Hollywoodské blockbustery se do kin jen tak nevrátí. Premiéra epického sci-fi Tenet byla odložena, ale na internet se nechystá

Hlavní roli ve filmu Tenet hraje John David Washington

Foto: Warner Bros./YouTube

Jsou to právě filmy a seriály, které nám v době povinné koronavirové karantény krátily čas nebo poskytovaly emoční satisfakci. Scházely ale ty nejsilnější zážitky, mimo temný sál s masivní audiovizuální technikou prakticky nenahraditelné. Nyní se naneštěstí zdá, že na správně cinefilní zkušenosti budeme ještě několik měsíců čekat, premiéry velkých blockbusterů se totiž neustále odsouvají. V čele přitom stojí epické sci-fi Christophera Nolana Tenet, jehož uvedení bylo nyní odloženo na neurčito.

Režisér Christopher Nolan je jedním z největších puristů jak v otázce tvorby, tak distribuce filmů. Svoje projekty natáčí výhradně na celuloid, používá jen nevyhnutelné minimum digitálních efektů a je průkopníkem používání IMAX kamer v hollywoodských filmech. Ty používají celuloidová políčka o šířce 70 mm (standardem je 35 mm), jejichž digitálním ekvivalentem je podle Nolana rozlišení 18K.

Zatím poslední vydaný film tvůrce, Dunkerk z roku 2017, byl natočen přímo pro obrovská plátna IMAX kin. Ten, kdo napínavé válečné drama viděl v jiném formátu, jako by přišel o polovinu díla. Pokud tedy v Hollywoodu existuje režisér, který pro zajištění premiéry svého projektu v kinech udělá vše, co je možné, je to právě Nolan.

christopher-nolan

Christopher Nolan při natáčení filmu Dunkerk

Foto: Warner Bros.

Shodou okolností bylo na letošní červenec naplánováno uvedení Tenetu, jeho dosud snad nejambicióznějšího výtvoru s rozpočtem přesahujícím 200 milionů dolarů. Zatímco data prvních projekcí jiných titulů se kvůli pandemii přesouvala o týdny i měsíce, epický sci-fi thriller stále všichni očekávali v původním termínu. Jakmile se ovšem 17. červenec přiblížil, bylo jasné, že velká premiéra není možná a studio Warner Bros. ji za ztráty stovek tisíc dolarů na reklamě začalo oddalovat.

Tenet se na plátnech objeví v každém případě

Po druhé změně termínu se objevily žertovné poznámky o záměru tvůrce známého experimentováním s časovými vztahy vyprávění. „Čím víc se premiéra Tenetu blíží, tím víc se vzdaluje. Klasický Nolan,“ psalo se na Twitteru. Nyní ale metafora došla ke svému hořkému konci, pro mnohé filmová událost roku totiž byla odložena na neurčito. Jedinými dostupnými informacemi zůstávají ujištění, že snímek v kinech uvidíme a že to bude do konce roku.

Příchod Tenetu na plátna měl být významný nejen kvůli jeho vlastním očekávaným kvalitám. Distribuční osud blockbusteru velkého cinefila sledoval celý filmový průmysl a vzhlížel k němu jako k tomu, který opět vrátí život na plátna a diváky do kin. Momentálně se ale ve Spojených státech, největším filmovém trhu na světě, každý den objevují desítky tisíc nových případů nemoci COVID-19 a křivka nadále strmě stoupá. Zodpovědná návštěva velkého uzavřeného prostoru se stovkami neznámých lidí je zde proto v blízké době zcela nemyslitelná.

Jak bylo řečeno výše, odkládání premiéry znamená ztráty stovek tisíc dolarů za reklamu. To se, vedle zajištění příjmů pro produkční společnosti, už v několika případech stalo důvodem pro uvedení snímků na streamovacích službách. Hned v dubnu takto postupoval Universal a následovali další, například i Disney se svým Artemis Fowl. Jinou strategii zvolilo studio Sony, které distribuční práva na válečné drama Greyhound prodalo Applu.

Investice kolem 70 milionů dolarů do dramatického snímku s Tomem Hanksem v hlavní roli Apple TV+ podle všeho výrazně pomohla. Ačkoliv se Greyhound od zveřejnění 10. července drží na prvních příčkách nejstahovanějších souborů webů s torrenty, přinesl streamovací službě bezprecedentní zájem. Podle informací magazínu Deadline se postaral o zdaleka největší premiéru od spuštění Apple TV+ v listopadu loňského roku. Čísla sledovanosti prý plně odpovídala úspěšné premiéře hollywoodského blockbusteru v kinech, přičemž až třetina diváků službu Applu použila poprvé.

Ve světle podobných úspěchů se skoro chce navrhnout, že by se o něco podobného mohl pokusit také Tenet, který by si dost možná mohl nárokovat status dosud největší digitální premiéry v dějinách. Ve prospěch takového scénáře hovoří velké ztráty na marketingu, stále nepředvídatelný vývoj pandemie ve Spojených státech i mnoho diváků. Ostatně Irčan, který se do kin téměř nepodíval, také stál kolem 200 milionů dolarů.

Tyto úvahy ale neberou dostatečně v potaz možné pokuty ze zrušení plánovaných promítání, zásadní dopad podobného kroku na kinodistribuci obecně ani odlišný byznys model Netflixu. Toby Emmerich, člen představenstva Warner Bros., k postupnému odsouvání kinopremiér řekl: „Našimi cíli v průběhu tohoto procesu je zajistit nejvyšší pravděpodobnost úspěchu pro naše filmy a zároveň podpořit naše partnerská kina novým obsahem hned, jak budou moci bezpečně otevřít.“ Vydání Nolanovy novinky na streamovacích službách je tedy velmi nepravděpodobné.

Nejdříve v Evropě, pak ve Spojených státech

Místo toho se studio, zdá se, rozhodlo pro unikátní distribuční strategii – Tenet se v amerických kinech objeví, až to bude možné, a totéž platí pro ostatní země. To znamená, že premiéra filmu v Evropě by mohla proběhnout například v září, zatímco diváci ve Spojených státech si budou muset počkat až na říjen nebo listopad. V kontextu se všemi proměnnými taková strategie působí jako jedna z několika málo rozumných. Pokud by totiž měl na příjmy z hollywoodských blockbusterů celý svět čekat jen kvůli Američanům, dost možná by to znamenalo konec tisíců kin.

christopher-nolan-imax-dunkirk-crew

Christopher Nolan (nahoře) při natáčení filmu Dunkerk

Foto: Warner Bros.

Jak zmiňuje magazín Indiewire, nedávno například v Severní Korei proběhla premiéra snímku Peninsula, pokračování úspěšného zombie hororu Vlak do Pusanu. Za prvních pět dnů film vydělal 20 milionů dolarů, což by byl úspěch i za normálních okolností. V Česku pak bude od zítřejšího uvedení zajímavé sledovat výkon životopisného dramatu Havel, jednoho z nejočekávanějších tuzemských titulů roku. Návštěvnost místních kin je momentálně mizerná, důvodem je ale právě nedostatek nových filmů, na které se multiplexy spoléhají.

Vydávání filmu jako Tenet postupně s sebou samozřejmě nese problémy. Blockbustery do velké míry sázejí na status „kulturních událostí“, kdy na krátkou dobu naprosto pohltí veřejnou diskuzi a většinu svých příjmů vydělají za prvních několik týdnů. Nolanovo sci-fi je v tomto ohledu zvlášť problematické, protože láká na složitou zápletku, o které diváci předem ví jen naprosté minimum. Pokud by se po omezené premiéře internet zaplnil pirátskými kopiemi a detaily o ději, mohl by Tenet pro další trhy ztratit značnou část ze své zajímavosti.

pasta-oner-levis-1

Přečtěte si takéPrůkopník americké módy v centru Prahy. Levi’s tu s Pastou Onerem otevírá největší prodejnu ve střední a východní Evropě

Na druhou stranu americké filmy většinu ze svých tržeb stále přinášejí z kin mimo Spojené státy. Situace, kdy jediná země zdržuje globální trh, je proto na delší dobu neudržitelná. Warner Bros. proto místo typického prudkého pohlcení zájmu volí pomalejší distribuční strategii. „Chceme film vydat uprostřed týdne, aby se k němu lidé dostali po své vlastní ose a plánujeme ho promítat déle, dalece přesahujíc standard,“ uvedlo studio v oficiálním oznámení.

Nolan sám prý kinaře ze CineEurope ujistil o vydání Tenetu v kinech ve videu. O novince řekl, že právě ona je z celé jeho filmografie nejvíce vytvořena pro sdílenou zkušenost na velkém plátně.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.