smichov3-martin-barry-min

Martin Barry, zakladatel Manifesta

Foto: Manifesto

„Totéž jsme chtěli dostat online. Stejnou možnost volby, stejné pohodlí dostat to vše najednou jedním klikem až domů. Bez kompromisů a bez násobků ceny za doručení jen proto, že každý chce jíst něco jiného. Původně jsme na tuhle revoluci měli časový plán šest měsíců, ale zvládli to spustit za šest dní,“ pokračuje krajinářský architekt z New Yorku, který žije v Praze a vedle Manifesta stojí za projektem reSITE.

V druhé polovině března tak Manifesto spustilo možnost doručení jídel z několika restaurací v rámci jedné objednávky. Ve spolupráci s Uber Eats si zákazníci v začátcích mohli vybrat z pěti restaurací z tržiště na Florenci, postupně jejich počet narostl na čtrnáct.

Experiment, jestli budou mít o takové objednávání zákazníci zájem, se v praxi osvědčil. Během pilotního provozu se ukázalo, že čím více porcí lidé objednávají, tím více restaurací mají tendenci kombinovat. Firma tak získala cenná data z doby, kdy byl online prodej nebo prodej s sebou jedinou možností, jak vůbec zůstat aktivní.

„Ten zdánlivě malý detail – článek navíc, jenž zkompletuje nabídku z různých kuchyní do jedné tašky – představuje pro zákazníka velkou výhodu a volnost a přináší efektivitu v logistice doručení. Je to ojedinělé v celé Evropě. O ‚bundled delivery‘ nikoli s jídlem, ale s retailem, se pokusil Amazon v Německu na konci roku 2019 pro prémiové klienty. Jiný funkční případ než Manifesto nám není znám,“ uvádí pro CzechCrunch Radka Ondráčková z Manifesta.

manifesto-market-florenc

Manifesto Market na Florenci

Foto: Manifesto

Začátkem května ale přišla zásadní zpráva – globální vedení Uberu se rozhodlo svou divizi pro rozvoz jídla v Česku a na několika dalších trzích ukončit. Manifesto tak muselo hledat nového partnera pro rozvoz jídla, kterým se stalo původem tuzemské Dáme jídlo, které dnes patří do velké německé skupiny Delivery Hero.

Na rozdíl od spolupráce s Uber Eats jsou již při objednávání zákazníkům k dispozici restaurace z obou lokalit Manifesta, tedy z Florence i ze Smíchova, kde se gastronomická oáza otevřela před rokem. Dohromady jde celkem o sedmnáct různých provozoven.

„Dlouhodobě pracujeme na tom, abychom zákazníkům šetřili drahocenný čas a nabídli jim co nejpestřejší paletu pokrmů, kuchyní a tím pádem i chutí. Spolupráce s Manifestem nám do tohoto konceptu dokonale zapadá,“ doplňuje ke spolupráci výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

Zajímavostí je, že během loňského roku bylo možné objednávat jídlo ze spolupracujících restaurací v Manifestu pomocí aplikace Wolt, tehdy však ještě nefungoval model kombinování jednotlivých provozoven do jedné objednávky. Teď už Manifesto exkluzivně spolupracuje s Dáme jídlo.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.