Na hranici vesmíru v moderních sedadlech. Virgin Galactic ukázal interiér lodi, ve které poletí první vesmírní turisté

Takto bude vypadat kabina lodi USS Unity, v níž se proletí první vesmírní turisté

Foto: Virgin Galactic

O vesmírném turismu lidé sní už v podstatě od chvil, kdy se za hranice zemské atmosféry podívali první astronauti. Čím dál tím více signálů ale naznačuje, že éra, kdy budou moci zažít stav beztíže i běžní smrtelníci, je už na dosah. S přípravami se posouvá dál i jedna z nejnadějnějších firem v tomto odvětví, Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona.

Vesmírný podnik nově představil design a funkce interiéru lodi VSS Unity, v níž první turisté opustí zemský povrch a během krátkého letu nakouknou do vesmíru. Virgin Galactic tak pokračuje v sérii dílčích odhalení skládačky celého projektu – už dříve ukázal vlastní vesmírné kombinézy i celý kosmodrom zvaný Spaceport America.

Včetně stavu beztíže

Zákazníci, kteří již zaplatili za svůj lístek 250 tisíc dolarů (5,6 milionu korun), budou mít vskutku spektakulární výhledy díky celkem sedmnácti oknům. Každý pasažér bude mít jedno vedle sebe a jedno nad hlavou. Usadí se také do pohodlných a lehkých sedadel, proporčně upravených podle osobních preferencí. Pro zaručení komfortu na nich spolupracovala i firma Under Armor, z jejichž dílen pochází také zmíněné vesmírné kombinézy.

virgin-galactic1-min

VSS Unity přilétá do vesmírného přístavu Virgin Galactic v Novém Mexiku

Foto: Virgin Galactic

Letadlo USS Unity (nebo případně jeho budoucí klon) vynese zákazníky na takzvaný suborbitální let, tedy na hranici vesmíru do výšky zhruba 97 kilometrů. Jakmile se dostane do vrcholného stádia, věci se začnou dít i v interiéru. Speciálně navržený pásový systém umožní rychlé a bezproblémové odepnutí a pasažéři se alespoň na pár minut, než začne jejich loď opět padat k Zemi, ocitnou ve stavu beztíže. Sedadla se v tu chvíli položí, aby se ještě více uvolnil prostor v lodi.

K lepšímu pozorování Země i temného vesmíru pomohou například i skryté úchyty kolem oken s tlustými rámy. Zajímavou designovou volbou je velké zrcadlo, které zabírá v podstatě celou zadní stranu trupu, aby vesmírní turisté mohli sami sebe pozorovat, jak se pohybují v mikrogravitaci.

Cestu zpříjemní i řada technologických vychytávek. Každý pasažér bude mít k dispozici osobní displej s informacemi o letu a barva nasvícení kolem oken jim napoví, v jaké fázi se aktuálně nachází. O fotografické vzpomínky se taktéž pasažéři starat nemusí, v kabině bude nainstalovaných hned šestnáct kamer.

virgingalactic3

Každý s pasažérů bude mít k dispozici vlastní okno vedle sebe i nad sebou

Foto: Virgin Galactic

Cestu v těchto podmínkách postupně zažije nejméně šest stovek lidí (včetně sedmi blíže neupřesněných Čechů a Slováků), kteří už mají cestu zarezervovanou, ovšem další stovky se firmě prý hlásí. Nicméně první komerční lety jsou stále ještě v nedohlednu. Na hranici vesmíru se totiž firma s VSS Unity s pomocí mateřské lodi White Knight dostala teprve dvakrát, naposledy v únoru 2019. Od té doby podnikala hlavně zkušební lety v nižších výškách a za menších rychlostí.

worldee-prusa

Přečtěte si takéZ 3D tiskařů investoři. Josef a Ondřej Průšovi posílají přes 10 milionů korun do českého startupu Worldee

Dřív, než začne létat komerčně, bude muset podniknout ještě jeden testovací let. V plánu jsou také podle The Verge i další nekomerční lety, při nichž by se měly otestovat všechny interiérové prvky.

Virgin Galactic zatím nikdy nebylo v profitu a ačkoliv je v brzkých fázích svého podnikání, investorům to, zdá se, nevadí. Od chvíle, kdy vesmírná firma pod značkou SPCE vstoupila minulý rok v říjnu na newyorskou burzu, se hodnota firmy takřka zdvojnásobila.

Součástí designových sedadel je i speciální systém na odepínání pásů

Foto: Virgin Galactic

Interiér budou moci využívat i vědci se svými experimenty

Foto: Virgin Galactic

Richard Branson založil Virgin Galactic už v roce 2004 a nutno říct, že za sebou nemá bezchybnou historii. Do problémů se společnost dostala především v říjnu 2014, kdy fatální nehoda předchůdce VSS Unity stála život jednoho z pilotů.

Jiná Bransonova firma, Virgin Orbit, mezitím začala pracovat na tom, aby mohla do vesmíru vypouštět satelity z křídla modifikovaného Boeingu 747-400. Té se však letos v květnu nezadařilo, když selhal zážeh nosné rakety.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.