Kuře, které vám vytiskne 3D tiskárna. KFC začíná s ruskými vědci vyvíjet kuřecí kousky budoucnosti

Pobočka KFC

Foto: KFC

Když spatříte ikonické logo Plukovníka Sanderse na bíločerveném podkladu, hned víte, o čem je řeč. Víte, že na vás uvnitř každé z více než 24 tisíc světových poboček KFC čeká jejich „proklatě dobré kuře“, které je osmaženo v křupavé strouhance a ochuceno proslulou směsí. Na podzim však slavný fast food čeká velký krok, jenž může bohatou, přes 70 let starou tradici změnit.

Protože se moderní gastronomie v posledních letech ubírá směrem šetrnějšího zacházení se zvířaty a zvýšené ohleduplnosti k životnímu prostředí, čím dál více podniků vyvíjí takzvané „maso“ budoucnosti. V praxi jde o autentické náhražky jinak ryze živočišných surovin, které se snaží chuť skutečného masa replikovat tak, aby nešlo poznat, co je ze zvířat a co z laboratoře.

Názorů na tento trend je celá řada. Na jedné straně stojí mladí, uvědomělí lidé, kteří takovou změnu vítají, na straně druhé jsou v zástupu principiální odpůrci, jež neholdují zbytečným alternativám a zastávají názor, že maso má být „masem“, nikoliv směsí luštěnin, sóji a dalších ingrediencí. Tak či tak, když se objeví náznak možné gastrorevoluce, jen málokdo reflektuje předsudky jiných.

KFC-chicken

Kuře z KFC

Foto: KFC

Jedním z hráčů na poli alternativní masové stravy je zmíněné KFC, které ohlásilo, že ve spolupráci s ruskou laboratoří 3D Bioprinting Solutions začíná pracovat na procesu 3D tisku kuřecích nugetek. Ty by byly produkovány na základě kmenových buněk kuřete a rostlinného materiálu, díky kterému by držely konzistenci a tvářily se jako opravdové kuřecí kousky.

Nic pro vegetariány

Spousta lidí si pod pojmem „náhražka masa“ představí vegetariánskou, potažmo veganskou alternativu. KFC ale jasně popisuje, že o nic takového nepůjde, jelikož jejich novinka bude vycházet ze živočišných jednotek, s nimiž se tyto typy strávníků nemohou ztotožnit. Na druhou stranu chce naznačit, že v 3D tisku jídla je budoucnost, a posílit pozitivní vliv, co se dopadů na planetu týče.

Pěstování masa v tomto režimu má podle KFC několik výhod. Tou první a nejohleduplnější je, že nebude způsobována žádná bolest zvířatům, přesněji řečeno kuřatům, díky čemuž se omezí klasické farmářské praktiky a v návaznosti na to zredukuje množství skleníkových plynů, které by jinak putovalo do ovzduší. Vzhledem k tomu, že by se vše vyvíjelo v laboratoři a pouze s kmenovými buňkami, to poměrně dává logiku.

Pak je tady samotný 3D tisk, který je v gastronomii – na rozdíl od jiných oborů jako například stavebnictví – stále relativně neprobádaný (byť už s 3D tiskem masa experimentoval třeba španělský startup NovaMeat). Na straně samotné produkce inovativních kuřecích kousků od KFC stojí firma 3D Bioprinting Solutions pocházející z Moskvy.

kfc-beyond-meat

Legendární kyblík plný kuřecích kousků od Beyond Meat

Foto: KFC

 

Ta údajně zaručuje, že pokud dostane všechny potřebné suroviny včetně specifické dochucovací směsi, pro kterou jsou jídla od KFC tak známá, zvládne nugetky ve velmi autentickém provedení vytisknout. Těžit má hlavně ze svého pokročilého vybavení a zkušeností, do nichž se řadí například vytisknutí a úspěšné implantování štítné žlázy myši nebo experimenty během tisknutí masa ve stavu beztíže.

Nejprve to otestují Rusové

Pro KFC to není první zkouška. V minulém roce začal fastfoodový řetězec spolupracovat s průkopníkem falešného masa, americkou společností Beyond Meat, a testoval alternativní kuřecí nugety a křídla bez kostí na rostlinné bázi. V následujících měsících se KFC dostalo natolik pozitivní odezvy, že spolupráci s Beyond Meat udrželo, a dokonce ji rozšiřuje tak, aby se nové pochutiny dostaly do co nejvíce poboček ve Spojených státech.

manaburger-belzepub

Přečtěte si takéOchutnali jsme ManaBurger. Česká rostlinná alternativa hovězího burgeru chce oslovit i masožravce

Teď však může začít nová etapa, a proto je zapotřebí, aby proběhl další zevrubný test, který ukáže, jestli nugetky ze živočišných kmenových buněk dokáží na trhu obstát. Během letošního podzimu by se první produkty od 3D Bioprinting Solutions měly objevit na ruském trhu s tím, že by se postupem času rozšiřovaly dále.

Jestli se novinka uchytí tak jako například alternativní Whopper od Burger Kingu, na kterém konkurenční řetězec pracoval v USA s Impossible Foods (dalším výrobcem falešného masa) a v Evropě pak s nizozemským Vegetarian Butcher, se zatím pochopitelně těžko odhaduje. Jedno je však jisté: trh s „obráceným“ typem masa se rozjíždí a za čtyři roky by dle odhadů agentury Zion Market Research měl dosáhnout hodnoty přesahující 21 miliard dolarů.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.