Nenápadný, ale s velkými ambicemi. Britský jednorožec Arrival chce elektřinou změnit dodávky i autobusy

Autobus od Arrivalu

Foto: Arrival

I přesto, že se objevuje stále více snah dostat městskou mobilitu do vzduchu, i v příštích desetiletích bude většina osob a věcí stále přepravována prostřednictvím klasických forem mobility. Automobily, dodávky, autobusy, tramvaje či metro budou stále hrát hlavní roli, a proto je zapotřebí zaměřit se i na jejich modernizaci. Činí tak například britský Arrival, který si již vysloužil status jednorožce, jelikož jeho hodnota překročila miliardu dolarů.

Arrival byl až doposud znám především jako společnost vyrábějící platformy pro elektrické dodávky. Jeho technologie zaujaly začátkem tohoto roku například Hyundai a Kiu, které do něj zainvestovaly 100 milionu eur. Nejenže díky tomu mohou využívat platformy Arrivalu při výrobě vlastních kompaktních a středně velkých elektrických dodávek, ale pomohly tím ke vzniku jednoho z největších britských jednorožců.

Mezi další zájemce o technologie Arrivalu, které jsou vyvíjeny nejen v domovské Británii, ale také v Německu, Singapuru, Spojených státech či Rusku, patří i světový přepravní gigant UPS. Ten si u Arrivalu objednal flotilu 10 tisíc bezemisních dodávek v hodnotě stovek milionů eur. První kusy by se měly začít dodávat ještě letos a pokračovat až do roku 2024. Následně bude mít UPS možnost uskutečnit novou objednávku na dalších 10 tisíc kusů dodávek.

Modulární platforma z mikrotováren

To, čím Arrival přitahuje investory a zákazníky nejvíce, jsou právě platformy, byť společnost vyvíjí i udržitelné materiály, software a další komponenty. Platforma britského výrobce nabízí širokou variabilitu díky své modulární „skateboardové“ konstrukci, kterou lze velmi snadno přizpůsobit přesným potřebám jednotlivých odběratelů.

arrival6

Dodávka UPC na platformě Arrivalu

Foto: Arrival

arrival1

Vizualizace dodávky značky Arrival

Foto: Arrival

Platformy jsou navíc navrženy tak, aby na nich šlo stavět vozy ve skutečně malých sériích, přesně vyhovujících specifickým potřebám jednotlivých odběratelů. Výroba by měla probíhat v mikrotovárnách, které chce Arrival budovat poblíž míst, kde budou objednávky provedeny. V nich by navíc nemusely vznikat pouze užitkové vozy, ale také osobní taxíky, a dokonce i doručovací roboti.

Takovýchto mikrotováren chce mít Arrival do roku 2026 po celém světě na šest tisíc. Segment bezemisních dodávek využívaných především v městském prostředí totiž rok od roku roste, a v tom tato britská společnost vidí svou příležitost.

Zájem o ekologičtější řešení rozvozu zboží je logickou reakcí dodavatelů na zvyšující se množství objednávek, které je nutné rozvézt mezi zákazníky. Jen v New Yorku se počet doručených zásilek za posledních deset let zvětšil trojnásobně, na 1,5 milionu zásilek doručených během jediného dne.

S tím souvisí vyšší počty najetých kilometrů a zvyšující se iniciativy týkající se ochrany životního prostředí a ochrany městských ulic před znečištěním. Arrival se snaží vyhovět těmto potřebám od roku 2015 a v současné době má po celém světě více než 800 zaměstnanců.

Autobus budoucnosti

V Arrivalu si nyní od vývoje platforem pro elektrické dodávky odskočili k o něco většímu projektu, kterým je elektrický autobus EV. Jeho koncept se na první pohled zase tolik neliší od jemu podobných strojů s konvenčními pohonnými jednotkami, autobus od Arrivalu však nabízí řadu detailů, které jej od klasických autobusů značně odlišují.

Tím prvním je samozřejmě elektrická platforma, o které britský firma zatím nechce prozrazovat příliš mnoho detailů, stejně jako o dalších technických specifikacích celého autobusu. Není proto zcela jasné, zda i EV bude využívat klasickou modulární platformu Arrivalu, nebo pro něj byla vyvinuta platforma zcela nová.

arrival3

Arrival prezentuje svůj autobus jako udržitelné i chytré řešení městské mobility

Foto: Arrival

arrival4

Interiér autobusu s displeji

Foto: Arrival

Další zajímavé prvky jsou audiovizuální povahy. Těsně pod střechou autobusu je v celé jeho délce instalovaný informační displej, který může být využíván k poskytování nejrůznějších údajů pro cestující i ostatní účastníky provozu, ale třeba také pro reklamní účely. Stejně tak je informační displej umístěn i za řidičem a jeden dotykový displej ve stylu Tesly má i k dispozici i přímo řidič. Zároveň je možné libovolně konfigurovat rozmístění sedadel, aby přesně odpovídalo potřebám cestujících a šlo jej snadno čistit.

Autobusy EV by také měly být schopny sbírat užitečná data, na základě kterých může provozovatel vyhodnotit efektivitu tras, vytíženost jednotlivých linek a případně upravovat provozní strategii. „Myslím si, že ostatní výrobci autobusů prostě jen dělají autobusy. Nedělají systémy. A to je to, co nás od nich odlišuje,“ sdělil pro magazín The Verge Kwame Nyanning, ředitel Arrivalu.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéMall Group je jako tanker, který pomalu otáčíme. Za dva roky chci akcionářům ukázat černá čísla, říká Oldřich Bajer

Autobus je prozatím ve vývoji, i přesto by již měla probíhat jednání s některými partnery, kteří mají zájem o jeho nasazení ve svých městech. Pro Arrival to znamená další dílek do skládačky, která by z něj po svém složení mohla udělat poskytovatele nejrůznějších řešení dopravy, nabízená státům i soukromým společnostem.

Jedná se o poměrně odvážnou ambici, nicméně ředitel Arrivalu věří, že poskytování dodávek, autobusů, taxíků a dalších dopravních prostředků v rámci jediného komplexního řešení může být velice atraktivní.

arrival5

Uspořádání autobusu lze libovolně konfigurovat

Foto: Arrival

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.