Když ekologické cítění naruší bohatou tradici. Slavná whisky Johnnie Walker dostane lahev z papíru

Johnnie Walker příští rok dorazí v lahvi z papíru

Foto: Diageo

Udržitelnost je v retailu jedním z hlavních témat a firmy se předhánějí v tom, jak se (alespoň navenek) chovat společensky a environmentálně odpovědně. Jelikož plast je aktuálně vnímán coby úhlavní nepřítel udržitelného rozvoje, v potravinářství se hodně řeší především obalové hospodářství. A právě na tuto vlnu naskakuje i legendární výrobce whisky Johnnie Walker.

Skotská whisky Johnnie Walker je skutečně legendou mezi alkoholickými nápoji, ale co možná není každému známo, za její výrobou stojí koncern Diageo, který je největším producentem lihovin na světě. A právě proto stojí za pozornost poslední oznámení firmy, které slibuje, že již začátkem příštího roku bude whisky Johnnie Walker dostupná také v plně „bezplastových“ obalech z papíru.

Alkoholový magnát, pod jehož křídla kromě Johnnieho Walkera patří i slavné irské pivo Guinness nebo Tanqueray Gin, vyvíjí novou lahev, která je vyrobena ze dřeva, respektive specificky vybroušených tenkých dřevěných vláken. O lahvi se tedy dá právem hovořit jako o papírové.

diageo_kenya_on-trade_003-min

Legendární Johnnie Walker

Foto: Diageo

Dobrou zprávou je, že společnost Diageo založila spolu s fondem Pilot Lite samostatnou firmu Pulpex, která má vývoj udržitelných láhví z papíru na starost. Ačkoli tedy bude Johnnie Walker marketingovým průkopníkem této láhve, využití by se určitě nemělo omezovat jen na tuto „skotskou“. Papírové lahve bude využívat také třeba ledový čaj Lipton od dalšího potravinářského giganta Unilever a své plány s ním má i Pepsi.

Tato novinka koncernu Diageo je dalším střípkem v moři iniciativ, které mají za cíl omezit množství plastového odpadu. Právě za tuto negativní externalitu jsou totiž výrobci potravin a nápojů často kritizováni. Podle ING ostatně firmy v Evropě jen za rok 2018 vyprodukovaly 8,2 tuny plastů v obalových materiálech.

Diageo sice uvádí, že u jeho obalů tvoří plast jen asi 5 procent materiálu, ale i takové množství je při recyklaci samozřejmě problémem a zbytečnou zátěží pro planetu. Producent Johnnieho Walkera proto chce zákazníkům nabídnout právě i lahve, které jsou bez plastu ze 100 procent.

S něčím podobným experimentuje i Carlsberg

Firma stojící za populární skotskou whisky samozřejmě není jediným potravinářským velikánem, který se této problematice věnuje. Za pozornost stojí například dánský pivní velikán Carlsberg, který své papírové lahve rovněž představil, a iniciativ se stejným cílem existuje celá řada.

I tak je ale dobrou zprávou, když se do něčeho podobného pustí takovýto globální gigant, a to navíc s na první pohled konzervativní značkou, která má 200 let dlouhou tradici. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dlouho s námi klasické plastové lahve ještě vydrží.

carlsberg-lahev-drevena-vlakna-2

Lahev piva Carlsberg z dřevěných vláken

Foto: Carlsberg

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.