Instagram chce využít situace a zahajuje ofenzivu proti čínskému TikToku. Do světa vypustí funkci, kterou od něj okoukal

Instagram chce zaútočit na TikTok s novou funkcí Reels

Foto: Instagram

Mark Zuckerberg tradičně zaujímá dvojí postup vůči své konkurenci – buď ji koupí, nebo okopíruje. Čínský TikTok se mu nikdy koupit nepodařilo, ale protože se stává oblíbenou aplikací stovek milionů teenagerů po celém světě, jeho hlavní funkce chce postupně zpřístupnit v Instagramu, který prostřednictvím Facebooku vlastní.

Po testování v několika zemích světa tak nyní Instagram potvrdil, že svou funkci zvanou Reels brzy rozšíří do padesátky zemí světa, včetně Spojených států amerických, Spojeného království, Japonska a Mexika. Zda je na prvotním seznamu i Česká republika, zatím není jisté. Zprávu jako první přinesl server NBC.

Reels pracují s konceptem patnácti sekundových videoklipů, které jsou doplněny hudební složkou. Na prakticky stejném konceptu stojí i celý TikTok. Uživatelé se k funkci dostanou přes novou ikonu ve spodní liště aplikace Instagramu. Reels pak budou moci přidat do svého feedu, jak to dělají dosud s jinými formáty.

facebook-zuckerberg

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Instagram již novou funkci testoval v Brazílii pod portugalským názvem Cenas (scény), ale také v Německu a Francii. Podle magazínu TechCrunch měl brazilský trh tu výhodu, že je rozvojový, Instagramem už poměrně hojně penetrovaný, ale TikTok zde prozatím příliš nefiguruje.

Nicméně velká penetrace TikToku by mohla být pro Reels kamenem úrazu na jiných trzích, kde TikTok používá již podstatná část populace. Například v Česku jsou jich stovky tisíc, v USA jsou to desítky milionů uživatelů.

TikTok pod palbou, ostatní reagují

Krok Instagramu přichází v přímé reakci na globální kritiku, které čínský TikTok v posledních týdnech čelí. Problémem je jeho čínské vlastnictví, i když TikTok se dlouhodobě snaží od mateřského koncernu ByteDance distancovat.

Problémy pro populární aplikaci začaly koncem června, když indická vláda zakázala na svém území všechny známé aplikace pocházející z Číny. Důvodem jsou ozbrojené střety obou asijských velmocí, které zanechaly na hranicích od počátku května několik desítek mrtvých vojáků.

instagram-reels

Instagram Reels

Instagram tedy na nic nečekal a jak píše TechCrunch, svůj provoz funkce Reels v Indii naplno zahájil už 8. července s vidinou přebrání některých uživatelů. Také Indie ale zaznamenala rekordní počet stažení také konkurenční aplikace Byte (nespojená s ByteDance), stavící na stejném principu jako TikTok nebo Reels.

Navíc, americká administrativa prezidenta Trumpa zvažuje stejný krok jako Indie kvůli obavám z předávání uživatelských dat čínské vládě. Koncern ByteDance by takovou výzvu musel z čínského zákona uposlechnout. TikTok se ovšem dlouhodobě brání, že čínské vládě nikdy data neposkytl a ani by to neudělal.

tiktok-trump-boxed

Přečtěte si takéZ Indie už ho vyhnali, Američané to zvažují a čínský TikTok je přes rostoucí popularitu centrem politických sporů

V případě USA by případný zákaz znamenal citelnou ztrátu dalších několika desítek milionů uživatelů, a tedy i velkou příležitost pro Reels. Kromě Instagramu a aplikace Byte se snaží na přestřelce mezi vládami a TikTokem vydělat také populární Snapchat. Tento týden se objevily zprávy, že testuje novou funkci uzpůsobenou pro veřejný obsah, v níž se uživatelé budou pohybovat mezi videi pomocí tzv. swipu, tedy opět charakteristické funkce TikToku.

Jak si Reels povedou?

Největší neznámou tak pro tuto chvíli je, jak se Reels povede na již saturovaných trzích, kde má TikTok jinak velký podíl. Pokud uspěje, americký gigant vyhraje nad čínským protivníkem. Pokud v globálním měřítku selže, TikTok si upevní svou pozici jedné z nejrychleji rostoucích sociálních sítí světa.

Dosavadní zkušenosti ovšem napovídají, že internet čeká spíše druhý scénář. Koncern Marka Zuckerberga už se ostatně jednou pokusil úspěch TikToku napodobil s aplikací Lasso. Je to ale jen pár dní, co její provoz ukončil. Uvidíme, zda se mu nyní bude dařit více.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.