Footshop nabírá desítky milionů korun a spouští vlastní second hand. Nabízí prémiový streetwear za nižší ceny

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Byť tomu název i logo stále silně napovídá, Footshop už dávno není jen o teniskách. Za devět let se z firmy, která od počátku kloubila vášeň ve sneakers s pouliční subkulturou, stal přední hráč české i evropské streetwearové módy, jehož loňský obrat činil 760 milionů korun. Na letošní rok to chce tým okolo zakladatele Petera Hajdučka zvednout minimálně o třetinu a mezitím rozjíždět i menší boční projekty. Jedním z nich je i second hand.

O takzvaných sekáčích víme své. Pro někoho je pod úroveň nakupovat zboží, které už někdo nosil, pro druhé je to naopak skvělá příležitost, jak získat dobrý kousek za mnohonásobně nižší cenu. V oblasti moderního streetwearu mají však second handy poněkud jiné jméno.

Protože velká většina populárních značek, jež tento módní žánr formují, stojí nemalé peníze (alespoň s ohledem na ceny, za které se prodává oblečení z fast fashion řetězců), fanoušci usilovně hledají, kde mohou trička, mikiny, kalhoty nebo tenisky sehnat s příjemnější cenovkou.

footshop-1

Pobočka Footshopu v holešovickém Vnitroblocku

Foto: Eyelevel

Velmi dobře fungují komunitní internetová fóra nebo online aukce, nicméně pokud bude lidem nabídnut přístup k prémiovým streetwearovým značkám se sympatičtější cenou přímo v kamenném obchodě, pravděpodobně zvolí tuto variantu.

A přesně tak smýšlí i Footshop, který v prostorách holešovického Vnitroblocku rozjíždí v rámci své pobočky první second hand s názvem The Second. V něm se soustředí na zachovalé high fashion značky oblečení a doplňků.

„V našich skříních je toho přece jenom o trochu víc, než je potřeba. A právě vdechnout starším, ale zachovalým kouskům nový život prostřednictvím prodeje v The Second se nám jevilo jako ideální řešení. Vnitroblock je zatím naší vlajkovou lodí, ale nebráníme se v budoucnu second handy přenést i do našich dalších prodejen v Evropě,“ říká Peter Hajduček.

Přineste a potěšte dalšího. Nebo naopak

Princip fungování second handu pod hlavičkou Footshopu je stejný jako všude jinde. Pokud máte doma oblečení, které nenosíte a nepotřebujete, donesete ho do Vnitroblocku a domluvíte se s prodavači na optimální ceně, za kterou byste chtěli jednotlivé kousky prodat.

„V dnešní době není problém obratem produkt nebo jemu podobný dohledat na internetu a cenu stanovit. Neexistuje pravidlo, o kolik by to mělo být nižší, záleží však i na stavu produktu,“ vysvětluje pro CzechCrunch Lenka Zbořilová, která za The Second zodpovídá.

Hlavním tahákem footshopáckého prodeje z druhé ruky je však to, že je tvořen komunitou a určen pro komunitu – sází hlavně na náruživé fanoušky trendy streetwearu. „Snažíme se, aby byla kolekce co nejvíce prémiová,“ doplňuje Zbořilová a dodává, že aktuálně se v second handu nachází asi 25 produktů, přičemž se jich od spuštění protočilo zhruba 70.

elonmusk

Přečtěte si takéSpanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500

Pochopitelně však můžete stát i na opačné straně a využívat nového projektu Footshopu k tomu, abyste levněji nakoupili něco, co jinak stojí třeba třikrát tolik. Ideálně se tak střetávají oba póly a firma věří, že to může do budoucna slibně fungovat. „Poptávka po produktech nás mile překvapila, teď musíme zapracovat na nabídce od širší veřejnosti,“ dodává Zbořilová.

Už teď tak přemýšlí nad tím, jak svůj second hand, který mimo jiné silně hraje na notu udržitelnosti, dostanou do dalších zemí, kde firma působí. Jmenovitě na Slovensko (Bratislava), do Maďarska (Budapešť) a Rumunska (Bukurešť), kde svou první pobočku Footshop otevřel koncem minulého roku.

Příliv nových milionů

Prémiový second hand ovšem není to jediné, co teď Footshop řeší. Prodej z druhé ruky s komunitním zaměřením je ostatně zatím jen malým vedlejším projektem. Pro další rozvoj celého svého byznysu se nyní firma po čase opět otevírá investorům, kteří se přidají k investiční skupině Enern, jež do teniskového e-shopu investovala před dvěma lety. Footshop se za tímto účelem po vzoru slovenského GymBeamu spojil s investiční platformou Crowdberry.

peter-hajducek-footshop2

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Na ní by rád od vícero menších investorů vybral zhruba 106 milionů korun (4 miliony eur). Finálně již byla uzavřena první část, která Footshopu zajistila polovinu z očekávané sumy (53 milionů korun, respektive 2 miliony eur) a zainteresovaní investoři do firmy již vstoupili jako podílníci. Další investoři již ale indikovali svůj zájem o vložení dalších desítek milionů korun a je tak pravděpodobné, že se Footshop přiblíží v tomto investičním kole k plánovaným 4 milionům eur.

Investici by pak Footshop chtěl využívat především na akvizice, přesněji řečeno otevírání nových vlajkových kamenných prodejen, a digitální inovace, které mají přidanou hodnotu pro zákazníky a subkultury, na něž firma míří. Dále se bude chtít více soustředit na rozšiřování svého působení v luxusním a limitovaném sortimentu.

***

Pokud vás zajímají bližší detaily o Footshopu jako takovém, jeho dalších plánech a jak ho (ne)ovlivnila koronavirová pandemie, pusťte si náš podcast s Peterem Hajdučkem.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.